חוף מבטחים? אז זהו, שלא: למה הקריפטו נופל על רקע הפלישה הרוסית

הקריפטו היה אמור להיות הזהב החדש: כלומר, בעיתות משבר ההמונים יברחו אליו כחוף מבטחים, במקום לדולר ולזהב, וזאת בגלל אופיו הביזורי • תאוריה זו מתנפצת כעת אל מול המציאות • למה זה קורה?

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

בוקר הפלישה הרוסית לאוקראינה שלח גם את מטבעות הקריפטו לצלילה עמוקה, כאשר השוק מאבד כ-12% מערכו עד שעות הצהריים. ירידות נרשמות היום (ה') בכל המטבעות המובילים, בהם הביטקוין (6.5%-) והאיתריום (11.78%-), הקרדנו (15.96%-), הסולנה (7.74%-) והפולקדוט (15.21%-).

מי שעוקב בשנה האחרונה אחרי שוק הקריפטו לא יופתע: השוק נמצא בקורלציה הולכת ומתהדקת לשווקי ההון, שירדו גם הם בחדות בשל הפלישה לאוקראינה. הקריפטו היה אמור להיות הזהב החדש: כלומר, בעיתות משבר ההמונים יברחו אליו כחוף מבטחים, במקום לדולר ולזהב, זאת בגלל אופיו הביזורי - כלומר לאף צד במלחמה, לא למנצח ולא למפסיד, יש שליטה עליו, ובנוסף ניתן להשתמש בו מכל מקום בעולם, ואין חסמים להעברתו ממדינה למדינה.

אולם תאוריה זו התנפצה אתמול אל מול המציאות, כאשר הקריפטו התנהג כמו השווקים, ולא כמו נכסים שנתפסים כחוף מבטחים, שדווקא, כמצופה, עלו.

איך מסבירים זאת? ראשית, המטבעות הדיגיטליים משמשים כיום בעיקר כנכס השקעה ספקולטיבי, ולאחר השנה האחרונה, ההערכה היא שהם יגיבו בעוצמה גבוהה יותר מתגובת שווקי ההון. נכסים ספקולטיביים אף פעם לא חביבים על המשקיעים בתקופות של חוסר ודאות.

בנוסף, על אף היתרון העצום של הקריפטו בהעברה בין גבולות ובחוסר התלות במדינה מסוימת, ישנו קושי רב במימוש והנזלה של קריפטו, בשל דרישות רגולציה כבדות בתחום איסור הלבנת ההון מסביב לעולם, כך שברגע האמת ישנו חשש שלא יהיה ניתן להמיר את המטבעות למטבעות פיאט רגילים ולהשתמש בהם.

עם זאת, חשוב לציין כי בכל מקום בו יש התערערות של הכלכלה, ובעיקר של המטבע המדינתי, כפי שקורה כעת ברוסיה, ניתן במקביל לראות גם פריחה בתחום הקריפטו. תופעה זו קרתה בטורקיה, בלבנון ועוד.

על רקע זה כדאי להזכיר כי רק בתחילת החודש רוסיה ריככה את הגישה שלה לגבי הקריפטו, ולמרות שהבנק המרכזי במדינה המליץ לאסור באופן גורף את השימוש והכרייה בכל המטבעות הדיגיטליים ברוסיה (שהיא אחת מהמדינות המובילות בכרייה), המדינה דחתה את ההמלצה והסכימה להכיר במטבעות הקריפטו ולהסדיר את השימוש בהם, באופן דומה אך מחמיר יותר מהשימוש והאחזקה של המט"ח במדינה. רוסיה מגבשת רגולציה להסדרת התחום, כאשר כל עסקה שתעשה לא בהתאם לרגולציה, תיחשב כעבירה פלילית.