המלחמה באירופה דווקא יכולה לחזק את הכלכלה הישראלית

אין עוררין על כך שהמלחמה טומנת בחובה השלכות בינלאומיות מורכבות עבור ישראל, אך בניגוד לתחזיות של רבים מהאנליסטים אינן צפויות להיות הרות אסון • כיצואנית גז טבעי, ישראל צפויה ליהנות מאוד מהסנקציות על רוסיה, שיאפילו באופן משמעותי על ההפסדים הצפויים מעליית מחירי הנפט

בסוף הסדר העולמי החדש היחיד יהיה רוסיה חלשה יותר, גם אם היא תכבוש את אוקראינה / צילום: Associated Press, Serhii Nuzhnenko
בסוף הסדר העולמי החדש היחיד יהיה רוסיה חלשה יותר, גם אם היא תכבוש את אוקראינה / צילום: Associated Press, Serhii Nuzhnenko

יום חמישי, 24 בפברואר 2022, רוסיה פלשה לאוקראינה במלוא העוצמה. פלישה אשר התרחשה בעקבות הקשרים המתגברים של אוקראינה עם המערב, במיוחד עם נאט"ו. רוסיה ראתה באופן מסורתי את המדינות הגובלות בה כחלק מתחום ההשפעה שלה, ומנעה ממעצמות כלכליות וצבאיות מרכזיות אחרות להתקרב אליהן. על ידי שמירת שכניה המיידיים תחת תחום ההשפעה שלה היא מגנה על גבולותיה שלה מפני התקפה. בהתחשב בפרנויה ההיסטורית וחוסר הביטחון שלה מול מעצמות אירופה ההיסטוריות (אנגליה, צרפת וגרמניה) וארצות הברית, אפשר להבין את החרדה של רוסיה מפני גישתה הדיפלומטית והכלכלית של אוקראינה למערב אירופה.

מעצמות המערב בעידן שלאחר קריסת האימפריה הסובייטית התמכרו לקונספציית השלום והאחווה ולחיים הדוניסטיים נוחים, מיהרו להודיע גם הפעם שיימנעו מדריסת מגפי חיילים על אדמת אוקראינה; במקום זאת יפעיל המערב חבילת סנקציות חסרת תקדים כנגד מעצמה; עד היום הסנקציות היו סנקציות ישירות על חברות אמריקאיות ואירופיות הוטל איסור גורף לקיים קשרי מסחר עם אזרחים וחברות רוסיות ספציפיות (בנקים, תאגידים ואישים ספציפיים וכו'). הסנקציות הללו כוללות ניתוק הגישה של מספר בנקים רוסים למערכת התקשורת הבין לאומית SWIFT להעברת כספים בין בנקים לצד הקפאת נכסי הבנק המרכזי של רוסיה והקפאת נכסי הבנקים הגדולים ברוסיה. גרמניה מצדה הודיעה שלא תאשר את נורד סטרים 2, צינור הגז השייך לגזדפרום (בבעלות ממשלת רוסיה), ומונעת מרוסיה מכירות גז של עד 15 מיליארד דולר לשנה. יצוא הנפט והגז מהווה כמעט מחצית מהיצוא הרוסי ומהכנסות הממשלה.

הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ על איראן בזמנו כללו סנקציות מקיפות: נאסר על חברות אמריקאיות לעשות עסקים הן עם ישויות איראניות והן עם חברות שאינן אמריקאיות שעושות עסקים עם ישויות איראניות. ה"טבעת" השנייה הזו מסביב לאיראן היא שפגעה במיוחד: המטבע שלה ירד ב-60%, יצוא הנפט ירד מ-2.3 מיליון חביות ביום ל-260,000 חביות ביום, האינפלציה עלתה ל 40% עם עליית מחירי מוצרי הבשר ב-116%, ואבטלה עלה על 16%. אם המלחמה תימשך וארה"ב ובעלות בריתה האירופיות יטילו סנקציות משניות נגד רוסיה, היבוא והיצוא הרוסי ייפגעו קשות ויחשפו אותה לנזקים בהיקפים הדומים לאלה של הכלכלה האיראנית המפוררת.

