צבי ברק מאמין בווישור: ישקיע 270 מיליון שקל במניות חברת הביטוח הדיגיטלית

זאת בניגוד להסכם הראשוני שלפיו אמור היה ברק להשקיע שני שלישים מהסכום במניות איילון ביטוח, במסגרת רכישת השליטה בחברה • ההשקעה המתוכננת של ברק תתבצע בפרמיה של כ-60% על מחיר השוק של מניית ווישור, ותקנה לו 39% מהון החברה

אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר
אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר

הבעת אמון של איש העסקים צבי ברק בחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור: ברק סיכם עם צמד בעלי השליטה בווישור, אמיל וינשל וניצן צעיר-הרים, כי יעביר את מלוא השקעתו המתוכננת בעסקת רכישת השליטה בחברת איילון ביטוח, בסך של כ-270 מיליון שקל, להון המניות של ווישור.

זאת, במקום הסיכום הראשוני בין הצדדים, שקבע כי ברק ישקיע רק 90 מיליון שקל במניות ווישור, ואת רוב הסכום, 180 מיליון שקל, ברכישת מניות איילון ביטוח, במסגרת העסקה שעליה חתמה ווישור לרכישת השליטה באיילון (הליך שעדיין ממתין לאישור רשות שוק ההון). את ההשקעה בווישור יבצע ברק באמצעות חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית, שבה הוא מחזיק יחד עם אשתו ענת.

המשמעות היא כי ברק יהפוך לאחד מבעלי השליטה בווישור עם 39% ממניותיה, בעוד שהמייסדים, אמיל וינשל (יו"ר חברת הביטוח) וניצן צעיר-הרים (המנכ"ל), המחזיקים כיום ב-65.7% מהחברה, ידוללו לכ-41% מהון ההחברה.

בווישור הסבירו כי מטרת השינוי היא חיזוק בסיס ההון והגמישות הפיננסית של החברה, בנוסף ליצירת זהות אינטרסים בין בעלי השליטה, הן בפעילותה בישראל והן בהתרחבות הפעילות המתוכננת בחו"ל. בנוסף, לדבריהם, העסקה תחזק את בסיס ההון של ווישור לקראת השלמת מימון העסקה לרכישת איילון.

על פי תנאי ההסכם העדכני, תשקיע קיסריה של ברק את הסכום המדובר (270 מיליון שקל) תמורת הקצאה של כ-42.9 מיליון מניות ווישור, והיא תבוצע לפי מחיר של 6.3 שקלים למניה, המשקף שווי חברה של כ-422 מיליון שקל (לפני הכסף). מחיר זה גבוה בכ-60% ממחיר השוק שאליו זינקה היום מניית ווישור, וגבוה בכ-8% מהמחיר שלפיו בוצעה הנפקת ווישור לציבור לראשונה בבורסה בתל אביב בחודש מרץ אשתקד. 

קיסריה תעניק ערבות להלוואות בעלים

צעד נוסף המלמד על האמון של ברק בווישור הוא הערבות שנתנה קיסריה להלוואת הבעלים הקיימת שניתנה בשנת 2016 לאיילון אחזקות בסך של כ-55 מיליון שקל, ועתה כחלק מהסכמים עם בעל העיזבון של מייסד איילון, לוי רחמני המנוח, תומחה לווישור. קיסריה תהיה ערבה גם להלוואה נוספת מצד המוכרים (רחמני השקעות), לטובת ווישור, בסכום דומה.

על פי הסכם עדכני של ווישור עם מנהל עזבון לוי רחמני, סוכם בין היתר על הפחתת תמורת העסקה לרכישת מניות איילון בכ-9 מיליון שקל, כך שהיא תסתכם בכ-463 מיליון שקל, ולא ב-472 מיליון שקל כפי שסוכם תחילה, תמורתם תרכוש ווישור כ-67% ממניות קבוצת איילון.

על פי תנאי העסקה, שילמה ווישור עד כה מקדמה בסך של כ-16 מיליון שקל מתוך התמורה האמורה, ועם השלמת התנאים המתלים השונים, לרבות קבלת היתר השליטה, היא תשלם כ-34 מיליון שקל נוספים עד 10 במאי, ואת היתרה עם מועד השלמת העסקה המעודכן, אשר נקבע ל-30 ביוני.

עוד נקבע בהסכם, כי ווישור התחייבה לעשות את מרב המאמצים שאיילון תשלם לעובדים בקבוצת איילון מענקים בסך מצטבר של כ-20 מיליון שקל, כשהאחריות להסדרת הנושא הינה על איילון באופן בלעדי.

ההסכם בין כל הצדדים נערך כאשר ברקע נמשכת בדיקתו של המפקח על הביטוח, ד"ר משה ברקת, בנוגע למתן היתר השליטה באיילון. בתחילת החודש הודיעה איילון כי כחלק מהליך מכירת השליטה לווישור אישרו הדירקטוריונים של איילון אחזקות ואיילון ביטוח את המיזוג בין שתי החברות, שנועד "לקפל" שכבה אחת בקבוצת איילון, כדי לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות.

כיום, איילון אחזקות הציבורית מחזיקה באיילון ביטוח הפרטית, וזו מחזיקה באיילון הנפקות שהיא תאגיד מדווח שהנפיק אג"ח לציבור. יחד עם ווישור, שהיא חברה ציבורית, עסקת הרכישה הייתה עשויה ליצור פירמידה של שלוש חברות, האסורה על פי חוק הריכוזיות, ועל כן נדרש המיזוג בין שתי החברות של איילון.

במקביל, הודיעו בווישור לאיילון על שורה של צעדים שנועדו להבטיח שהחברות ינוהלו בנפרד. כך למשל, נקבע כי דירקטור שמכהן בווישור ביטוח לא יכהן באיילון. עוד נקבע כי הנהלות חברות הביטוח והדירקטוריונים שלהן ישמרו על מידור בין החברות בכל עניין שיש בו ניגוד עניינים, ואשר אין בו ערך סינרגטי שיכול להיטיב עם שתי החברות.