אלביט תספק פגזי טנקים לצבא שבדיה תמורת כ-27 מיליון דולר

הפגזים מסדרת תחמושת חצב מתאימים לכל הטנקים בנאט"ו שהם בעלי קנה חלק-קדח בקוטר 120 מ"מ • בשבועות האחרונים, בעקבות התגברות האיום הרוסי והמלחמה באוקראינה, ראש ממשלת שבדיה הודיעה כי בכוונתה להגדיל את תקציב הביטחון 

טנק לאופארד של צבא שבדיה / צילום: ג'ואל ת'אנגרן, צבא שבדיה
טנק לאופארד של צבא שבדיה / צילום: ג'ואל ת'אנגרן, צבא שבדיה

חברת אלביט מערכות  הודיעה כי זכתה בחוזה בסך של כ-27 מיליון דולר לספק פגזי טנקים מתוצרתה וכן יחידות הזנת נתונים לתחמושת עבור טנקי הליאופרד של צבא שבדיה.

הפגזים מסדרת תחמושת חצב לטנקים מתאימים לכל הטנקים בנאט"ו שהם בעלי קנה חלק-קדח בקוטר 120 מ"מ. זו תחמושת מדויקת, רב-תכליתית ותואמת לתקני צבא ארה"ב ונאט"ו וגם של טנקי המרכבה של צה"ל.

צבא שבדיה בחר בתחמושת חצב כדי לשפר את כוח האש ואת היכולת של הטנקים לפעול מול מגוון מטרות, כלי רכב משוריינים, חיל רגלים מחופר, חוליות נ"ט ועוד. הבחירה של שבדיה בתחמושת הזו באה לאחר שגם צבא פינלנד הודיע בראשית 2020 על רכש תחמושת חצב עבור טנקי הליאופרד שבשימושו.

העסקה בוצעה במסגרת חברת-הבת של אלביט, אלביט שבדיה, שהוקמה בשנה שעברה כדי לקדם השתתפות במכרזים ורכש צבאי המתנים השתתפות של חברות מקומיות. אלביט שבדיה זכתה לאחרונה גם בחוזה לספק מערכות ניהול קרב לחיל הים השבדי. אלביט מספקת לצבא שבדיה אלפי מערכות תקשורת טקטית דיגיטלית, מערכות מודיעין לחיל הים השבדי, ומערכות אוויוניקה, ל"א וקסדות טייסים למטוס הקרב השבדי - הגריפן.

יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל אלביט יבשה ותעש, ציין: "אני מאמין כי הבחירה הזו של שבדיה מדגישה את ההכרה הגוברת של צבאות מערביים באיכות הייחודית של פורטפוליו המוצרים שלנו".

תקציב הביטחון השבדי עמד בשנת 2021 על כ-6.7 מיליארד דולר והיווה 1.2% מהתמ"ג השבדי, אלא שבמהלך 2021 שבדיה כבר הודיעה כי היא מגדילה את התקציב וחותרת להגיע תוך 3 שנים ל-9.3 מיליארד דולר, שהם 1.5% מהתמ"ג.

בשבועות האחרונים, בעקבות התגברות האיום הרוסי והמלחמה באוקראינה, ראש ממשלת שבדיה הודיעה כי בכוונתה להגדיל את תקציב הביטחון עד ל-2% מהתמ"ג, כפי שעשו עוד מדינות באירופה.