וולודימיר זלנסקי | שאלות ותשובות

מי אתה וולודימיר זלנסקי? כל הדרך מקומיקאי ועד לנשיאות אוקראינה

נשיא אוקראינה, שמונה לתפקיד ב-2019 ללא שום רקע פוליטי, הוא הפנים של המאבק האוקראיני בפלישה הרוסית • בעזרת סרטונים מלב קייב ופנייה ישירה לעם האוקראיני ולמנהיגי המערב, זלנסקי הצליח לרתום את העולם לטובתה של אוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פונה לאומה מקייב הבירה / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פונה לאומה מקייב הבירה / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הפך לפנים של התנגדות אוקראינה לפלישה של הצבא הרוסי. אבל זלנסקי נכנס לתפקיד עם מעט ניסיון פוליטי מסורתי. לפני שנבחר, היה מפורסם בעיקר בגלל סדרת טלוויזיה שבה שיחק מורה בבית ספר שמתמנה במקרה למשרה פוליטית בכירה. הסדרה, "משרת העם", רצה ארבע שנים, והפכה אותו לשם מוכר בכל בית.

מאז שהחלו ההפצצות הרוסיות ב־24 בפברואר, לכד זלנסקי את דימיונו של העולם, והוציא סרטונים שברבים מהם הוא לובש אפוד חסין כדורים ומעודד את בני עמו לצאת להילחם. בזמנים אחרים, מבקש המנהיג בן 44 ממנהיגי המערב להגביר את הסנקציות שלהם נגד פוטין, ומדבר באופן שגרתי עם דמויות כמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון, ומתאר את התקפות הטילים הרוסיות כמתקפות טרור.

ככל שהמתקפה הרוסית מתגברת, וכוללת תקיפות אוויריות ליותר ויותר מטרות ארחיות, זלנסקי יודע שהוא נמצא בראש רשימת ללכוד-או-להרוג של מוסקבה. עם זאת, הוא ממשיך להתעקש שלא הוא ולא משפחתו לא יעזבו, בזמן שהוא מנסה להחזיק את המדינה החבולה מאוחדת.

בסיס צבאי באוכטירקה בין קייב לחרקוב, שבו נהרגו על פי הדיווחים כ־ 70 חיילים אוקראינים, שלישי / צילום: Associated Press, Serhii Nuzhnenko
 בסיס צבאי באוכטירקה בין קייב לחרקוב, שבו נהרגו על פי הדיווחים כ־ 70 חיילים אוקראינים, שלישי / צילום: Associated Press, Serhii Nuzhnenko

כמה זמן כיהן זלנסקי כנשיא אוקראינה?

זלנסקי נבחר לנשיא ב־2019, והביס את הנשיא היוצא פטרו פורושנקי. זלנסקי הציג את עצמו כאאוטסיידר המתנגד לממסד ורוצה לנקות את השחיתות וליצור קשרים טובים יותר עם מוסקבה. ההבטחות שלו לבוחרים היו מבוססות במידה רבה על התפקיד שגילם בסדרה, שם היה אדם רגיל שבגלל סרטון שנעשה ויראלי, הוא רץ לתפקיד הנשיא וזוכה. אפילו מפלגתו בממשלה נקראת על שם הסדרה.

איך ניהל זלנסקי את הפלישה?

בהתחלה, כיוון זלנסקי הרבה ממרצו להרגעת המצב בזמן שכוחות רוסיים התעבו לאורך גבולות אוקראינה, עד שהגיעו למניין של כ־190 אלף חיילים. הוא אמר שאזהרות ארה"ב מתקיפה שעלולה לפרוץ כל רגע היו מוגזמות ופגעו בכלכלת אוקראינה. זלנסקי הצביע על עיבוי כוחות אפילו גדול יותר באביב שעבר שבסופו פוזרו החיילים לבסיסיהם ברחבי רוסיה.

אבל אחרי שהתקיפות הרוסיות הראשונות החלו לפגוע בקייב ובערים אוקראיניות אחרות ב־24 בפברואר, הוא עשה שינוי חד לחיזוק ההגנות על אוקראינה וניסה להשיג סיוע ממדינות המערב ככל הניתן. בזמן שהרוסים הפיצו תעמולה שקרית שטענה שברח מהמדינה, צילם סרטון שבו הוא נראה לפני ארמון הנשיאות בקייב ומבקש מבני עמו להגן על המדינה. הסרטון זכה למיליוני צפיות בטלגרם ובפייסבוק. בסרטון הזה לובש זלנסקי גופיה צבאית, לא חליפה ועניבה.

