הגדלת הייצוג הנשי במערכת המשפט - צעד אמיתי לשוויון מגדרי

עלינו לשאול האם לא הגיעה העת לחקיקה כופה, כזו שאינה רק קוראת לשוויון, אלא דורשת שוויון - ואפילו כופה שוויון - על-מנת שיבוא לידי ביטוי מעשי, אחת ולתמיד, בתוצאה מעשית של שוויון מגדרי אמיתי

מערכת המשפט / צילום: Shutterstock
מערכת המשפט / צילום: Shutterstock

אל נא נשלה את עצמנו - הפערים בין גברים לנשים בחברה הישראלית עדיין קיימים ובאים לידי ביטוי במגוון רחב של תחומים והיבטים: החל מדרגות השכר, תנאי ההעסקה, היחס הבין-אישי וכן - גם ביישום בפועל של המשפט והחקיקה הישראלית.

הציבור הרחב, ברובו, אינו פוגש את הפערים המגדריים במערכת המשפט באופן יומיומי, אך תפקיד פערים אלה הוא מכריע בעיצוב אמות-המידה הערכיות של החברה הישראלית כולה.

מערכת החוק והמשפט הייתה ועודנה תמונת מראה המשקפת את המצב החברתי-לאומי. הגם שהחקיקה הישראלית מנסה לצמצם את אי-השוויון, ולמרות שהדינים בארץ מתייחסים לסוגיית הפערים בין גברים לבין נשים, הרי שגם בשנת 2022 פערים אלה משתקפים היטב במציאות הכלכלית והעסקית היומיומית.

ניסיונם של ההסדרים הנורמטיביים לייצר שוויון מגדרי, כך נדמה, אינם מגשימים את מטרתם, והתוצאה הרצויה נשארת הרחק מאחור בכל הנוגע לתפיסה המגדרית-חברתית של המאה ה-21 בישראל.

בעוד שהמגזר הציבורי מנסה לפעול ביעילות לייצוג הולם - הרי שבמגזר הפרטי, וכך גם באקדמיה, הפערים נותרו עמוקים, והדבר משליך על דמותה של החברה הישראלית כולה. ברשות החברות הממשלתיות שואפים ל-35% ייצוג נשים בדירקטוריונים. מדוע לא 50%? בדירקטוריונים של חברות ציבוריות התמונה עגומה עוד יותר, כאשר לפני הנתונים, רק 24% הן נשים.

אכן, המחוקק הישראלי מנסה לסייע ביצירת האיזון הנכון. אולם לאור העובדה שהיישום אינו עומד בציפיות, מותר לשאול האם לא הגיעה העת לחקיקה כופה, כזו שאינה רק קוראת לשוויון, אלא דורשת שוויון - ואפילו כופה שוויון - על-מנת שאכן יבוא לידי ביטוי מעשי, אחת ולתמיד, בתוצאה מעשית של שוויון מגדרי אמיתי.

לצד תיקונים חקיקתיים שיכולים לקבוע שוויון מגדרי מספרי כהכרח, המשפט בהחלט עשוי להביא לתוצאות המיוחלות בכלל חלקי החברה ומגזריה. בעשורים האחרונים עושות הנשים הישראליות את דרכן אל השוויון המגדרי במערכת המשפט. מנתוני לשכת עורכי הדין מהשנים האחרונות עולה כי כמות הנשים אשר בוחרות בלימודי המשפטים ואשר עוברות את מבחני הלשכה בהצלחה, עולה על כמות הגברים העושים זאת. מדובר בבשורה של ממש העשויה להשפיע באופן ישיר על השוויון המגדרי בחברה הישראלית כולה ולהוות זרז לתהליך המגדרי כבר בעתיד הקרוב.

אין ספק כי ככל שהייצוג הנשי במערכת המשפטית יגדל, הדבר יסייע ביישום השוויון המגדרי הלכה למעשה. אך יחד עם זאת, אין זה תפקידן של הנשים בלבד להילחם למען השוויון של עצמן. עלינו המשפטנים לפעול למען השוויון בכל דרך אפשרית, כל זאת עבור חברה ישראלית טובה וצודקת יותר, עבור עתיד טוב יותר. עיקרון השוויון כידוע הוא מהעקרונות החשובים ביותר במערכת המשפט ומהווה בסיס למשפט צדק.

יום האישה מהווה תזכורת לכל מי שמעוניין לשכוח כי בעשור השלישי של המאה ה-21, אין עוד מקום לחוסר שוויון מגדרי, והמשימה היא בידיים של שני המגדרים כאחד.

הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין בישראל