מטבעות הקריפטו הפכו לחבל ההצלה של אוקראינה ולשביל הבריחה של רוסיה

אם בעבר נעשה שימוש בזהב או אבנים טובות בשביל לשרוד, בעידון הווב 3.0, ביטקוין ומטבעות דיגיטליים הם פתרון טוב בהרבה • כל אדם עם חיבור לרשת יכול להמיר את המטבע המקומי למטבע דיגיטלי בקלות ולאפשר לעצמו לנייד את מלוא ההון שלו ממקום למקום • אז איך הפכו מטבעות הקריפטו לחבל ההצלה של אוקראינה ויחד עם זאת לשביל הבריחה של רוסיה?

אנשים ממתינים בתור לכספומט במוסקבה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Victor Berzkin
אנשים ממתינים בתור לכספומט במוסקבה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Victor Berzkin

הטבע הבסיסי של הטכנולוגיה הוא קידמה, ובדרך זו היא מאיצה תהליכים - כך שבאירועי משבר משמעותיים, יש גל של פיתוח ואימוץ של אמצעים שמאפשרים לפרט להתנהל בחייו.

שילוב נדיר של אירועים מייצר בימים אלו קפיצת דור טכנולוגית. על גבי הגישה לאינטרנט מתהווה הדור הבא של ה-Web3. הדור השלישי מחזיר מידה של אנונימיות לגולשים כשהם אלו שיוצרים תוכן/בעלי הזכויות על פיסות מידע דיגיטליות, אבל במקביל מעניק שליטה ובעלות על המידע שלנו ברשת - כלומר, גם על הכסף שלנו ברשת. אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה הטכנולוגיה מאפשרת שליטה על רמת הביטחון הכלכלי בצורה הטובה ביותר עד היום, עם מגוון אפיקים של כסף בטוח יותר או פחות.

נוסף על ההשפעות הכלכליות ארוכות הטווח של הקורונה, השנה נוסף העימות הרוסי-אוקראיני שפרץ לחיינו לאחרונה, וגרם לכולנו להיות עדים לתחילתה של תקופה חדשה המלווה בחיכוכים פוליטים וצבאיים בין מדינות אירופה והעולם שלווה תחילה בחוסר ודאות בשווקים. ככל שהמלחמה מתקדמת, אנחנו רואים יותר ויותר סנקציות מהקשוחות שידע העולם, שנכנסו לתוקף נגד רוסיה ונגד בכירים רוסים, כשהניתוק הכלכלי של רוסיה והניתוק מרשת התשלומים העולמית הוא מנוף לחץ מרכזי יחד עם העובדה שערך הרובל שכבר נמצא במגמת ירידה וצולל לרמת סנטים בודדים. אזרחים מודאגים צובאים על הבנקים וישנם דיווחים שבבנקים אוזל המזומן. אז איפה הכסף?

כל אלו מובילות את המדינה בראשות הנשיא ולדימיר פוטין לחפש דרכים "לעקוף" את המחסום הכלכלי האדיר שהמערב הפיל על הכלכלה, ובדיוק בנקודת הזמן הזו מוצאות אוקראינה ורוסיה פתרונות כלכליים ברי קיימא דווקא במטבעות דיגיטליים. אוקראינה גייסה כבר עשרות אלפי תרומות בשווי מצטבר של עשרות אלפי דולרים - ובקריפטו.

הטכנולוגיה זוקפת את ראשה 

בצד הרוסי, הלחץ הכלכלי מתחיל להוביל לסימנים מדאיגים, ואוליגרכים רוסים מנצלים את כוחם של המטבעות הדיגיטליים כנכסים שניתנים להעברה בינלאומית בקלות לצורכי התחמקות מסנקציות כלכליות, ומהצד השני, אוקראינה רותמת את כוחם של המטבעות הדיגיטליים ופירסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של המדינה מודעה ובה כתובות הארנקים אליהם ניתן להעביר תרומות.

שווה להתעכב על הנקודה הזו כי בעבר הלא רחוק מדי, הרעיון של מטבע מבוזר דיגיטלי וגלובלי היה בלתי נתפס. גם היום כשהביטקוין, הוותיק מבין המטבעות, חוגג 13 שנים, נראה היה שהעולם מתקדם לכיוונו בעצלתיים. כעת בזמן משבר, כאשר המערכות המוניטריות המסורתיות נמצאות תחת אתגרים קיצוניים במיוחד, כל הקשיים והבעיות של המודלים הכלכליים המסורתיים צפים על פני השטח. בדיוק בשלב זה, הטכנולוגיה זוקפת את הראש ומחוללת שינוי מהותי בתפיסה של אגירת ערך והעברת ערך - שלא באמצעים המסורתיים.

אם נחזור לבסיס, גם הביטקוין הוא ניסוי וגם רשת הבלוקצ'יין היא ניסוי בו הדרישה הגיע מהשוק. מכל מקום הרימו "אזרחי רשת" תשתיות עבור צמתים ברשת, תשתיות כרייה, ועוד, על מנת ליצור יומן עסקאות חשוף לכל, כדי לאפשר לכל אחד לקחת בעלות על ההון שלו, על הערך שהוא צבר במהלך חייו. רשת הבלוקצ'יין ומטבע הביטקוין הוכיחו שאפשר ליישם פרוטוקול קוד פתוח, כזה שהקהילה בונה ומשפרת, ושהעולם ייתן בה אמון.

עד לאחרונה, רוב הדרישה למטבעות קריפטו הגיעה מהשוק ומאנשים שביקשו שליטה בכספם, אך כעת שתי מדינות ריבוניות ומערביות פועלות ביוזמתן בתוך מציאות מוניטרית שמונעת בשליטת קריפטו. המשבר הנוכחי יצר הוכחת עבודה "תחת אש" לקונספט של מטבעות דיגיטליים כתחליף בטוח לכסף.

כדאי לעקוב אחרי הניסיונות לחסום את נתיבי הכספים בהעברת ערך בקריפטו, כי הבסיס של הקריפטו הוא ביזור ומידה של אנונימיות. באקלים הזה נוצרו תנאים מאוד מיוחדים בו לכל הצדדים בעניין יש אינטרס שקריפטו יהיה חלק ממקור המימון והגידור סביב העימות הזה.

אפשר להסתייג מהביטקוין או מכל אחת מיוזמות הרשת שיושבות על תשתיות דומות, (כמו אפליקציות מבוזרות, חוזים חכמים, NFT ועוד), אבל קשה להתעלם מהאפקט של המטבעות הדיגיטליים על כלכלת העולם כאמצעי לאחסון והעברת לערך. יש לקריפטו ערך, וניכר שמגמת הביקוש שלו תמשיך לעלות לאורך הזמן.

הוא קל לניוד, נוח בהעברת תשלומים לכתובות אחרות, ובעיקר מייצר בסיס של אנונימיות, דבר שיוצר אינטרס שקריפטו יהיה חלק ממקור המימון והגידור סביב העימות המדיני הזה.

הכותב הוא מנהל מוצר בבורסת הקריפטו הישראלית Bit2C