זלנסקי דיבר לעתים קרובות עם מנהיגים מערביים, וביקש מהם להגביר את הסנקציות על מוסקבה בשאיפה לשבור את התקדמות הרוסים. כשביקש ממנהיגים אירופאיים בשיחת וידאו לנקוט פעולה קשה יותר, הזהיר אותם שזו עלולה להיות הפעם האחרונה שהם רואים אותו חי, כך אמרו כמה דיפלומטים.

"השתיקה בחדר הייתה מרשימה", אמר פקיד בכיר באיחוד האירופי. זמן קצר אחר כך, נע גוש 27 המדינות להרחיב באופן משמעותי את הסנקציות בעת שהמערב הקשיח עמדות בתגובה לתוקפנות הרוסית.

האם עמדתו של זלנסקי על רוסיה השתנתה?

בהתחלה ביקש זלנסקי פיוס עם רוסיה כשנבחר לנשיא ב־2019. אוקראינה הייתה בסכסוך עם הקרמלין מאז 2014, כשכוחות רוסיים סיפחו את נמל הים השחור בחצי האי קרים והחלו מרד שהוביל להיפרדות של שני מחוזות פרו־רוסיים משליטת קייב. זלנסקי הבטיח לשפר את היחסים עם פוטין ובהתחלה גם הצליח. הוא השיג החלפת שבויים עם רוסיה ונע לכיוון הסכם שהיה אמור להתבסס על הסכם הפסקת האש מ־2015.

הפגנות רחוב נגד התוכניות שלו גרמו לו לשנות כיוון. דיפלומטים מערביים הזהירו אותו שפוטין מנסה לגרום לו לחתום על הסכם שהיה נותן לרוסים השפעה לטווח ארוך על עתידה של אוקראינה דרך המחוזות הבדלניים שנשבעו אמונים לרוסיה, והמטרה היא מניעה מהמדינה להצטרף לאיחוד האירופי או לנאט"ו (ארגון הברית הצפון אטלנטית).

נשיא אוקראינה זלנסקי מבקר באזור דונצק בתחילת דצמבר 2021 / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה זלנסקי מבקר באזור דונצק בתחילת דצמבר 2021 / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

במקום זה פנה זלנסקי לכיוון שכנוע נאט"ו לפתח קשרים קרובים יותר עם אוקראינה וכן החל במאבק ציבורי לזכות בחזרה בשליטה בקרים. אדם הקרוב אליו אומר שרוסיה החלה לראות אותו כדומה מדי לפורושנקו, אותו החליף כנשיא, וכאדם שמבחינת מוסקבה קיבל החלטה לקרב את אוקראינה למערב.

אנליסטים פוליטיים אמרו שהסיכוי לכך שאוקראינה תמצב עצמה קרוב יותר למערב גרם לפוטין לזעום, בגלל שהוא מנסה כבר זמן רב לשחזר את מעגל ההשפעה של רוסיה, שנפגע באופן קשה מאז סוף המלחמה הקרה לפני יותר מ־30 שנים.

ב־1 במרץ, היום החמישי לפלישה, אמר זלנסקי שהעם האוקראיני נאבק להפוך את המדינה לחברה שוות זכויות באיחוד האירופי - ורבים מהם משלמים על כך את המחיר היקר ביותר. "אנחנו נותנים את חיינו בשביל הזכות להיחשב כשווים", אמר, לא מגולח ולגופו גופייה צבאית. "הוכיחו שאתם איתנו ולא תאבדו אותנו".

זלנסקי באחד הסרטונים שבהם הוא מדבר לעם האוקראיני, השבוע / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 זלנסקי באחד הסרטונים שבהם הוא מדבר לעם האוקראיני, השבוע / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

איך הפך זלנסקי מקומיקאי בטלוויזיה לנשיא?

זלנסקי למד משפטים באוניברסיטה אבל לאחר שסיים ללמוד נכנס לעסקי הבידור וייסד חברת הפקות לטלוויזיה. הוא נעשה מפורסם בגלל מערכונים שונים, כולל אחד שבו הוא וחברים אחרים מורידים את המכנסיים ומנגנים על פסנתר בעזרת איבר שהוא לא הידיים שלהם. מאוחר יותר, ניצח בגרסה האוקראינית של "לרקוד עם כוכבים" ב־2006 ודובב את הדוב פדינגטון בסרט באותו שם על דובון קטן שמגיע ללונדון.

