נאט"ו | שאלות ותשובות

מהי ברית נאט"ו ואילו מדינות חברות בה?

פוטין רואה את האפשרות של חברות אוקראינית בנאט"ו כאיום שהיה מספיק רציני בכדי שיפלוש למדינה

תג נאט''ו על מדים של חייל צרפתי באסטוניה, שהוצב במקום כדי לחזק את הגנת המדינה עקב המצב באוקראינה / צילום: Associated Press, Adrien Courant
תג נאט''ו על מדים של חייל צרפתי באסטוניה, שהוצב במקום כדי לחזק את הגנת המדינה עקב המצב באוקראינה / צילום: Associated Press, Adrien Courant

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקש להצדיק את פלישתו לאוקראינה בין היתר על בסיס איום שהוא רואה למדינתו מברית ההגנה הצפון אטלנטית (נאט"ו) והצעת הברית לאוקראינה לשקול הצטרפות אליה. הברית פעלה במשך ארבעה עשורים להגנה על אירופה המערבית, צפון אמריקה וטורקיה נגד איומים אפשריים מצד ברית המועצות. מאז התפרקות ברה"מ ב־1991, נאט"ו הוסיפה חברות מגוש המדינות הסובייטיות לשעבר וחיפשה משימות חדשות בגלל שרוסיה לא נראתה כאיום משמעותי במשך רוב 30 השנים האחרונות.

לאחר שכבשה רוסיה את חצי האי קרים מידי אוקראינה ותמכה בבדלנים במזרח אוקראינה, חברות נאט"ו הגבירו את ההגנות שלהן במדינות הקרובות לרוסיה. הברית קבעה פסגה ב־24 במרץ שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להגיע אליה, וכן מנהיגים אחרים של נאט"ו. בנאט"ו אומרים שהברית היא הגנתית לגמרי.

למה דחתה נאט"ו הקמה של אזור אסור לטיסה באוקראינה?
ביידן, מפקד נאט"ו ובנות ברית אחרות דחו את בקשות אוקראינה להקים אזור אסור לטיסה, ואמרו שזה ייצור סיכון לעימות ישיר עם הצבא הרוסי. פוטין ציין שהתוצאה של צעד כזה תהיה מלחמה עם רוסיה, ואמר שאזור אסור לטיסה יציין את כניסתן של מדינות נוספות לסכסוך באוקראינה.

מה הוא אזור אסור לטיסה?
אזור אסור לטיסה מגביל את המרחב האווירי ואוסר על מטוסים לטוס מעל שטח מסוים. ברמה המקסימלית, זה כולל גם טילים. החלטה של נאט"ו לאכוף אזור אסור לטיסה באוקראינה תצריך סיורים אוויריים קבועים ואת כלי הטיס, הציוד וכוח האדם התומך הנחוצים לכך. יוזמה כזו מצריכה משאבים רבים מבחינה לוגיסטית והיא מסוכנת מפני שרוסיה עלולה לנסות לפגוע בכלי הטיס המבצעים סיורים.

מה הוא ארגון נאט"ו?
ברית ההגנה הצפון אטלנטית נוצרה זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה, כשהשלום באירופה לאחר המלחמה פינה מקומו למתח הגובר בין בנות הברית המערביות בהובלת ארה"ב וברית המועצות. הברית נוסדה ב־4 באפריל 1949. עם חתימת הברית הצפון האטלנטית, המוכרת כאמנת וושינגטון, הוקמה נאט"ו כברית הגנה הדדית בין ארה"ב, קנדה ו־10 מדינות מערב אירופאיות. מדינות נוספות הצטרפו אחר כך. על ידי הרחבת מטריית ההגנה האמריקאית למערב אירופה, הקטינה וושינגטון את הסיכון לפלישה סובייטית ומהפכה קומוניסטית במדינות חברות ואפשרה למנהיגי המדינות האלה למקד משאבים על בנייה מחדש של הכלכלות ההרוסות שלהם.

אילו מדינות חברות בנאט"ו?
יש 30 מדינות חברות בברית נאט"ו. אוקראינה אינה חברה. החברות היחידות שהיו חלק מברית המועצות הן המדינות הבלטיות: אסטוניה, לטביה וליטא. מדינות אחרות שהיו חלק מברית וורשה בהובלת ברית המועצות והן כיום חברות בנאט"ו כוללות את פולין, הונגריה ובולגריה.

האם יכולה אוקראינה להצטרף לנאט"ו?
חברות נאט"ו פנו בפסגה ב־2008 בבוקרשט, רומניה, גם לאוקראינה וגם לגיאורגיה - עוד רפובליקה סובייטית לשעבר - בהצעה להתחיל להתקדם לקראת חברות. כדי לעשות זאת, היו צריכות המדינות לעמוד בקריטריונים מחמירים שאף אחת מהן לא עמדה בהם. לאחרונה, מנהיגי מדינות נאט"ו כולל נשיא ארה"ב ביידן וקנצלר גרמניה אולף שולץ אמרו שאוקראינה עדיין רחוקה מלעמוד בדרישות האלה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הכיר בימים האחרונים בכך שנאט"ו עוד לא מוכנה לקבל את מדינתו.

מה הוא סעיף 5?
סעיף 5 נמצא בליבת ברית ההגנה של נאט"ו. הסעיף שנחתם ב־1949 קובע שהתקפה על כל אחת מחברות הברית נחשבת להתקפה על כולן. הוא נועד להיות הרתעה נגד התרחבות ברית המועצות בזמן המלחמה הקרה. עם זאת, כל מדינה רשאית לקבוע איך תגיב במקרה של מתקפה על מדינה חברה אחרת. אם נעשית התקפה, אז מדינת נאט"ו צריכה להחליט אם היא מפעילה את סעיף 5. הברית הפעילה את סעיף 5 בפעם הראשונה אי פעם לאחר מתקפות 11 בספטמבר על ארה"ב, תהליך שלקח כמעט חודש.

