פסגת הנגב: וושינגטון באה לפייס, ישראל תנסה לאחד את הברית נגד איראן

היום צפויים להיפגש שרי החוץ של מרוקו, בחריין, ישראל, איחוד האמירויות, מצרים וארה"ב בארץ במסגרת "פסגת הנגב" • המטרה האמריקאית היא לנסות ולפייס את מדינות המפרץ והציר הסוני המתון לקראת החתימה האפשרית על הסכם הגרעין, כך אומרים לגלובס

שר החוץ יאיר לפיד.  ''פסגת הנגב'' היא הצגה בלעדית שלו / צילום: רפי קוץ
שר החוץ יאיר לפיד. ''פסגת הנגב'' היא הצגה בלעדית שלו / צילום: רפי קוץ

מה שלפני שנתיים היה נראה סוג של הזיה, הפך בעקבות החתימה על הסכמי השלום עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו ליצירת ברית אסטרטגית כלכלית, מדינית וביטחונית: היום צפויים להיפגש בישראל שרי החוץ של איחוד האמירויות, מרוקו, ישראל ובחריין, ועמם גם שר החוץ של מצרים וכמובן שר החוץ האמריקאי.

ארצות-הברית דחפה וקידמה את "פסגת הנגב" ההיסטורית, כאשר המטרה האמריקאית היא לנסות ולפייס את מדינות המפרץ והציר הסוני המתון לקראת החתימה האפשרית על הסכם הגרעין, כך אומרים לגלובס מקורות ישראלים ואמריקאים.

לדבריהם, הרקע לקיום המפגש כעת בעיצומם של הדיונים הסופיים בוינה, הוא הכעס הרב שיש במדינות המפרץ ובישראל כלפי וושינגטון - כעס שהוביל בין השאר לסירוב להגדלה משמעותית של תפוקת הנפט והגז כדי להאט את עליות מחיריהם, בשל המלחמה באוקראינה.

גורם בכיר באחת ממדינות המפרץ אמר לגלובס כי על אף האווירה החגיגית, שרי החוץ  לא יהססו להדגיש את הביקורת על המאמצים האמריקאים בסוגיית הסכם הגרעין ואיראן ועל כך שהם שוקלים להוציא את משמרות המהפיכה מרשימת ארגוני הטרור.

"נצפה לשמוע משר החוץ בלינקן תשובות לשאלות הקשות ובראשן, איך הם מתכוונים לסייע בהגנת בנות הברית שלהם באיזור, לרבות על מתקני הנפט המספקים אנרגיה לכל רחבי העולם". הדברים נאמרים על רקע מתקפת החות'ים מתימן על מתקני נפט באזור ג'דה שגרמו לשריפות ענק במשך יממה.

שר החוץ האמריקאי ימשיך לאחר המפגשים בישראל גם למדינות המפרץ במסע ההרגעה, מה שככל הנראה אומר שההסכם עם איראן לא יחתם כל עוד הוא נמצא בסביבה.

גנץ ניסה לקדם פסגה משלו, אך לא קיבל אישור

הנושא האיראני יהיה מוקד הדיונים החשובים באמת לצד השיחות על קידום הסכמי אברהם בהיבטים שונים וקיום שיתופי פעולה אזוריים בין מדינות הסכמי אברהם יחד עם מצרים וירדן.

בפיסגה ישתתפו כאמור, שר החוץ של ארצות-הברית אנתוני בלינקן שהגיע לישראל כבר אמש, עבדאללה בין זאייד מאיחוד האמירויות, נאסר בוריטה ממרוקו ועבר אל לאטיף א-זיאני מבחריין. אליהם הצטרף בהודעה מאוחרת יותר גם סאמח שוכרי שר החוץ של מצרים ועד הרגע האחרון ימשכו הנסיונות להביא גם את שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי אך נכון לעכשיו הוא לא יצטרף.

מלך ירדן עבדאללה השני אמור להגיע בעצמו לרמאללה ביום שני למפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ממש עם סיום מפגש שרי החוץ בנגב. ספי עובדיה דיווח בערוץ 13 כי שר הביטחון בני גנץ ניסה לארגן פסגה משלו ברמאללה ולהצטרף למלך ירדן וליו"ר הרשות, אך היוזמה לא קיבלה את אישורו של ראש הממשלה נפתלי בנט. גורמים מדיניים אומרים כי הסירוב הזה נועד למנוע את היוזמות של כמה מהשרים לקדם יותר ויותר את המגעים עם הרשות הפלסטינית ובאופן שסותר את קווי היסוד של הממשלה. שם נקבע כי לא יקודם מו"מ מדיני עם הפלסטינים.

ובחזרה למפגש בנגב, שרי החוץ יגיעו במהלך היום, ויובלו אל מלון קדמא סמוך לשדה בוקר, מלון שיארח את המפגש כולו. בתכנון קבלת פנים חגיגית, ארוחת ערב משותפת וכן מפגשים סגורים בין הבכירים. לוח הזמנים המלא לא נסגר וסופית ויתכן כי שרי החוץ יעלו לקברו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון. מקומו של ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט נפקד גם הוא מלוח הזמנים של המפגש, למעט פגישה בירושלים עם שר החוץ האמריקאי בלינקן. האירוע בנגב נותר הצגה בלעדית של שר החוץ יאיר לפיד.

עוד נעדרת אחת מהברית הזו היא סעודיה, בשל היותה בשלב הזה מחוץ להסכמי אברהם. עם זאת, ברור כי היא נמצאת שם ברוחה, מיוצגת למעשה על ידי בחריין ואיחוד האמירויות וגם דבריה יגיע לשולחנות הדיונים.

ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם אמש הודעה חריגה בעקבות התקיפה של מתקני הנפט בסעודיה ובה אמר כי "מדינת ישראל מביעה את צערה בפני ממלכת ערב הסעודית נוכח המתקפה הקשה בהובלת החות'ים, אשר נתמכים על ידי איראן. מתקפה זו היא הוכחה נוספת לכך שהתוקפנות האזורית של איראן אינה יודעת גבולות, ומחזקת את החשש מהסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור". משמע: ישראל מתייצבת לצידה של סעודיה נגד החות'ים ומפעיליהם באיראן, ומכניסה אותה בפועל לברית האיזורית.

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר אתמול כי "ההתפתחויות האחרונות באזור, בהן החתימה הצפויה של האיראנים על הסכם גרעין עם המעצמות והתקיפות האחרונות של המורדים החות'ים, האיצו את המגעים לקיום הפגישה".