השימוש ברוגלת NSO בהונגריה ופולין ייחקר על ידי האיחוד האירופי

האיחוד האירופי יקים ועדת הבדיקה שתבחן שימוש שחורג מגבולות חוקי האיחוד עבור מטרות פסולות כמו מעקב אחר עיתונאים, פוליטיקאים ועורכי דין, וכן את המסגרת החקיקתית ואת מידת ההתאמה שלה לשימוש במוצר הפולשני

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

למרות גלי הפליטים ששוטפים את פולין והונגריה בעקבות המלחמה באוקראינה, קיבל האיחוד האירופי הבוקר (ה') ברוב מוחץ החלטה להקים ועדת בדיקה לשימוש בתוכנת הרוגלה פגסוס של NSO, תוך התמקדות בהונגריה ובפולין. נוסח ההודעה כוון בעיקר לשתי המדינות במזרח אירופה, אך ייתכן כי גם יבדוק את הנעשה בגרמניה, שכמה רשויות ביטחון בה הן לקוחות NSO כבר כמה שנים. הוועדה תבדוק שימוש שחורג מגבולות חוקי האיחוד עבור מטרות פסולות כמו מעקב אחר עיתונאים, פוליטיקאים ועורכי דין, וכן את המסגרת החקיקתית ואת מידת ההתאמה שלה לשימוש במוצר הפולשני.

על פי תחקיר שהובילו ארגוני זכויות האדם אמנסטי ופורבידן סטוריז בחודש יולי האחרון בשיתוף כמה עיתונים בארה"ב ובאירופה, הממשלה בהונגריה בראשותו של ויקטור אורבן ביצעה מעקב אחר עיתונאים, עורכי דין ופוליטיקאים באמצעות שימוש פסול ברוגלת פגסוס. אחד מהם הוא עיתונאי מאתר החדשות ההונגרי דירקט 36 שסיקר נושאים רגישים הקשורים בחדשות חוץ ומכשיר הטלפון שלו, על פי הדיווח, נפרץ לפחות 11 פעמים במהלך 2019. אחת הכתבות בהן עסק סמוך לאחת הפריצות עסק בהתפשטותו העולמית בבנק בתמיכה רוסית. בנוסף, נטען בתחקיר, אחד הדוקטורנטים במרכז המחקר של ג'ורג' סורוס, הנחשב ליריב פוליטי מר של ממשל אורבן, היה יעד למעקב בתקופה רגישה בה פעל הממשל לסגירתו.

תחקירים נוספים חשפו כי פולין רכשה את מערכת פגסוס כבר ב-2017 ושימשה, לפי מעבדת המחקר סיטיזן לאב, לפריצה לטלפון של איש אופוזיציה בזמן אחת ממערכות הבחירות במדינה, וכן של עורך דין שייצג את ראש ממשלת פולין לשעבר.