איזה צעדים רוסיים עלולים להפעיל את סעיף 5?
רוסיה תצטרך להתקיף מדינה חברה בנאט"ו כדי שזה יקרה או להגיב באופן ישיר לתנועות של כוחות נאט"ו נגד כוחותיה. לאחר תקיפה אווירית רוסית כ־15 קילומטר מגבול פולין ביום ראשון, אמר יועץ הביטחון הלאומי של ארה"ב ג'ייק סליבאן שכל מתקפה על פולין תגרום ל"כל הכוח של ברית נאט"ו להגיב אליה".

הופעת מל"טים רוסיים שחצו אל המרחב האווירי של מדינות נאט"ו כבר הייתה מבחן למדינות הברית בזמן המלחמה עם אוקראינה.

נאט"ו הוציאה בעבר אזהרות לגבי תרגילים צבאיים רוסיים, עיבוי כוחות קרוב לבסיסי נאט"ו והפרת הריבונות האווירית של מדינות הברית. נאט"ו גם האשימה את רוסיה בניסיון להפריע לבחירות, הפצת מידע שגוי והתקפות סייבר.

מה הבעיה של רוסיה עם נאט"ו ואוקראינה כרגע?
פוטין אמר שנאט"ו מציבה לרוסיה איום ורוצה למשוך את אוקראינה אליה, מה שמגביר את הסכנה לרוסיה. בנאום בטלוויזיה לפני ששלח את חייליו למזרח אוקראינה בפברואר, דיבר פוטין על איום לרוסיה מטילים אוקראיניים ואפילו כלי נשק גרעיניים. אוקראינה וויתרה על כל כלי הנשק הגרעיניים מהתקופה הסובייטית זמן קצר לאחר קריסת ברה"מ ב־1991 ואין בידיה פצצות גרעיניות.

מנהיגי נאט"ו אמרו שוב ושוב שהארגון הוא הגנתי ואינו מאיים על רוסיה. מנהיגים רוסיים אמרו שפעולות נאט"ו מאז המלחמה הקרה בסרביה, לוב ואפגניסטן מראות שהברית לא ממוקדת רק בהגנה על השטח של החברות בברית.

האם יש לנאט"ו מחויבות כלשהי כלפי אוקראינה?
אין לנאט"ו מחויבות כלפי אוקראינה, חוץ מלשקול אותה כחברה אפשרית במידה ותעמוד בקריטריונים להצטרפות. חברות נאט"ו רבות נותנות כלי נשק, תחמושת ותמיכה לוגיסטית לאוקראינה, אם כי הן עושות זאת באופן ישיר ולא דרך נאט"ו.

"רוסיה ריסקה את השלום באירופה", אמר ב־4 במרץ מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג. "אנו עומדים לצד העם באוקראינה וממשלתם הנבחרת וקוראים לנשיא פוטין לעצור את המלחמה, להוציא את כוחותיו מאוקראינה ולהצטרף, בלב שלם, למאמצים הדיפלומטיים".

נאט"ו חיזקה את כוחותיה במזרח אירופה, אם כי סטולטנברג אמר שהברית לא משתתפת בלחימה. "אנחנו לא מחפשים עימות עם רוסיה", אמר.

דין ודברים בשאלה אם ואיך לספק לאוקראינה מטוסי קרב ממאגר המטוסים מהתקופה הסובייטית שיש בידי כמה מדינות נאט"ו מצביע על הרגישות בשאלה כמה רחוק יכולה הברית ללכת לתמיכה בקייב. ב־9 במרץ הפנטגון פסל אספקת מטוסי מיג 29 לאוקראינה, וציין את הסיכון הגבוה הכרוך בכך.

איך הגיבה נאט"ו לפלישה הרוסית לאוקראינה?
גם לפני שכוחות רוסיים נכנסו לאוקראינה ב־24 בפברואר, מדינות חברות נאט"ו שלחו חיילים, ציוד הגנה אווירית, ספינות מלחמה ומטוסים לאזור המזרחי של הברית על מנת לציין את תמיכתן בחברות הקרובות ביותר לרוסיה, בת בריתה בלרוס ואוקראינה.

נאט"ו החלה את התהליך הרשמי של בחינת דרישות הביטחון. "אנו מתמודדים עם מציאות חדשה לגבי הביטחון שלנו. אז אנו חייבים לאפס את ההגנה הקיבוצית וההרתעה שלנו לטווח הארוך", אמר סטולטנברג לאחר שהתכנסו שרי הביטחון של מדינות ב־16 במרץ.

זה כנראה אומר שנאט"ו תשאיר, על בסיס קבוע יותר, כמות גדולה של חיילי קרקע באזור המזרחי של הברית וברמת כוננות גבוהה, כך אמר סטולטנברג. שמירת מטוסי קרב נוספים, הגנה אווירית מוגברת, צוללות וכלים אחרים באזור גם היא נמצאת על הפרק, אמר.

מתכנני פעולות צבאיות אמורים לתת משוב ראשוני בתוך כמה שבועות, אמר סטולטנברג, כך שמנהיגי מדינות נאט"ו יוכלו לקבל החלטות כשהם מתכנסים שוב לפסגה בסוף יוני.