מלחמת רוסיה-אוקראינה: לפייסבוק משתלם להיות בצד הנכון של ההיסטוריה

הרשת החברתית הודיעה קבל עם ועולם כי תאפשר להפר את כללי הקהילה שלה, ובלבד שהקריאות לאלימות יופנו נגד רוסיה • האינטרסים מאחורי הקרבות בין הקרמלין לפאלו אלטו

פייסבוק על רקע דגל רוסיה. קידמה היא גם הסתגלות חברתית לאתגרים שהטכנולוגיה מציבה לחברה / אילוסטרציה: Reuters, Nikolas Kokovlis/NurPhoto
פייסבוק על רקע דגל רוסיה. קידמה היא גם הסתגלות חברתית לאתגרים שהטכנולוגיה מציבה לחברה / אילוסטרציה: Reuters, Nikolas Kokovlis/NurPhoto

הכותב הוא סגן דיקן הפקולטה להנדסה באונברסיטת' אריאל ומחבר הספר "האביב המערבי"

כחלק מהטרנד האנטי-רוסי החדש, דווח לאחרונה כי פייסבוק הודיעה כי תאפשר פרסום פוסטים אלימים בסגנון "מוות לפולשים הרוסים" או קריאות להרוג את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נשמע רעיון לא רע, נכון? התמונות מספרות לנו שההחלטה של פייסבוק מוצדקת, אבל בלי לשים לב, תחת תופי המלחמה הצו המוסרי השתנה. הזמן דוחק - היום זה פוטין, מחר אנחנו.

זו תקופה ארוכה שדברים חורקים במערב. רק לפני שנתיים ראינו המון זועם על גבעת הקפיטול בארצות-הברית. גלי הגירה עצומים מציפים את היבשת הישנה. פסליהם של נפילים כמו וינסטון צ'רצ'יל ותיאודור רוזוולט הופלו לקול תשואות המפגינים. מהצד משקיף לו ולדימיר פוטין, מחייך בזדוניות. מחלון משרדו הוא יכול להביט בפסלים שבפארק גורקי, שנבנה בימי סטאלין, בידיעה שתופעות כאלה לא יקרו אצלו.

אני דמוקרט גדול. כל מהותי ביתרונות שהדמוקרטיה מציעה. אני יזם בחברה הפריבילגית ביותר בהיסטוריה האנושית, וחבריי יעידו שאני מכור לחופש הביטוי שהיא מציעה. הדמוקרטיה הליברלית היא זו שהביאה את כולנו לכאן, אבל גם היא הולידה גולם - את הביג דאטה ואיתו את חברות הביג-טק - טוויטר, פייסבוק ודומיהן. קידמה אינה רק נתונים ומוצרי אלקטרוניקה, קידמה היא גם הסתגלות חברתית לאתגרים שהטכנולוגיה מציבה לחברה.

אם פעם חשבנו שהחברות הללו הן מנוע של חופש ביטוי ומחזקות את הדמוקרטיה, ברור לנו היום שהן משגשגות מהקיטוב החברתי. הראיות לכך נערמות - לא צריך עוד. אם לא נתעורר ונבין שהגולם מאיים לקום על יוצרו, נמצא את עצמנו כבר בשנים הקרובות חסרי אונים בחברה שלא יכולה להסכים על שום דבר, וחמור מכך - נמצא שאנחנו הרבה פחות דמוקרטים.

הפרק הקודם של התוכנית "האזרח גואטה" עסק ברובו בפייסבוק. בתוכנית נטען כי פייסבוק ודומותיה פועלות ליצור הגמוניה כלכלית באמצעות לוביסטים במסדרונות השלטון. חברות הביג-טק אומנם מגייסות לוביסטים והרבה, אבל צריך להבין שזה הכלי העלוב ביותר שיש לפייסבוק בארגז הכלים שלה. הכלים שברשותה חזקים הרבה יותר, והם רק הולכים ומשתכללים ויגיעו לשלב קריטי בשנים הקרובות. בשביל להבין את זה לא המאמר הזה לא יספיק - צריך להעמיק. וזו אולי הבעיה החמורה ביותר בדרך לתיקון. לאף אחד אין סבלנות ללמוד, והספרות בנושא מצומצמת באופן כמעט מחשיד.

פרופ' פול רומר, לשעבר הכלכלן הראשי של הבנק העולמי, סיפר פעם כי "מנכ"ל פייסבוק יכול להפיל ממשלה בכל מקום בעולם בלי להפר אף חוק". פוטין הוא הרבה דברים, אבל פראייר הוא לא.

המזרח הטוטליטרי לא עיוור למצב. הוא מנצל אותו לטובתו, כדי לצמצם את חופש הביטוי אצלו ולהחליש את הדמוקרטיה הליברלית במערב. פוטין בוודאי נמצא בצד הלא נכון של ההיסטוריה, אבל בכל הנוגע להבנת גודל הסכנה מחברות הביג-טק, הוא יעיל מהמערב הדמוקרטי בהרבה. מי שיתאמץ, ימצא בשולי החדשות ידיעה קטנה על כך שברקע ההתנגשות הזו בין ענקיות האינטרנט ורוסיה, פוטין ביקש להעביר תיקון חוק שהיה חושף את אותן חברות לביקורת.

החוק יכול להיות נקודת פתיחה לדיון על יחסי הרשתות החברתיות והמדינות גם במערב, שכן כבר היום פייסבוק יודעת לכוון את הבחירה שלנו. היא חושפת אותנו לאתרים ולמוצרי קניות לפי האינטרס שלה ובהתאם לאלגוריתם שמזהה את ההעדפות שלנו. אין שום סיבה שבעתיד הנראה לעין לא נגלה שאנחנו נחשפים רק לפוליטיקאים או לרעיונות ה"נכונים".

הכלי שראינו בו פיתוח אדיר של הדמוקרטיה הופך לשליט בלעדי. היה עדיף שיבינו את זה במערב, אבל דווקא במזרח מבינים את זה טוב יותר ומתחילים לנקוט צעדי מדיניות שנועדו להגביל את הכוח הבלתי מוגבל של הרשתות החברתיות. מטבע הדברים, כל צעד שיעשו רוסיה וסין ייתפס מיד כטוטליטרי - גם אם הוא לא בהכרח כזה, וגם אם כדאי שהמערב ישכיל לעשות צעדים דומים בהקדם.

בעולם מתוקן, הצעד של פוטין היה סביר. הרי גם במדינות שוחרות חופש מחפשים את הרגולציה המתאימה להטיל על חברות הביג-טק. במקום לעסוק ברגולציה נוספת, פייסבוק רוכבת על הגל האנטי-רוסי, מפרה ביודעין את כללי הקהילה שלה עצמה ומקדמת הסתה לאלימות נגד רוסים - כי זה משתלם לה.

אם פוטין ינצח, נחיה בעולם פחות חופשי. אם פייסבוק תנצח, נחיה בטוטליטריות טכנולוגית - ואפילו לא נדע את זה.