איך תופסים טרמפ על הצמיחה המהירה של תעשיית הרכב החשמלי

בעשורים הקרובים צפויות ענקיות הרכב העולמיות לנטוש בזו אחר זו את ייצור מנועי הבנזין, ועל פי התחזיות, ב-2040 58% ממכירות הענף בעולם יהיו של כלי רכב חשמליים • לרשות המשקיעים הרוצים להיחשף לצמיחה המטאורית הזו עומדים מכשירים העוקבים אחר מדדים בסקטור, כולל מוצרי השקעה של בתי השקעות בישראל

נתח שוק הרכבים החשמליים בישראל עדיין נמוך מאוד, ועומד על כ-3% מסך המכוניות שנמכרו, אך הוא גדל בהתמדה / צילום: Shutterstock, guteksk7
נתח שוק הרכבים החשמליים בישראל עדיין נמוך מאוד, ועומד על כ-3% מסך המכוניות שנמכרו, אך הוא גדל בהתמדה / צילום: Shutterstock, guteksk7

הכותב הוא מנהל שותף בקרני פמלי אופיס. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

שוק הרכב העולמי עובר טלטלה בשנים האחרונות. השוק הריכוזי, שנשלט בידי מספר מצומצם של יצרניות, עומד בפני שינוי דרמטי, אולי הגדול ביותר מאז 1885, השנה שבה הומצא הרכב הראשון בעולם שמונע על ידי מנוע בעירה, על ידי קארל בנץ הגרמני, מייסד חברת בנץ, שלימים הפכה ליצרנית המכוניות מרצדס-בנץ.

תעשיית הרכב העולמית מגלגלת טריליוני דולרים בכל שנה, וצפויה לגלגל כ-3.8 טריליון דולר בשנת 2022. על פי הערכות, מספר הרכבים שנמכרו בעולם ב-2021 עומד על כ-100 מיליון כלי רכב, שכוללים מכוניות, אופנועים, משאיות, ואוטובוסים. שוק כלי הרכב הפרטיים עומד על כ-82 עד 83 מיליון מכוניות שנמכרו בשנה החולפת.

 

שוק הרכבים החשמליים הפרטיים רושם צמיחה מהירה, ועומד על כ-8% משוק הרכבים העולמי, עם כ-6 מיליון רכבים שנמכרו ב-2021 - כמעט כפול מאשר בשנת 2020.

שוק הרכב העולמי נשלט כאמור על ידי מספר מצומצם מאוד של תאגידים רב-לאומיים. שישה מהם - טויוטה, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, הונדה ופיג'ו-סיטרואן - שולטים על למעלה מ-50% משוק הרכבים העולמי. כל השוק נשלט בידי 14 מתאגידי תעשיות הרכב הגדולים, הכוללים גם את רנו, יונדאי-קיה, פיאט, קרייזלר, דיימלר, ספייקר וטאטא.

כמו כן, אי אפשר לתאר את שוק המכוניות בלי לציין את טסלה , שמייצרת רק כלי רכב חשמליים.שהונפקה בארה"ב באמצע 2010, ועשתה היסטוריה כאשר הייתה ליצרנית הרכבים הראשונה שהונפקה שם מאז מניית פורד ב-1956 (54 שנה), ועל פי התחזיות, בעוד מספר שנים תהיה יצרנית הרכבים הגדולה בעולם. 

בישראל, על פי נתוני סיכום 2021, עלו על הכביש אשתקד כ-301 אלף רכבים חדשים, גידול של 35% לעומת 2020, ובמחיר ממוצע של כ-187 אלף שקל לרכב. מתוכם כ-10,000 רכבים חשמליים, שרכבי טסלה מהווים כ-60% מהם.

נתח שוק הרכבים החשמליים בישראל עדיין נמוך מאוד, ועומד על כ-3% מסך המכוניות שנמכרו, אך הוא גדל בהתמדה. שיעורו ב-2020 עמד על 0.7% בלבד, לעומת חדירה של 11% בגרמניה ושל למעלה מ-50% בנורווגיה.

