נדרשת תוכנית חירום לאומית להקניית כלים פיננסיים וצרכניים

המרכיב החשוב החסר בתוכנית הכלכלית של האוצר: הממשלה חייבת לספק את הכלים הבסיסיים להתמודדות עם עליות המחירים במשק

חינוך פיננסי מגיל צעיר / צילום: Shutterstock
חינוך פיננסי מגיל צעיר / צילום: Shutterstock

מהדורות החדשות נפתחות מדי יום עם עדכון חדש על קטגוריית מוצרים נוספת שבה תחול עליית מחירים. אחרי המזון והטואלטיקה, הגיעו עדכונים על העלאת מחירי הארנונה והחשמל וממש כעת מהדורות החדשות מדווחות על עליות מחירים בתיירות פנים ומחירי אוזני ההמן לקראת החגים המתקרבים.

אזרחי ישראל נדרשים להתמודד עם אתגר גדול מאוד - עם עליות המחירים המתווספות לרמות מחירים גבוהות שהיו כאן עוד לפני גל ההתייקרויות האחרון. בכל השוואות המחירים הנערכות בין מותגים הנמכרים בארץ לבין אותם מותגים הנמכרים בארה"ב ובאירופה, המותגים בארץ עולים בעשרות אחוזים יותר. זאת ועוד, מחירי הנדל"ן עלו וממשיכים לעלות וכך גם מחירי השכירויות המגיעים לשיאים בלתי נתפסים.

לתת מענה למציאות

תוכנית החירום שגיבשו משרדי האוצר והכלכלה צריכה לתת מענה למציאות מורכבת ולסייע לאוכלוסיות שונות להתמודד באופן אפקטיבי עם יוקר המחיה. אולם, ההטבות להורים עובדים בשילוב הורדת מכסים כנראה שלא תביא לשינוי רדיקלי ביכולת של הישראלים להתמודד עם יוקר המחיה.

נכון, המצב מאתגר ואין פתרונות קסם שיישנו את המצב באופן מיידי. אבל יש מרכיב חשוב שתוכנית חירום כלכלית חייבת לכלול, מרכיב שאינו כרוך בהוצאה גדולה מחד, אך יתרום להגברת החוסן הכלכלי של הישראלים: הקניית כלים לאזרחים המבוגרים והצעירים להתמודדות עם יוקר המחיה. לאזרחי ישראל מגיע סוף סוף לקבל את מה שלא קיבלו מעולם - את הכלים שיעזרו להם להבין את המציאות הכלכלית טוב יותר ולהתמודד באופן אפקטיבי הרבה יותר עם מציאות זו.

ממשלת ישראל ובראשם ראש הממשלה, שר האוצר, שרת הכלכלה, שרת החינוך ושר הרווחה, צריכים להתגייס למשימה ולהציב בראש סדר העדיפויות שיתוף פעולה מתבקש להקניית הכלים הנדרשים לישראלים להתמודדות עם האתגרים הצרכניים והפיננסיים.

נדרשת תוכנית חירום לאומית להקניית כלים פיננסיים וצרכניים לאזרחי ישראל. תוכנית שתסייע לכל האוכלוסיות במדינת ישראל ובמיוחד לאוכלוסיות החלשות הזקוקות לכלים אלה יותר מכל. אי לכך, תוכנית חירום להקניית כלים פיננסיים וצרכניים תתרום לצמצום הפערים בין האוכלוסיות השונות, בעיקר בין האוכלוסיות החלשות לחזקות. התוכנית תסייע לאזרחי המדינה להתמודד טוב יותר עם המשבר הנוכחי ולא פחות חשוב מכך, עם משברים שעוד יבואו.

על מנת לייצר שינוי משמעותי תוכנית החירום חייבת להיות ארוכת טווח ולהקצות לכך את המשאבים הנדרשים. חשוב שתוכנית החירום תתייחס גם לאוכלוסייה הצעירה ותגדיר את החינוך הפיננסי ואת החינוך לצרכנות נבונה ככישורי חיים קריטיים, כישורי חיים שכל ילדה וילד במדינת ישראל יקבלו כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים.

לא מטופל כראוי

כבר שנים רבות שנושא חשוב זה אינו מטופל כראוי. נעשו ניסיונות לגבש תוכניות במשרד החינוך, משרד האוצר הקים יחידה מיוחדת לכך, אולם כל המהלכים נעצרו בראשיתם.

עד שלא תהיה החלטת ממשלה המעמידה את הנושא בראש סדר העדיפויות, אזרחי ישראל ימשיכו להתמודד עם האתגרים הכלכליים ללא הכלים הנדרשים ולכך יש ויהיו השלכות מרחיקות לכת לא רק על מצבם הכלכלי של האזרחים אלא גם על החוסן הכלכלי של המדינה. הגיע הזמן לקחת אחריות ולצאת בתוכנית חירום לאומית להקניית כלים פיננסיים וצרכניים לטובת כלל אזרחי ישראל.

הכותבת היא ראש החוג לתואר שני (MBA), בית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס