לחץ על עמק הסיליקון לעצב מחדש את חוויית האינטרנט של ילדים

הצעת חוק בקליפורניה מנוסחת לפי קווי חוק ההגנה על ילדים באינטרנט של בריטניה ועשויה לעצב מחדש את סטנדרט הרשתות החברתיות למשתמשים מתחת לגיל 18

הגנה על ילדים ברשת. הגבלה על המידע שהחברות יכולות לבקש / צילום: Shutterstock
הגנה על ילדים ברשת. הגבלה על המידע שהחברות יכולות לבקש / צילום: Shutterstock

שני מחוקקים מקליפורניה הציגו הצעת חוק שנועדה להגן על ילדים והפרטים האישיים שלהם ברשת, בתקווה להביא לארה"ב כללים על רשתות חברתיות הדומים לאלה הנהוגים בבריטניה.

חברי מועצת המדינה באפי וויקס, דמוקרטית, וג'ורדן קנינגהם, רפובליקאי, הציעו ביום רביעי את חוק עיצוב הקוד התואם גיל, הצעה המבוססת על חוק עיצוב הקוד התואם גיל של בריטניה, המוכר שם גם כ"חוק הילדים".

אם יצליחו, בעלי מוצרי אינטרנט יהיו צריכים להגביל את מידת האיסוף של נתונים על ילדי קליפורניה, להגן עליהם יותר נגד משתמשים אחרים, לצמצם תכונות ממכרות בממשק ולפשט הגדרות פרטיות והסכמי משתמש מורכבים.

הצעת החוק גם תאסור על מה שמכונה טכניקות נדנוד שנועדו לגרום לילדים לשתף נתונים מהמכשירים שלהם, וכן על איסוף מידע כולל פרטי מיקום למטרות שאינן קשורות למטרה הבסיסית של המוצר או השירות בו הילד או הילדה משתמשים.

"אני ניגשת להצעת החוק הזו לא רק כמחוקקת אלא כאמא לילדה בת חמש שהטכנולוגיה לא זרה לה, ואנחנו מנסים לנווט את החוויה שלה במידת האפשר, אבל להורים קשה לעשות זאת", אמרה וויקס. "אני חושבת שהגיע הזמן שחברות טכנולוגיה ישחקו תפקיד יותר יוזם בלעזור להבטיח קיום של מעקות בטיחות שישמרו על הילדים שלנו מפני כל רע".

הצעת החוק מגיעה בזמן שמחוקקים ורגולטורים ברחבי העולם מגבירים את הלחץ על חברות רשתות חברתיות לגבי האינטראקציות שלהם עם משתמשים מתחת לגיל 18, בתגובה לשאלות העולות בנוגע לדרך שבה רשתות חברתיות משפיעות על המשתמשים בהן, בייחוד על ילדים.

לא רק קליפורניה

הסנאטורים האמריקאים ריצ'רד בלומנטל (דמוקרט מקונטיקט) ומרשה בלקברן (רפובליקאית מטנסי) הציעו ביום רביעי הצעת חוק פדרלית שתגרום לחברות רשתות חברתיות לשאת באחריות על הנזק שהן גורמות לילדים.

הצעת החוק הדו מפלגתית "חוק בטיחות הילדים ברשת" אמורה גם לדרוש מחברות הטכנולוגיה לעשות הערכה אחת לזמן מה על האופן שבו האלגוריתמים שלהן, מאפייני העיצוב והפרסומות המכוונות, עלולים לגרום נזק לקטינים.

חברות טכנולוגיה אומרות שהן לוקחות את בטיחות ופרטיות הילדים ברצינות. חלקן, כמו גוגל מבית אלפאבת ומסנג'ר של מטא, יצרו מוצרים שמיועדים במיוחד לאנשים מתחת לגיל 18 על מנת לצמצם למינימום את המגע עם תוכן למבוגרים, והציגו כלי בטיחות משלהן מבלי לקבל לכך עידוד של הרגולטורים.

בנוסף, כמה חברות של רשתות חברתיות שינו את חוויית המשתמש של ילדים בהן בשנה שלפני שהממשלה הבריטית החלה לאכוף את חוק הילדים בספטמבר 2021, ויישמו חלק מהשינויים האלה בכל העולם.

גוגל הפכה את SafeSearch למאפיין הגלישה שהוא ברירת מחדל אצל כל האנשים מתחת לגיל 18, הורידה את המשך הנגינה האוטומטי ביוטיוב לאותה קבוצת גיל וחסמה כיוון של פרסומות לפי גיל, מגדר או תחומי עניין אצל גולשים בני פחות מ־18. בטיק טוק, בינתיים, הפסיקו לשלוח הודעות פוש אחרי תשע בערב לילדים בגיל 15 ומטה, ואחרי עשר בלילה גם לנערים ונערות בגילאים 16 ו־17. אף אחת מהחברות לא הודיעה בזמנו שעשו את השינויים בתגובה לכניסה של החוק הבריטי לתוקף.

הפוליטיקאים והארגונים שמאחורי חוק הילדים בבריטניה ערכו שיחות על הנושא עם מחוקקים אמריקאיים ברמת מדינה ורמה פדרלית, כך אמרה ביבאן קדרון, חברה בבית הלורדים הבריטי ואדריכלית החוק הבריטי בנושא.

אם תעבור ההצעה בקליפורניה, יהיה לה משקל מיוחד בגלל הכמות הגדולה של חברות טכנולוגיה שבסיסן בקליפורניה, כך אמרה קדרון.

חוקי הפרטיות הקיימים כבר בקליפורניה, הדומים לחוק הגנת המידע הבריטי, הם סיבה נוספת שתקל על קליפורניה להפוך את הצעות החוק החדשה לחוק תקף, כך אמרה קדרון.

"אנו רואים התמקדות בלתי רגילה בהגנה על ילדים ברחבי ארה"ב, אבל בינתיים, הצעות חוק בקונגרס שלא הגיעו לספר החוקים", אמרה. "אם קליפורניה, שתושביה באופן ברור נהנים מיותר הגנה על הפרטיות, יוכלו בנוסף לכך להגן על ילדיהם, זה ידרבן גם אחרים".

בשנה שעברה הציגה וויקס הצעת חוק דומה שנועדה להגן טוב יותר על ילדים ברשת, אבל ההצעה לא עברה. הצעת החוק החדשה נתמכת גם על ידי הרפובליקאים ומיועדת לעבוד כמערכת הוראות לסוכנות ההגנה על פרטיות של קליפורניה, שהחלה לרקום עור וגידים רק לקראת סוף שנה שעברה, כך אמרה.

היא אמרה שהיא צופה שחוק העיצוב התואם גיל בקליפורניה יתחיל לעבור בוועדות באביב, וצופה שתתקיים "שיחה ערה על הצעת החוק עם חברות הטכנולוגיה".

"אנחנו יודעים שחברות הטכנולוגיה יכולות לעשות זאת כי הן עושות זאת במקומות אחרים בעולם וזה לא השפיע לרעה על המודלים העסקיים שלהן", כך אמרה.