הפלישה לאוקראינה והשווקים: עדיין לא הגענו ל"שיא חוסר הוודאות"

יוהנה קירקלונד, מנהלת ההשקעות הראשית של שרודרס: "בשלב זה לא הייתי מנסה לתזמן עדיין את ירידות השוק, ויש לפחות לעבור את השבוע הקרוב. זאת בזמן שאנחנו לוקחים את הזמן להעריך את ההשלכות, מניה אחר מניה, אג"ח אחר אג"ח"

אנשים מחכים לרכבת בלביב כדי לעזוב את אוקראינה / צילום: Associated Press, Mykola Tys
אנשים מחכים לרכבת בלביב כדי לעזוב את אוקראינה / צילום: Associated Press, Mykola Tys

"כולנו המומים וכואבים מהאירועים באוקראינה, ולמרות שאנו מדברים כאן על ההשפעה על השווקים, חייבים לזכור בראש ובראשונה שזהו משבר אנושי הטומן בחובו השלכות נוראיות על מיליוני אנשים. עם זאת, בזמנים כאלה מצפים מאתנו להישאר מכווני מטרה ומיושבים בדעתנו, ואת זה אנחנו מנסים לעשות כשאנו מבצעים הערכה של השלכות האירועים על השוק. ממשברים קודמים למדנו שהדבר שעבור השווקים הקושי הגדול ביותר הוא חוסר וודאות, והשלב הגרוע ביותר עבור השוק הוא כשחוסר הוודאות היא בשיאה". כך כותבת יוהנה קירקלונד, מנהלת ההשקעות הראשית של ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, בסקירה שפרסמה לרגל המצב.

עם פלישת רוסיה לאוקראינה, צעדנו צעד נוסף לשיא של חוסר וודאות אשר האמירה לשיא חדש ונכנסה לשטח אמיתי של "חדשות רעות". חוסר הוודאות נובע בעיקר מעצם העובדה שאיננו יודעים כיצד יגיבו האוקראינים ומעצמות המערב. ההנחה היא שהתגובה תהיה סנקציות מחמירות. אך קשה שלא לשאול או להעריך, האם בשלב מסוים המערב יתערב ברמה הפרקטית וישלח חיילים להצטרף ללחימה?

למען האמת, היא כותבת, "אני לא חושבת שהגענו עדיין ל"שיא חוסר הוודאות", בשלב זה לא הייתי מנסה לתזמן עדיין את ירידות השוק, ויש לפחות לעבור את השבוע הקרוב. זאת בזמן שאנחנו לוקחים את הזמן להעריך את ההשלכות, מניה אחר מניה, אג"ח אחר אג"ח, ושומרים לעצמנו את הגמישות להגיב כאשר יופיעו הזדמנויות קנייה חדשות".

במונחים אזוריים, "יש מי שיתייחס למצב כאל סוגיה של שווקים מתעוררים, אבל זה רחב יותר מזה, ואירופה היא החשופה ביותר להשפעות מהמתרחש . מעבר להשפעת הסיכון הגיאופוליטי על פרמיות בסיכון, נכון לעכשיו מנגנון ההולכה הכלכלי העיקרי הוא מחירי האנרגיה, וזה מציב אתגרים יוצאי דופן לאירופה שמתבססת גם היא על האנרגיה הרוסית . בנוסף, יש לכך השלכות הרסניות על צמיחת השוק ומסבך את התמונה עבור הבנק המרכזי האירופי".