משרד התקשורת פרסם את רשימת הזוכים במכרז התמרוץ לפריסת סיבים הפריפריה

במקום הראשון זכתה חברת אינטרנט רימון שתקבל מימון לפריסה ב-121 אלף משקי בית • שר התקשורת יועז הנדל: אף יישוב מרוחק לא יישאר מאחור

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

משרד התקשורת פרסם היום (ד') את רשימת החברות הזוכות במכרז התמרוץ לפריסת סיבים בפריפריה. ביום שני השבוע המשרד הודיע על תוצאות המכרז מבחינת היקף היישובים שייפרסו, אך המתין עם פרסום שמות הזוכים עד שייוודעו התוצאות הסופיות.

החברה שזכתה במספר משקי הבית הרב ביותר היא חברת אינטרנט רימון ישראל שזכתה בכ-121 אלף משקי בית ב-137 אזורים. במקום השני נורקום תקשורת עם כ-56.7 אלף משקי בית ב-38 אזורים. במקום השלישי זכתה IBC עם כ-53.9 אלף משקי בית ב-92 אזורים. אחריה זכתה שיטה הנדסה ותשתיות תקשורת בע"מ עם כ-23.7 אלף משקי בית ב-113 אזורים.

פרטנר חמישית עם כ-12 אלף משקי בית ב-35 אזורים, אשד ניהול תכנון וביצוע עם כ-5,700 משקי בית ב-10 אזורים, דש אלירן אלקטרוניקה עם כ-5,500 משקי בית ב-23 אזורים, לניר תקשורת (אקספייבר) עם כ-3,700 אלף משקי בית ב-5 אזורים, נקסטקום עם כ-3,600 אלף משקי בית ב-11 אזורים, ואחרונה טלראן תקשורת עם כ-1,400 משקי בית ב-10 אזורים.

האזורים שזכו במכרז הם אזורים בהם פרישת הסיבים לא כדאית כלכלית וחברת בזק בחרה שלא לפרוש בהם סיבים. לחברות הזוכות במכרז יינתן פרק זמן של שנה ושלושה חודשים מיום שבו יתוקן רישיונן, להשלמת חובות הפריסה ולכן הצפי הוא לפריסה מאסיבית בשנת 2022, שתקרב את מדינת ישראל ליעד הנגשה של 70% ממשקי הבית, כאשר בשנת 2023 צפוי היעד לעמוד על 85% ממשקי הבית ואף יותר.

משרד התקשורת יחייב את החברות הזוכות במכרז לספק למתחרותיהן שירות סיטונאי על גבי הרשת שתיפרש על ידן ולהציע שירותים לצרכנים, ובכך לקדם תחרות באזורי התמרוץ.

חצי אחוז מהכנסות החברות עוברות לקופת התמרוץ

במסגרת מתווה הסיבים הקבוע בחוק שעבר בכנסת בדצמבר 2020 הוקמה קופת התמרוץ שאליה מופקדים 0.5% מהכנסות חברות התקשורת בשנה. בשנת 2021 הכנסות אלו עמדו על כ-84 מיליון שקל. כ-98% מסכום זה יחולק לחברות הזוכות במכרז כמענקים לסבסוד עבור פריסת הרשת המתקדמת באזורי התמרוץ (כל אזורי התמרוץ כוללים כ-18% ממשקי הבית בישראל ואזורי התמרוץ הזוכים מהווים כ-10%).

חשוב להדגיש כי רוב החברות הזוכות לא השתתפו במימון קופת התמרוץ. זה אומר שעל המפעילים הגדולים בישראל הוטל מס והם מממנים את פריסת הסיבים בפריפריה, במקום שהמדינה תיקח אחריות ותעשה את זה.

שר התקשורת יועז הנדל אמר: "אנחנו שמחים לבשר היום על החברות הזוכות במכרז ומאחלים להן הצלחה רבה. קופת התמרוץ הוקמה במסגרת מתווה הסיבים, כדי לדאוג שאף יישוב מרוחק ואף מגזר לא יישארו מאחור".