מתי יפסיקו לייצר מכוניות בנזין?

מנוע הבעירה הפנימית ייעלם בהדרגה מחיינו - זו כנראה כבר עובדה מוגמרת, השאלה היא רק מתי. כבר ביולי אשתקד הכריז האיחוד האירופי על מדיניות של אפס פליטות גזי חממה (CO2) של כלי רכב עד לשנת 2035, כלומר החל ממועד זה כבר לא תתאפשר מכירה של רכבים בעלי מנועי בנזין ודיזל במדינות האיחוד, ותתאפשר רק מכירה של רכבים חשמליים.

יצרני הרכב הגדולים לא שוקטים על השמרים, ועוד טרם ההכרזה הזו הודיעו כמה מהם כי הן יעברו להנעה חשמלית באופן מלא, בהם יצרנית הרכב הצרפתית פיז'ו, שמבטיחה שתמכור באירופה רק מכוניות חשמליות לא מזהמות בעוד שמונה שנים מהיום, ופולקסווגן , שדיווחה למשקיעיה כי הדור הבא של רכבי בנזין ודיזל שלה יהיה האחרון בתולדותיה, והיא צופה כי מנוע הבעירה הפנימית ייעלם בהדרגה מצי הרכב שלה החל משנת 2026.

גם יונדאי סגרה את מחלקת פיתוח מנועי הבנזין שלה עם תחילת 2022, והמהנדסים שלה הועברו למחלקות פיתוח הרכבים החשמליים של החברה. גם בנטלי, אופל, וולבו ואפילו הזרוע האירופית של פורד כבר הודיעו על הפסקת המכירה של רכבים מזהמים החל מהעשור הבא. חברות שלא יעמדו בסטנדרט האירופי החדש, יעמדו מול קנסות שיגדלו משנה לשנה.

אצלנו כבר ב-2018 הכריז שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ כי מ-2030 והלאה מדינת ישראל לא תאפשר יותר יבוא מכוניות בנזין ודיזל, והתחבורה בארץ תהיה מבוססת על גז טבעי או על חשמל. בישראל, התחבורה מהווה כחמישית מכל גזי החממה שנפלטים.

מלבד המכוניות החשמליות וההיברידיות, יש עוד מכוניות ידידותיות לסביבה, אך הן פחות נפוצות ופופולריות: מכוניות חשמליות סולאריות עם תאים פוטו-אלקטריים, מכוניות שנוסעות בכוח תהליך כימי שבו מעורב מימן, מכוניות המונעות באמצעות דלק ביו-דיזל ומנוע ההופך לחץ אוויר לאנרגיה קינטית שמסובבת את הגלגלים.

האם העולם יעמוד בציפיות ובעתיד יהפכו כל המכוניות לירוקות? יש להניח שהמעבר לא יהיה פשוט. ראשית, בעיקר בגלל העלות הגבוהה וטווח הנסיעה המוגבל, אך ככל שתרד עלות ייצור הסוללות החשמליות, שעוברות אבולוציה מואצת, וטווח הנסיעה יגדל, כך גם ימשיכו המחירים לרדת, וקניית רכב חשמלי צפויה להיות משתלמת יותר.

בנוסף, נדרשת פריסת מערך תחנות טעינה בהיקף רחב, וכל עוד לא נגמר הנפט בעולם, ישנה ודאות גבוה שימשיכו להשתמש בו. עד שנת 2026, שוק הרכב החשמלי (וההיברידי) צפוי להגיע לשווי של 567.2 מיליארד דולר, כך לפי מחקר של חברת אקומן (Acumen) שפורסם לאחרונה.

