הודו מנצלת את המלחמה כדי לקנות נפט רוסי בהנחה

ההסכם של ניו דלהי עם מוסקבה מגיע בעת שארה"ב ובנות בריתה רוצות להעניש את רוסיה מבחינה כלכלית על הפלישה לאוקראינה

תחנת דלק בהודו. המדינה היא יבואנית הנפט השלישית בגדולה / צילום: Associated Press, Mahesh Kumar A
תחנת דלק בהודו. המדינה היא יבואנית הנפט השלישית בגדולה / צילום: Associated Press, Mahesh Kumar A

בזמן שארה"ב ובנות בריתה המערביות מתאמצות לצמצם את יבוא הנפט מרוסיה, הודו צועדת בכיוון ההפוך.

המדינה חתמה בימים האחרונים על הסכם לרכוש 3 מיליון חביות נפט גולמי מרוסיה למשלוח במאי, ורוצה להבטיח לעצמה מלאי נוסף בשבועות הקרובים, כך אמרו שני פקידי ממשלה הודיים. הממשלה רוצה לאזן את ההשפעה של מחירי הנפט הנוסקים על ידי הבטחת מלאי נוסף מרוסיה בהנחה. הנפט הרוסי מוצע בהנחה של כ־20% לעומת מחירי הבנצ'מרק העולמיים, כך אמר אחד הפקידים המעורבים, ועלויות ההובלה והביטוח מושתות על המדינה המוכרת.

העסקה מנוגדת למאמצי ממשל ביידן ובנות בריתו במערב להחליש את הכלכלה הרוסית בגלל פלישת רוסיה לאוקראינה. היא גם מסתכנת ביצירת מתח ביחסים בין ניו דלהי לוושינגטון. חרף הלחץ האמריקאי, הודו נמנעה בהצבעה על החלטה של האו"ם, שנועדה לגנות את הפלישה הרוסית לאוקראינה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אסר על יבוא נפט ומקורות אנרגיה אחרים מרוסיה במסגרת צו נשיאותי משבוע שעבר. האיחוד האירופי אומר שהוא מתכנן לצמצם את היבוא של גז טבעי רוסי בשני שלישים עד סוף השנה, בזמן שבריטניה אמרה שתפסיק לייבא נפט מרוסיה, כ־8% מהביקוש שם, עד סוף השנה.

ארה"ב הזהירה גם את סין שתנקוט פעולה אם בייג'ינג תעזור לרוסיה לפצות על ההפסדים מהסנקציות המערביות. "היינו ברורים לכך שיהיו לזה השלכות", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי.

בנוגע להודו, נמנעה סאקי מלהביע איום דומה. היא אמרה שרכישות הודיות של נפט רוסי לא מפרות את הסנקציות האמריקאיות, אבל דחקה בהודו "לחשוב היכן אתם רוצים לעמוד כשייכתבו ספרי ההיסטוריה".

"תמיכה של ההנהגה הרוסית היא תמיכה בפלישה שבאופן ברור יש לה השפעות הרסניות", אמרה ביום שלישי.

הודו תלויה ברוסיה

רכישת 3 מיליון חביות היא חלק מחוזה בין החברה בבעלות המדינה Indian Oil Corp וחברת רוסנפט הרוסית, שנתנה את האופציה לייבא כ־14 מיליון חביות נפט גולמי עד סוף השנה, כך אמר פקיד הודי אחד. החוזה נחתם לראשונה ב־2020 והוארך בדצמבר 2021 בזמן הביקור של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהודו, אבל האופציה מומשה על ידי Indian Oil רק אחרי פלישת רוסיה לאוקראינה, שגרמה למדינות רבות לדחות את הנפט הרוסי ובכך הורידה את מחירו.

"אנחנו מממשים את החוזה כעת בגלל שהוא עוזר", אמר הפקיד הבכיר והוסיף שהודו עשויה לרכוש עוד נפט גולמי מרוסיה כחלק מהחוזה שבין Indian Oil ורוסנפט וכן כמה עסקאות מסחריות אחרות בין מזקקות רוסיות והודיות. היבוא של 3 מיליון חביות אינו מגיע לצריכה היומית ההודית, כ־4.5 מיליון חביות נפט.

