צלחה עוד מכשול: הקואליציה העבירה בקריאה ראשונה את עסקת החבילה

לפי החוק החדש, שכר המינימום לחודש יעלה באופן הדרגתי, כך שלאחר 5 שנים הוא יעמוד על 6,000 שקל או על 47.5% מהשכר הממוצע, לפי הגבוה מביניהם • חברת הקואליציה נעמה לזימי: "ללא שינויים בוועדות, עדיף שעסקת החבילה הזו תיפול"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

לילה של חקיקה במליאת הכנסת: לאחר אישור חוק הפנסיות הצבאיות בקריאה ראשונה מוקדם יותר אמש (ב'), חוק נוסף שעמד במחלוקת קואליציונית עבר לבסוף בקריאה ראשונה: החוק להעלאת שכר המינימום (עסקת החבילה).51 חברי כנסת תמכו בחוק אל מול 49 מתנגדים.

לפי החוק החדש, שכר המינימום לחודש יעלה באופן הדרגתי, כך שלאחר 5 שנים הוא יעמוד על 6,000 שקל או על 47.5% מהשכר הממוצע, לפי הגבוה מביניהם.

בנוסף לפי החוק החדש, ימי החופשה השנתיים יגדלו ביום נוסף מ-16 ל-17. מוצע עוד לאפשר למעסיק להחיל, בהודעה לעובד, הסדר של השלמת שעות חסרות, שלפיו הוא ישלם לעובד שכר רגיל בעד השעה הנוספת הראשונה או השנייה שבהן עבד העובד, כהשלמה של שעה חסרה באותו חודש עבודה, בתנאים מסוימים המפורטים בחוק.

שעות השלמה כאלו ייחשבו כשעות עבודה לעניין כל הזכויות של העובד, וימשיכו להיחשב כשעות נוספות לעניין חישוב מגבלת השעות הנוספות המותרות ולעניין חישוב התשלום המגיע לעניין השעות הנוספות שמעבר להן.

השלמת שעות נוספות כאמור עבור עובד שחל לגביו הסדר תשלום שעות נוספות גלובלי תהיה אפשרית רק בשעות נוספות שהן מעבר למכסת השעות הנוספות עבורן משולם התגמול הגלובלי.

ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה המתנגדת לקידום החוק במתכונתו הנוכחית אמרה במסגרת נאומה: "54 אגורות, זה מה שעסקת החבילה הזו אמורה לתת לנו עכשיו, בפעימה הראשונה. מיליון ומאתיים אלף עובדים ועובדות בשכר מינימום בישראל, שעם 5,300 ש"ח בחודש, בוודאות לא מסיימים את החודש. יש 8% צמיחה, אבל צמיחה שהציבור לא מרגיש היא לא משהו להתהדר בו.

"אנחנו הולכות להילחם שהפעימה הראשונה תהיה פעימה מורגשת. הכנסת היא לא חותמת גומי. מי שחושב שיעביר פה עסקת חבילה שתצלח את הכנסת כאילו כלום, טועה ומטעה. ללא שינויים בוועדות, עדיף שעסקת החבילה הזו תיפול. אני לא לעומתית ויודעת ששלמות הממשלה והקואליציה חשובה, אבל ללא שינויים, לא אתמוך בעסקת החבילה בקריאות שנייה ושלישית". לעומת זאת מוקדם יותר אתמול חזר שר האוצר ליברמן על דבריו לפיהם לא יאפשר שינויים בחוק, ללא הסכמות מצד המגזר העסקי וההסתדרות איתם חתם על העסקה.

עוד אושר במהלך הלילה בקריאה ראשונה חוק במסגרת התוכנית הכלכלית של שר האוצר ליברמן להטבה עם ההורים העובדים נוכח משבר יוקר המחיה, הקובע הגדלת נקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגילאי 6-12. לפי החוק בשנת 2022 יוגדלו נקודות הזיכוי הניתנות להורים בעד ילדיהם שאינם פעוטות (מעל גיל 6) אך טרם מלאו להם 13 שנים בשנת 2022, בנקודת זיכוי אחת נוספת. בנוסף, מוצע להגדיל ב-20% את גובה מענק העבודה הניתן לעובדים ולעצמאים הזכאים למענק, וזאת בעד כל חודש בשנת המס 2022 שבעדו היו זכאים.

כמו כן מוצע בחוק לקבוע כי מי שהיה זכאי למענק עבודה בשנת 2021, ישולם לו סכום בגובה 10% מסכום המענק שלו היה זכאי בשנת 2021, זאת כמקדמה על חשבון המענק שהוא יהיה זכאי לו בשנת 2022.

חידוש אוטומטי של הנחה בתשלומי ארנונה לאזרחים ותיקים

לצד הצעות חוק פרטיות וממשלתיות שאושרו בקריאה ראשונה הלילה, אושר גם בקריאה שנייה ושלישית החוק הממשלתי לחידוש אוטומטי של הנחה בתשלומי ארנונה לאזרחים ותיקים, שאליו הוצמדו הצעות של חברי הכנסת ינון אזולאי וסמי אבו שחאדה.

לפי החוק אזרח ותיק שניתנה לו הנחה בארנונה על דירה המשמשת אותו למגוריו תמשיך להינתן לו באופן אוטומטי מבלי שיידרש להגיש בקשה או הצהרה נוספת לרשויות המקומיות. עבור אזרח ותיק שטרם מלאו לו 75 שנים החידוש האוטומטי יוגבל למשך שלוש שנים שלאחריהן יידרש להגיש הצהרה לצורך חידוש ההנחה.

בנוסף קובע החוק לחייב אזרח ותיק להודיע אם חדל להתקיים לגביו אחד מתנאי הזכאות להנחה בארנונה. גם הרשות המקומית שנודע לה כי חדל להתקיים אחד מהתנאים להנחה בארנונה, לבטל את ההנחה בארנונה לאחר שנתנה לאזרח הוותיק זכות טיעון בעניין זה.

בדברי ההסבר להצעה הפרטית נכתב: "ברשויות מקומיות שונות יש צורך להגיש בכל שנת כספים בקשה מחודשת לקבלת ההנחה, הכרוכה בבחינה מחודשת של מבחן ההכנסות. בעקבות זאת, ישנם מקרים של אזרחים ותיקים שמסיבות שונות נמנעים או לא מצליחים לשוב מדי שנה ולמלא בקשה, בין אם בשל המאמץ הנדרש מצדם, בין בשל כך ששכחו לטפל בכך, מחמת מצב רפואי שאינו מאפשר זאת או בשל כל סיבה אחרת. כך, כאשר ניתן להגיש את הבקשה באמצעות האינטרנט, ישנם אזרחים ותיקים שאינם יודעים כיצד לעשות זאת, וההגעה למשרדי הרשות מהווה טרחה רבה עבורם ולעיתים אף חסם של ממש".