וולודימיר זלנסקי מוקף בעיתונאים לאחר שהצביע בבחירות ב-2019 / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
 וולודימיר זלנסקי מוקף בעיתונאים לאחר שהצביע בבחירות ב-2019 / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

עם זאת, זו הייתה הסדרה שלו "משרת העם" שלכדה את מצב הרוח במדינה כששודרה לראשונה ב־2015. זלנסקי שיחק מורה צנוע שמתלונן על השחיתות איתה צריכים אוקראינים רבים להתמודד בזמן שמישהו מצלם אותו בטלפון. הסרטון נעשה ויראלי, ומזניק את המורה לקריירה פוליטית שבסופו של דבר מביאה את דמותו לארמון הנשיאות.

הצלחת התוכנית שכנעה את זלנסקי שהוא צריך לנסות את ידו בפוליטיקה באמת. מסע הבחירות שלו חזר על נושאים רבים שחקר בתוכנית והמפלגה שהקים נקראה גם היא "משרת העם". הוא ניצח בבחירות בסיבוב השני נגד הנשיא היוצא, פורושנקו, ברוב של כ־73% מהקולות.

מה הרקע המשפחתי של זלנסקי?

זלנסקי נולד ב־25 בינואר 1978 באזור קשוח ודובר רוסית בדרום מזרח אוקראינה. מוצאו יהודי; כמה מבני משפחתו מתו בשואה וסבו שירת במלחמת העולם השנייה כקצין בצבא האדום. אביו הוא מתמטיקאי ואימו מהנדסת. הם בחרו להישאר באוקראינה בזמן שיהודים רבים אחרים עזבו לארה"ב או לישראל, כשברית המועצות לשעבר הרשתה להם להגר. חברי ילדות נזכרים איך בלט בביה"ס בגלל שהיו לו ציונים טובים והיה לו עגיל באוזן. אחר כך קיבל תואר במשפטים מהאוניברסיטה הכלכלית הלאומית של קייב.

זלנסקי עצמו לא מבליט את זהותו היהודית, וב־2020 אמר שגדל במשפחה סובייטית יהודית רגילה ושרוב המשפחות האלה לא היו דתיות. בדבריו נראה שהתעלם מהאופן שבו יהודים רבים בברית המועצות, כולל אוקראינה, היו צריכים במידה רבה להסתיר את זהותם הדתית ונראו כאאוטסיידרים. כמה פרשנים אמרו שזה השתלב בדימוי העצמי של זלנסקי כאאוטסיידר, משהו שהשתקף גם בעבודה שלו בטלוויזיה וגם בקמפיין שלו לנשיאות ב־2019.

וולודימיר זלנסקי מצלם סלפי עם תומכים בישיבה הראשונה של המפלגה שלו, ביוני 2019 / צילום: Associated Press, Zoya Shu
 וולודימיר זלנסקי מצלם סלפי עם תומכים בישיבה הראשונה של המפלגה שלו, ביוני 2019 / צילום: Associated Press, Zoya Shu

אוקראינים כנראה מחזיקים בעמדות חיוביות יותר לגבי יהודים מאזרחי מדינות אחרות שהיו חלק מהגוש הסובייטי. מחקר של מכון פיו מ־2019 מצא ש־5% מהאוקראינים אינם מוכנים לקבל יהודים כאזרחים שווי זכויות, בהשוואה ל־18% בפולין, 19% מהצ'כים ו־22% מהרומנים. מי שהיה ראש ממשלת אוקראינה בתקופה שזלנסקי נבחר לנשיא, וולודימיר גרויסמן, גם הוא יהודי.

כשפוטין אמר שהפלישה הרוסית נועדה לעשות "דה־נאציפיקציה" של ההנהגה באוקראינה - עלבון ברוסיה והתייחסות למלחמת העולם השנייה - זלנסקי מיהר להאיר את טענותיו באור מגוחך.

מה קרה בין זלנסקי ודונלד טראמפ?

זמן קצר אחרי שהפך לנשיא אוקראינה, נזרק זלנסקי ללב הפוליטיקה האמריקאית לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ הואשם בכך שניסה ללחוץ עליו בשיחת טלפן לפתוח בחקירה שאמורה הייתה לפגוע ביריבו דאז ג'ו ביידן. החלטת הדחה בבית הנבחרים טענה שטראמפ התנה העברה של סיוע ביטחוני בגובה 391 מיליון דולר בכך שזלנסקי יכריז באופן פומבי על הקמת החקירה. לאחר שהתגלו פעולותיו של טראמפ, כך נכתב בהחלטת ההדחה, שיחרר את הכספים, שנועדו לחזק את הכוחות האוקראיניים בחלק המזרחי של המדינה.

טראמפ דחה האשמות שנהג לא כשורה, ובעוד שהדחתו בבית הנבחרים עברה, בהצבעה בסנאט ניצל מסילוק מתפקידו. ביידן נבחר אחר כך לנשיא.