המשקיע שגרף מיליארדים בקורונה מזהיר ממלחמת עולם שלישית

המיליארדר ביל אקמן, שמנהל את קרן הגידור Pershing Square, רואה את הפלישה הרוסית לאוקראינה כנקודת ההתחלה של מלחמת עולם שלישית ולדבריו, "ככל הנראה המלחמה התחילה כבר" • אקמן מציע חרם על הנפט הרוסי, עזרה באמצעים ומשאבים לאוקראינה ופתרון דיפלומטי למשבר בהובלתה של סין

המשקיע היהודי ביל אקמן, מנהל קרן הגידור הניו יורקית Pershing Square / צילום: Associated Press
המשקיע היהודי ביל אקמן, מנהל קרן הגידור הניו יורקית Pershing Square / צילום: Associated Press

המשקיע היהודי ביל אקמן, מנהל קרן הגידור הניו יורקית Pershing Square, פרסם ביום שבת בחשבון הטוויטר שלו הזהרה מפני מלחמת עולם שלישית, שלטענתו כבר החלה עם פלישת הרוסים לאוקראינה, ופירט כיצד לדעתו על המערב לנהוג מול ולדימיר פוטין.

"סביר להניח שכבר החלה מלחמת העולם השלישית, אבל אנחנו מתקשים לזהות אותה", כתב אקמן, ותחת זאת הוסיף כי יש "הרבה יותר שאנחנו יכולים לעשות לפני שניכנס למלחמה חמה עם רוסיה: "ארצות-הברית יכולה לעצור את האבסורד של רכישת נפט מרוסיה ומימון המלחמה, אירופה תוכל ללכת בעקבותיה ברגע שהביקוש לגז ירד באביב".

"בינואר 2020 היו לי סיוטים על הפוטנציאל למגפה, אבל נראה היה שכולם חשבו שאני משוגע. יש לי סיוטים דומים עכשיו", צייץ אקמן.

בתחילת 2020, מספר המקרים המאומתים לקורונה בארצות-הברית עמד על פחות מ-7,000, וכבר אז קרא אקמן הזהיר מפני "הגיהנום שמגיע". בראיון שנתן אז לרשת "CNBC". מאוחר יותר, קרן הגידור שבניהולו הודיעה על רווחים של יותר מ-2 מיליארד דולר בעקבות הימורים נגד השווקים.

אקמן התייחס לסוגיית הסיוע של המערב בכלל ושל נאט"ו בפרט לאוקראינים מול הפלישה הרוסית, ואמר כי אספקת הנשק, המודיעין והמל"טים הטובים ביותר לאוקראינה היא דרכן של חברות נאט"ו לסייע לאוקראינה, מבלי להעמיד חיילים על הקרקע. "האוקראינים, עם הנשק והמשאבים הנכונים, הוכיחו שיש להם את מה שנדרש כדי לנצח במלחמה, אלא אם ועד שפוטין יעבור לנשק גרעיני", אמר. "נראה שהסיבה שלנו לא לעשות יותר היא הפחד להתגרות בפוטין".

לדעתו של אקמן, למרות הסיוע שהעבירו מדינות רבות בעולם - באמצעי לחימה ובמימון - ההימנעות של נאט"ו מלהתערב ולסייע לאוקראינה, בגלל האיום הגרעיני שמציבה רוסיה, הייתה מהלך אסטרטגי גרוע. "מה נעשה כאשר פוטין ירצה יותר?" שאל אקמן. "האיום הגרעיני לא יהיה שונה כשהוא יפלוש אל המדינה הבאה, בין אם היא חלק מנאט"ו או לא, ועד אז, מבחינה אסטרטגית, מצבנו גרוע יותר".

עוד הוסיף אקמן כי שאיפותיו של פוטין גדלו, מכיוון ש"לא עשינו דבר כדי לעצור אותו" במהלך מסעות הפלישה הקודמים של רוסיה, כמו הפלישה לגיאורגיה ב-2008 ולחצי האי קרים ב-2014. לדברי אקמן, "אנחנו נמצאים בתחילת המסע העולמי השאפתני של פוטין... עם כל 'ניצחון', הוא רוצה לקחת יותר", אמר אקמן. "הוא בוחן אותנו, ואנחנו נכשלים במבחן בכל פעם".

תחת נבואתו שהסכסוך באוקראינה "רק הולך להחמיר", אמר אקמן כי הדרך היחידה של המערב להרתיע את רוסיה מלתקוף מדינות נוספות היא להשתמש בכל סנקציה כלכלית שניתן, וכן לספק לאוקראינים כל נשק שהם צריכים כדי להגן עליהם.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, פרסם ביום שני קריאה חדשה לחרם בינלאומי על נפט רוסי. דיון בנושא של גורמים רשמיים באיחוד האירופי מתוכנן להתכנס היום (שלישי) ולבחון הצעות לדרכים עבור הגוש האירופי להפסיק להסתמך על דלק רוסי. על רקע זה, חוזים עתידיים עם חברות נפט גולמי אמריקאיות זינקו השבוע לשיאים של 13 שנים.

אולם, בסופו של דבר, טוען אקמן, המפתח לסיום המשבר באוקראינה נמצא בסין. "היציאה האופטימית היחידה שאני יכול לראות מהמלחמה הזו, היא שסין תתערב ותתווך להפסקת אש אמיתית ולהסדר", אמר. "תחת פשרה, האוקראינים יכולים להסכים לעולם לא להצטרף לנאט"ו. רוסיה, בתורה, יכולה לסגת וניתן לבטל את הסנקציות... פוטין מכבד ואך מפחד מסין", הוסיף אקמן. "סין יכולה להעלות את עצמה על הבמה העולמית על ידי עזרה בפתרון המשבר הזה".

סין, בעלת ברית כלכלית ואסטרטגית של מוסקבה, לא הטילה סנקציות כלשהן על רוסיה ולא התייחסה אל ההתקפה הרוסית על אוקראינה כפלישה. עם זאת, בייג'ין כן קראה לפתרון דיפלומטי שיביא לסיום המשבר.