וושינגטון מעריכה את תפקידה של הודו כשותפה חשובה באוקיינוס ההודי והשקט לבלימת לעלייתה של סין, ויש לה הבנה רגישה של מצבה של ניו דלהי, כך אומרים אנליסטים. המדינה בדרום אסיה נסמכת על רוסיה ליותר מחצי מהנשק הצבאי המיובא שלה, בזמן שהדיפת תוקפנות סינית בגבולותיה היא עדיפות גבוהה.

הלחץ על הודו לטפל בחשבון האנרגיה הגואה שלה ולצמצם את האינפלציה מסיבות של פוליטיקה פנימית, משמעותו שההנחה שהציעו הרוסים על הנפט שלהם הייתה משהו שהודו לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו, כך אמר הארש וו' פאנט, מנהל מחקרים אסטרטגיים בקרן מחקר המשקיפים, מכון מחקר מניו דלהי. הוא ציין בנוסף כי סיבה נוספת עשויה להיות שאם הכלכלה הרוסית תהיה מאוד מוחלשת, היא עלולה להיות לא מסוגלת לספק את צרכי הביטחון של הודו.

ובעוד שהסבלנות האמריקאית נשחקת, פאנט אמר שממשל ביידן הכיר בכך שכשרוסיה וסין מתקרבות, הנטייה ארוכת הטווח של הודו היא לכיוון המערב. "מה שהודו מנסה לעשות הוא לעכב את נקודת המפנה הסופית שבה הולך להיות קרע גלוי עם רוסיה", אמר.

יבואנית הנפט השלישית בגודלה

הודו היא הרוכשת השלישית בגודלה בעולם של נפט גולמי אחרי סין וארה"ב, ומייבאת כמעט 85% מהפט הגולמי שהיא צורכת. הודו מייבאת רק כ־2% מכלל היבוא שלה מרוסיה, כחלק מאסטרטגיה לגוון את מקורות הנפט הגולמי ממדינות שאינן חברות באופ"ק.

שר הדלק והגז של הודו, הרדיפ סינג פורי, אמר השבוע שדיבר עם פקידים רוסים לגבי רכישות אפשריות וממשלתו הייתה מוכנה לבחון את כל האפשרויות הזמינות. "הייתי שמח להזדמנות הראשונה לדבר על ההסדרים האלה בין חברות הנפט שלנו והמקבילות שלהן בפדרציה הרוסית", אמר פורי בפרלמנט ההודי ביום שני.

הממשלה ההודית, שכבר מתמודדת עם מחירי מזון ודלק גבוהים, חוששת שהעלייה במחירי הנפט בעולם תעכב את השיקום הכלכלה שנפגעה מהמגפה. הודו תצטרך מקורות נוספים כדי לאזן את מחירי הדלק במדינה.

"אם רוסיה מציעה נפט במחיר זול יותר והמסחר הוא בין רופי ורובל, אז כשבודקים את האינטרס הלאומי ומותירים בצד את האספקט הגיאופוליטי, הודו בהחלט צריכה לקנות את הנפט בהנחה", אמר סורש גרימלה, עמית מחקר בכיר בעמותה למחקר חברתי וכלכלי מניו דלהי.

רכישת נפט מרוסיה, בייחוד בזמן שמוטלות סנקציות מערביות, מגיעה לצד מגוון אתגרים. פקיד בכיר במשרד האוצר ההודי אמר שהודו ורוסיה חוקרות אפשרות של הסדר מטבע בין הרופי והרובל שיקל על תשלומים על נפט גולמי ומסחר אחר. בעבר הפעילה הודו מנגנון דומה כשקיבלה החרגה על יבוא נפט מאיראן, כשקונים הודים הפקידו רופי בחשבון בנק והכסף אחר כך הוצא ממנו לשלם ליצואנים באיראן.

"אני לא יודע עד כמה יהיה סביר מבחינה פיזית להוביל את זה", אמר אמית בנדרי, עמית בכיר ב־Gateway House, מכון מחקר במומבאי. "הרבה מתשתית יצוא הנפט של רוסיה מכוונת למערב אירופה. לא יהיה קל להעמיס מיכלית ואז לשלוח אותה להודו מכיוון שכרגע אי אפשר לעשות את זה דרך אף אחד מנמלי הים השחור".