ביידן בנאום מצב האומה: "כלכלת רוסיה מתערערת - ופוטין לבדו אשם"

בנאום מצב האומה הראשון שלו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוביל למפגן נדיר של אחדות בקונגרס, הבהיר כי חיילים אמריקאים לא יילחמו על אדמת אוקראינה, והציג קווי יסוד להתמודדות עם האינפלציה המתגברת • מרבית הצופים הגיבו לנאום באופן חיובי, אך לא בטוח שזה יספיק לניצחון דמוקרטי בבחירות אמצע הכהונה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאומו הלילה / צילום: Associated Press, Jim Lo Scalzo/Pool
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנאומו הלילה / צילום: Associated Press, Jim Lo Scalzo/Pool

בישיבה מיוחדת שנערכה הלילה (ד') בקונגרס בוושינגטון, נשא ג'ו ביידן, נשיא ארצות-הברית, את נאום מצב האומה הראשון שלו. ביידן תקף את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הכריז על איסור טיסות רוסיות במרחב האווירי האמריקאי וכשהזכיר את הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוביל למפגן נדיר של אחדות.

"כל אחד מאיתנו, אם אתם מסוגלים לעמוד - עימדו, ושילחו מסר חד משמעי לאוקראינה ולעולם", קרא לדמוקרטים ולרפובליקנים. המחוקקים, שחלוקים בדרך כלל, עמדו יחד והריעו. ביידן אמר במהלך נאומו על פוטין כי "אין לו מושג מה מגיע".

הנאום השנתי לקונגרס איפשר לביידן להציג את האג'נדה שלו, להרגיע את האמריקאים המודאגים ולנסות גם לשפר את תוצאות הסקרים שלו, על רקע התחזיות לפיהן הדמוקרטים יפסידו בבחירות אמצע הכהונה בנובמבר הקרוב.

"מצב האומה חזק - כי אתם, העם האמריקאי - חזקים", אמר ביידן. "אנחנו חזקים היום יותר ממה שהיינו לפני שנה", הוסיף.

לפי סקר שערכו ב-CNN בקרב מי שצפה בנאום, 41% מהצופים הגיבו לו בצורה חיובית מאוד, 29% הגיבו באופן חיובי במידה מסוימת, ו-29% הגיבו לנאום בצורה שלילית.

למרות המצב, חיילים אמריקאים לא יילחמו לצד אוקראינה

במהלך נאומו הודיע ביידן כי ארצות-הברית תצטרף לבנות בריתה באירופה ותאסור על טיסות רוסיות במרחב האווירי האמריקאי. המשבר באוקראינה אילץ את ביידן, שספג ביקורת קשה על הנסיגה מאפגניסטן ב-2021, לעצב מחדש את נאומו - ולהתמקד באיחוד האמריקאים סביב המאמץ העולמי לתמיכה בקייב.

"בקרב בין דמוקרטיה ואוטוקרטיה, הדמוקרטיות עולות - והעולם בוחר בבירור בצד של שלום וביטחון", אמר ביידן, והוסיף: "זהו מבחן אמיתי. זה ייקח זמן, אז בואו נמשיך לשאוב השראה מרצון הברזל של העם האוקראיני".

ביידן כיוון לעבר פוטין, ואמר כי מנהיג הקרמלין טעה בחישוביו בנוגע להתפתחות האירועים באוקראינה, וכי כעת "הרובל איבד 30% מערכו, שוק המניות הרוסי איבד 40% מערכו והמסחר עדיין מושהה. כלכלת רוסיה מתערערת - ופוטין לבדו אשם".

לדברי הנשיא האמריקאי, "פוטין פגש חומה של כוח שהוא לא תיאר לעצמו. הוא פגש את העם האוקראיני. מהנשיא זלנסקי ועד כל אוקראיני, חוסר הפחד שלהם, האומץ והנחישות שלהם נותנים לעולם השראה".

ביידן הכריז בנאומו כי משרד המשפטים האמריקאי מקים כוח משימה לחקירת אוליגרכים רוסים. "הלילה אני אומר לאוליגרכים הרוסים ולמנהיגים המושחתים שגזלו מיליארדי דולרים במשטר האלים הזה: לא עוד", אמר.

לדבריו, ארצות-הברית תצטרף לבנות בריתה באירופה כדי "למצוא ולהחרים את היאכטות, את דירות היוקרה ואת המטוסים הפרטיים שלכם". בפנייה ישירה לאוליגרכים אמר ביידן: "אנחנו באים בשביל הרווחים האסורים שלכם".

ביידן הבהיר כי ארצות-הברית לא תשלח חיילים לאוקראינה: "אנחנו, ארצות-הברית של אמריקה, עומדים לצד העם האוקראיני. תנו לי להיות ברור - הכוחות שלנו לא מעורבים ולא יעסקו בסכסוך עם רוסיה". לדבריו, חיילים אמריקאים נשלחו לאירופה לא כדי להילחם באוקראינה, אלא כדי "להגן על בנות בריתנו בנאט"ו במקרה בו פוטין יחליט להמשיך לנוע מערבה". "לצורך כך, גייסנו כוחות קרקע, טייסות ופרסנו ספינות כדי להגן על מדינות נאט"ו, כולל פולין, רומניה, לטביה, ליטא ואסטוניה", הוסיף.

לדברי ביידן, ארצות-הברית ובנות בריתה מספקות "יותר ממיליארד דולר בסיוע ישיר לאוקראינה", כולל סיוע צבאי, כלכלי והומניטרי. כמחווה לאוקראינה, שגרירת המדינה בארצות-הברית, אוקסנה מרקרובה, הייתה אורחת כבוד בנאום.

"יותר מדי משפחות נאבקות לעמוד בחשבונות"

בהלך נאומו התייחס לעלייה באינפלציה, וקרא לחברות לייצר יותר מכוניות ושבבים בארצות-הברית, כדי שהאמריקאים יהיו תלויים פחות ביבוא. ביידן תיאר תוכנית להתמודדות עם האינפלציה, לפיה תהיה השקעה מחדש ביכולת הייצור האמריקאית, האצת שרשראות אספקה והפחתת נטל הטיפול בילדים ובקשישים על העובדים.

"יותר מדי משפחות נאבקות לעמוד בחשבונות. האינפלציה גוזלת מהן את הרווחים. זו הסיבה מדוע העדיפות העליונה שלי היא שהמחירים יהיו תחת שליטה", אמר ביידן.

הנשיא האמריקאי גם קרא לדמוקרטים ולרפובליקנים להוריד את מחירי התרופות ולהעלות את שכר המינימום ל-15 דולר (שכר המינימום הפדרלי עומד כעת על 7.25 דולר, ולא השתנה מאז 2009).

ביידן הכריז על שחרור של עוד 30 מיליון חביות נפט ממאגרי החירום של ארצות-הברית. מחירי הדלק שם עומדים בממוצע על 3.61 דולר לגלון, אבל רוב העלייה במחיר התרחשה במהלך השנה האחרונה - ולא בגלל הפלישה הרוסית.