אקלים-טק | בלעדי

הקרן של גיגי לוי נכנסת להשקעות בסטארט-אפים בתחומי האקלים

ההשקעות יתבצעו במסגרת מסלול ההשקעות המהיר של הקרן, שבו הסטארט-אפים שמגישים הצעות להשקעה בגובה עד 2 מיליון דולר, מקבלים תשובה ראשונית בתוך כשלושה ימים

אנרגיה מתחדשת / צילום: Shutterstock, Searuss
אנרגיה מתחדשת / צילום: Shutterstock, Searuss

קרן ההשקעות הישראלית-אמריקאית NFX של יזם הטכנולוגיה גיגי לוי-וייס, נכנסת לראשונה להשקעות בתחום האקלים. ההשקעות יתבצעו במסגרת מסלול ההשקעות המהיר של הקרן, שבו הסטארט-אפים שמגישים הצעות להשקעה בגובה של עד 2 מיליון דולר, מקבלים תשובה ראשונית בתוך כשלושה ימים, לצד חוזה סטנדרטי ותנאים קבועים.

בחודש אוקטובר האחרון השלימה NFX, מקרנות הסיד והפרי-סיד (טרום מוצר) הבולטות בתחומה, גיוס של קרן שלישית בגובה 450 מיליון דולר, והיא מנהלת כיום נכסים בשווי של כ-1 מיליארד דולר. השנה תחל הקרן להשקיע לראשונה בסטארט-אפים בשלבי סיד וטרום-סיד בתחומי האקלים והגבלת ההתחממות הגלובלית.

מדובר בשלב קריטי עבור מיזמים רבים, שכן זהו מקטע שקרנות כיום דווקא אינן ששות להשקיע בו, בשל הסיכון הגלום במיזמים טכנולוגיים המצויים בשלבים התחלתיים ודורשים הון רב לצורך התפתחותם.

תחום השקעות האקלים מתאפיין לרוב בשליטתן של קרנות ייעודיות בתחום, אך בשל ההתפתחויות העולמיות ומפת הדרכים שהציגו מדינות רבות לאיפוס פליטות גזי החממה שלהן עד שנת 2050, גם קרנות גדולות ומשקיעים רבים החלו ללטוש עיניים לכיוונו.

NFX היא אחת הקרנות הכלליות הראשונות שנכנסות לתחום מתוך כוונה להגדיל עם הזמן את ההשקעות בטכנולוגיות המתפתחות והמבטיחות בענף. את ההשקעות הראשונות תחפש הקרן בישראל, בשיתוף פעולה עם קהילת החדשנות הטכנולוגית באקלים PLANETech. מטעם הקרן תוביל את התוכנית שרי ברונפלד, עמיתה בצוות ההשקעות הישראלי.

שרי ברונפלד / צילום: אלעד מלכה
 שרי ברונפלד / צילום: אלעד מלכה

"חברות אקלים-טק רבות פנו אלינו בעבר, אבל בחרנו לשבת על הגדר ולראות איך התחום מתפתח", היא אומרת. "לתחום הקלינטק היה שם לא מאוד מוצלח אצל המשקיעים, מלבד טכנולוגיות מאוד ייחודיות, אבל עכשיו החלטנו שהגיעה העת להיות בחזית של האקלים-טק. זהו צו השעה, אין ספק. חייבים להתחיל לתמוך ולדחוף לתחום מוחות מההייטק הישראלי. אנחנו מצפים לאלפי הצעות בתחום, ומאמינים שקרנות אחרות יעקבו אחרינו", מציינת ברונפלד.

הזדמנות למיזמים פורצי דרך בשלבים הקריטיים שלהם

אחד החסמים המשמעותיים בתחום הוא שמשקיעים ממקדים את מאמציהם בטכנולוגיות בוגרות, ולא בשלבים ראשוניים. למרות הצמיחה הכוללת, מספר ההשקעות המוקדמות בשלבי סיד ו-A (סבב גיוס) בטכנולוגיות אקלימיות לא השתנה מאז שנת 2018, כך לפי פירמת PWC. לכן, להחלטתה של NFX להיכנס לתחום ישנה משמעות כבירה מבחינת יכולתם של מיזמים פורצי דרך להתפתח בשלבים הקריטיים ביותר עבורם, ולהצליח לחצות מחסום הניצב בפני התעשייה זה שנים.

ברונפלד מסבירה שההחלטה להיכנס לזירת השקעות האקלים, נובעת ב-NFX מהסינרגיה בין ההצהרות העולמיות של ממשלות היוצרות יציבות רגולטורית לאופק ארוך טווח ליזמים בתחום, והתעוררות המגזר העסקי. "אנחנו מקשיבים ללארי פינק, מנכ"ל בלקרוק, שמעריך שה'יוניקורנים' (חברות בשווי מעל מיליארד דולר, ש"א) הבאים יהיו בתחום הזה, ולביל גייטס שמאמין שטכנולוגיות האקלים ייצרו בשנים הבאות עוד 10 חברות כמו טסלה, גוגל, אמזון ומיקרוסופט", היא אומרת. "כבר לא מדובר רק בחזון אקדמי. קרנות הון סיכון מזהות היום את הפוטנציאל ואת השוק העתידי.

"אנחנו גם מסתכלים על הציבור: זה מה שמעניין את דור ה-Y וה-Z, ואנחנו מביאים את הקול הזה", מדגישה ברונפלד. "עם השנים, ההשקעות יעלו. אי אפשר להמשיך להשקיע בגיימינג ובמרקטפלייס'ס כשמשבר האקלים מאיים על שרשראות אספקה, מזון, מים, על הכלכלה והחברה שלנו".

"זה לא תחום שיהיה קשה לגייס בו כסף"

ב-NFX משקיעים בעשרות סטארט-אפים בשנה. מטרת הקרן היא לאתר בחודשים הקרובים מיזמים ראשוניים בתחומי צמצום פליטות, כלכלה מעגלית ושיתופית, חלבונים אלטרנטיביים, מוביליטי (תחבורה חכמה), בנייה ירוקה, טיפול באוקיינוסים ומים, טיפול בפסולת, ועוד. "אנחנו רוצים לומר ליזמים שמסתכלים על התחום, ללכת על זה", אומרת ברונפלד. "זה לא יהיה תחום שקשה לגייס בו כסף - ליזמים טובים ולרעיונות טובים תהיה תמיכה. לא צריך לפחד להיכנס לתחום הזה.

"גם החברות הגדולות במשק ייאלצו לתמוך במיזמי אקלים. אני רוצה לראות יזמים חזקים מתחום התוכנה והגיימינג משנים כיוון והולכים לכיוונים של פתרונות למשבר האקלים. זה החזון שלנו. במקביל לרגולציה ותמיכה של המדינה בתחום, נוכל להתמודד עם משבר האקלים רק אם נזרים לתחום הון רב. אין דרך אחרת".