כמו כן, אין עוררין על כך שהמלחמה טומנת בחובה השלכות בינלאומיות מורכבות עבור ישראל, אך לא הרות אסון כפי שחוזים רבים מהאנליסטים. רוסיה אחראית ל-39% מאספקת הגז הטבעי של אירופה: חרם על היבוא הרוסי יעביר את הביקוש הזה לשווקים הבינלאומיים ויעלה את מחיר הגז הטבעי. כיצואנית של גז טבעי, ישראל עשויה בהחלט ליהנות מעליות מחירים עקב הסנקציות על רוסיה. בטווח הארוך, אם אירופה תישאר זהירה מהתלות בגז הטבעי הרוסי, היא עשויה להסיט חלק מרכישותיה לכיוון ישראל. אולם במקביל, מחירי הנפט עולים ואלה כבר פגעו בישראל, כאשר הממשלה הודיעה על העלאות מחירי בנזין 95 אוקטן במשאבות בשירות עצמי של 0.34 ₪ החל מה-1 במרץ 2022.

באופן דומה, רוסיה היא כיום יצואנית החיטה הגדולה בעולם, כאשר רוסיה היא היצואן הגדול של חיטה (מחזיקה נתח יצוא של 18% מהחיטה) והמייצאת השישית בעולם עם 2.3% ויצוא התירס העולמי. אם נוסיף את אוקראינה לסיפור, אוקראינה היא היצואנית החמישית בגודלה של חיטה, המייצגת כ-12% מהיצוא העולמי, והיצואנית הרביעית בגודלה של תירס, המייצגת כ-15%% מהיצוא העולמי. אם שתיהן יסגרו ליצוא, המחירים כמובן יעלו. הפלישה ב-24 הובילה לעלייה במחירי החוזים העתידיים על התירס והחיטה לשיא של תשע שנים, כאשר השווקים מודאגים מההשלכות הגלובליות על עצירת היבוא מרוסיה. עם זאת, במידה ותהיה ירידה חדה בהיקפי היצוא הרוסי, הרי שמגדלי החיטה והתירס האוסטרליים צפויים להיות המרוויחים העיקריים שהיקפי הגידול שברשותם יפצו על המחסור העולמי שנוצר כתוצאה מהירידה החדה ביצוא הרוסי

בשל העובדה שאף גורם בעולם למעט פוטין שמכתיב את הקצב אינו יכול לנבא לאן מודעות פנינו, השווקים הפיננסים מגיבים בהתאם, כאשר חוסר הוודאות והתנודות החדות בשוק המטבע העולמי מובילים לעליית מחירים מהירה ולאחריה ירידה. עם זאת, אם ארה"ב והאיחוד האירופי ימשיכו להעצים את הסנקציות, הרי שהתמונה תהפוך למכוערת יותר. זאת מאחר וסנקציות מקיפות ישפיעו ישירות על החברות שמקיימות קשרי מסחר עם רוסיה.

משרד החוץ הישראלי אומר שהוא בוחן את השלכות המלחמה על ישראל, ואנליסטים רבים מדברים על סדר עולמי חדש לאחר המלחמה, אך איני רואה זאת קורה. ההשלכות העיקריות יהיו שווקים לא יציבים באותם פריטים שרוסיה היא יצואנית גדולה כגון חיטה וניקל או יבואנית גדולה במוצרים כנחושת שקועה. במהלך המלחמה מחירי הסחורות העיקריות ישתנו והתעשיות המושפעות יצטרכו להתמודד עם תנודתיות המחירים. עם זאת, מלחמה זו לא תימשך זמן רב; הסנקציות הכבדות כבר משפיעות על כלכלת רוסיה ובמידה והיא תתעקש להמשיך עם המלחמה, השפעתן האגרסיבית על כלכלת רוסיה הרעועה ממילא תחמיר במהרה. בסוף הסדר העולמי החדש היחיד יהיה רוסיה חלשה יותר, גם אם היא תכבוש את אוקראינה. רוסיה החלשה יותר עשויה לכלול מחירי גז טבעי גבוהים יותר ונוכחות ישראלית גדולה יותר בשווקי הגז הטבעי באירופה, שכן אירופה נוקטת בצעדים להפחתת תלותה בגז הטבעי הרוסי. ורוסיה חלשה יותר עשויה לפעול לטובתנו בסוריה.

הכותב הוא מרצה לשיווק וניהול במרכז האקדמי לב