דלק | דעה

רשות המסים צריכה וחייבת לסבסד את ההתייקרות הדלק

סבסוד זמני של מחירי הדלק יעניק עזרה ראשונה בכל בנוגע לבעיית יוקר המחיה בישראל

מחירי הדלק העולים מכבידים עוד יותר על יוקר המחיה בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO
מחירי הדלק העולים מכבידים עוד יותר על יוקר המחיה בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO

הכותב הוא עו"ד ורו"ח, סגן יו"ר ועדת מסים בלשכת עוה"ד

מס הבלו המוטל על דלקים בישראל הוא אחד מאפיקי המס הרווחיים ביותר למדינת ישראל. מעבר למיסוי שמטילה המדינה על כלי רכב, הרי שהיא מטילה בפועל מס נסועה שמוטל על דלקים בישראל. נכון להיום כ-67% ממחיר הדלק הוא מסים שאנחנו משלמים על שימוש בדלק. השליש הנותר הוא המחיר של הדלק עצמו, כולל כל התהליך של זיקוק, שינוע והפעלת תחנת הדלק וכו'.

לכאורה, מיסוי דלק הוא אחד המסים המוצדקים ביותר - ירצה אדם פלוני אלמוני לנהוג ברכב מזהם, או שירצה לטייל טיולים ארוכים ברכבו האישי, אז ייאלץ לשלם יותר מסים על שימוש בדלק ובכך ישלם גם על הזיהום הסביבתי שהוא יוצר. יש שיטענו, כי רבים יכולים כיום לאפשר לעצמם גם מעבר לנהיגה בכלי רכב חשמליים שמייתרים את השימוש בדלק.

המציאות במדינת ישראל מצביעה אחרת. תחבורה ציבורית יעילה, כזאת שבאמת מייתרת את השימוש ברכב פרטי היא דבר שמופיע בעיקר במצגות שונות המקדמות פרויקטים עירוניים או פרויקטים עתידיים של משרד התחבורה. בפועל, רוב מוחלט של העובדים בישראל, צריכים בבוקר להניע את הרכב בשביל להגיע לעבודה. מכאן, שרוב מוחלט בביקוש לדלקים הוא ביקוש קשיח, ביקוש שהציבור מתקשה מאוד להפחית. יתרה מזו, המס הזה שהמדינה נהנית לגבות הוא מס שמייקר כמעט כל מוצר שמגיע אלינו למדף, כשכל הובלה ושינוע מתייקרים בעשרות אחוזים, כך עולה ההוצאה של כל מוביל ובכך מתייקרת כל שרשרת המוצרים בישראל שתלויה במחירי הובלה.

בעיה נוספת שממחיש לנו מיסוי הבלו על הדלק, הוא העובדה שמדובר למעשה במס רגרסיבי. המס הזה מוטל בפועל יותר על מי שגר רחוק יותר ממקום העבודה שלו. אם איתרע מזלכם ואתם גרים רחוק ממקום העבודה שלכם ואין לכם רכב צמוד ממקום העבודה, הרי שתצטרכו לשלם מס גבוה יותר משמעותית מאשר אזרחים יותר שגרים קרוב למקום העבודה שלהם, נוסעים פחות ומתדלקים פחות.

ממשלת צרפת לדוגמה, בחרה לאחרונה להוריד את מס הבלו ב-15 סנט אירו לליטר, סבסוד שיאזן במקצת את הזינוק המטאורי של מחירי הדלקים. בישראל, נשמעים כעת קולות ששוקלים מהלך דומה, בזמן שהציבור ממשיך לשלם את עליית המסים שנגזרת מהעלייה במחיר הנפט העולמי.

ממשלת ישראל למעשה קיבלה "מתנה" בעקיפין מפוטין. זה מצידו יוצר משבר אנרגיה עולמי ובפרט בישראל. מחיר הנפט עולה ומכאן הממשלה מרוויחה יותר על מיסוי דלקים. רק בשביל לסבר את האוזן, מיסוי הבלו בישראל מכניס למדינה כ-21 מיליארד שקלים בכל שנה, אין שום מניעה לקבוע, כי המיסוי על דלק יהיה אחיד ובמחיר זהה ולא ישתנה חדשות לפרקים בהתאם למחיר נכס הבסיס בעולם. אחרי הכל, גברת כהן מחדרה לא צריכה לסבול העלאת מחירים כפולה במחיר הדלק, רק בגלל נוסחת מיסוי לא הוגנת שהמדינה מושכת בעזרתה מאות מיליוני שקלים עודפים בנוסף למיסוי הקיים . מיסוי יתר על המעמד הבינוני הוכח לאורך זמן ככזה שעלול להפיל משפחות במעמד הבינוני מתחת לקו העוני, גביית היתר של מסים על דלק היא דבר שניתן ורצוי לעצור כבר עכשיו לפני שיהיה מאוחר מידי.

אחת החלופות שיש ורצוי שרשות המסים תבחן, כפי שהיא יודעת לעשות במקרים אחרים, היא לקבוע הוראת שעה של 3 חודשים, במסגרתה יופחת המיסוי על הדלק, ולאחר התקופה הנ"ל, תיבחן האפשרות לארכה בהתאם לשוק הדלק בעולם נוכח הנסיבות הקיימות.