לגבי השאלה מתי הרכב החשמלי ינצח את הרכב ההיברידי, התשובה היא כנראה בקרוב מאוד, מפני שלמרות הדומיננטיות של הרכבים ההיברידיים כיום, כלי הרכב שהם 100% חשמליים הופכים ליותר ויותר פופולריים, ונתח השוק שרכבים אלו תופסים צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות.

על פי דוח של משרד האנרגיה האמריקאי, ב-2040 כ-58% ממכירות הרכבים בעולם יהיו כלי רכב חשמליים, אך הם יהוו פחות מ-33% מכלל המכוניות על הכביש.

קרנות סל בוול סטריט וקרנות נאמנות בישראל

תחום הרכב החשמלי ביצע התקדמות משמעותית ביותר בעשור האחרון, וכולם רוצים לדעת מה טומנים בחובם העשורים הקרובים. ככל הנראה יבלטו לחיוב המדינות אשר מתייחסות ברצינות רבה יותר למשבר האקלים וליעדי הפחתת הפליטה, שתושביהן שותפים גם הם לרצון להפחית את הזיהום במרכזי הערים, שהולכות ונהיות צפופות יותר ויותר.

שוק הרכב החשמלי צפוי לתפוס נתח שוק גדול משוק הרכב העולמי בשנים הקרובות. אם ברצונכם להיחשף לתחום ניתן לעשות זאת במספר דרכים.

ישנן שלוש תעודות סל מובילות על התחום, שנסחרות בוול סטריט. הראשונה של חברת Global X (סימול: DRIV), שהוקמה באפריל 2018, ומכוונת לספק למשקיע תשואה דומה לתשואת מדד Solactive Autonomous & Electric Vehicles.

התעודה משקיעה את כספה בסל מניות של חברות הפועלות בתחום הרכבים האוטונומיים והחשמליים, כולל יצרני רכב, חברות טכנולוגיה ותקשורת, יצרניות מתכות וספקיות רכיבים.

ההחזקות המובילות בתיק המניות של DRIV נמצאות טסלה, בקוואלקום ובאפל. לתעודה יש כ-60% חשיפה למניות בארה"ב, והיתרה בסין, ביפן ובמדינות אחרות.

תעודת הסל השנייה (סימול: EKAR), שהופיעה לראשונה בפברואר 2018, מכוונת לספק למשקיע תשואה דומה לתשואת מדד Innovation Labs Next Generation Vehicles. המדד עוקב אחר מניות של חברות המעורבות בתחום הרכב והטכנולוגיה, כולל רכבים אוטונומיים, רכבים חשמליים וטכנולוגיות הקשורות לרכבים אלו.

השלישית היא תעודת הסל KARS, שעוקבת אחר מדד Solactive Electric Vehicles and Future Mobility. המדד עוקב אחרי מניות של חברות הפועלות בתחום התחבורה החכמה, כולל נהיגה אוטונומית, רכיבה שיתופית ורכבים חשמליים.

גם בישראל בתי ההשקעות לא שקטו על השמרים, ואי.בי.אי (IBI), אקסלנס והראל פיננסים הנפיקו קרנות נאמנות, שיעקבו אחרי מדד מניות שכולל את השחקניות הגדולות בעולם בתחום כלי הרכב החשמליים.

המדד שאחריו עוקבת הקרן של אי.בי.אי  הוא מדד אינדקס רכב חשמלי, והוא כולל מניות של יצרניות מארה"ב, סין, קנדה והונג קונג. בין המניות שייכללו במדד נמצאות חברות כגון טסלה, Yadea Group, קונצרן BYD הסיני, חברת גילי אוטומוביל מהונג קונג ותאגיד NIO הסיני.

קרנות הנאמנות של הראל וקסם עוקבות אחרי מדד Kensho Electric Vehicles של S&P, מדד מניות שעוקב אחרי ביצועי החברות בתחום הרכב החשמלי והאקוסיסטם התומך בתחום. 74% ממשקל אותו מדד ממוקם בארה"ב, 6.1% בסין עוד 5.3% בקנדה, והשאר במדינות נוספות.