מחקר באוניברסיטת בר-אילן: גם למחלימי קורונה כדאי לקחת את הבוסטר השלישי

מחקר חדש של אוניברסיטת בר-אילן אומר כי התחסנות בשלוש מנות של חיסון נותנת הגנה למחלימים מפני תחלואה חוזרת באופן שהוא משמעותי יותר מאשר התחסנות במנה אחת או אפילו בשתי מנות

חיסון / אילוסטרציה: Shutterstock, BaLL LunLa
חיסון / אילוסטרציה: Shutterstock, BaLL LunLa

משרד הבריאות בישראל קבע כי מחלימי קורונה המחוסנים בלפחות מנת חיסון אחת, נחשבים למחוסנים באופן מלא לצרוך הקצאת תווים ירוקים (בזמנים שהיו רלוונטיים) ולצרכי איסוף מידע על דפוסי התחלואה. אולם, מחקר חדש של אוניברסיטת בר-אילן, אומר כי התחסנות בשלוש מנות של חיסון, נותנת הגנה למחלימים מפני תחלואה חוזרת, באופן שהוא משמעותי יותר מאשר התחסנות במנה אחת או אפילו בשתי מנות.

את המחקר הוביל פרופ' מיכאל אדלשטיין, מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן, יחד עם ד"ר כמאל אבו ג'בל, מהמרכז הרפואי זיו והפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי.

החוקרים מצאו כי 7-9 חודשים לאחר המנה השניה של החיסון, רמות הנוגדנים יורדות בכל קבוצות המחקר, כולל אצל צעירים וכן אצל מחלימים שנדבקו לפני קבלת החיסון. אולם, חיסון שלישי העלה את רמות הנוגדנים פי 10, גם אצל מחלימים.

"רמת הנוגדנים ירדה גם אצל אנשים עם חיסוניות היברידית", אומר אדלשטיין, "אם כי לא באותה המהירות כמו אצל אלה שמעולם לא נדבקו.

עוד נערך בקרב 500 עובדים שירותי הבריאות במרכז הרפואי זיו, והוא החל בינואר 2021, עם תחילת קמפיין חיסוני הקורונה. המשתתפים נתנו דם כל חודשיים, ונמדדה רמת הנוגדנים.

רוב המחלימים בישראל הם מחלימים מגל האומיקרון. מחקרים שנערכו בדנמרק ובקטאר מצאו כי מחלימים מאומיקרון מסוג ba.1, מוגנים ב-94% מהידבקות באומיקרון מסוג ba.2, כלומר עדיין יש להם סיכון להידבק, בעיקר בחשיפה חוזרת ומשמעותית. מחקרים אלה נערכו אצל מחלימים טריים מאומיקרון - זה מה שקיים בעולם כרגע. יש להניח כי עם הזמן ההגנה תישחק, כפי שקרה לגבי הגנה שנתנה הדבקה בוריאנטים קודמים ולגבי ההגנה של החיסונים. שילוב של חיסון עם הדבקה קודמת, עדיין נותן את ההגנה הכי טובה מפני וריאנטים חדשים, ובעיקר הגנה מפני תחלואה קשה.

"מחקרים מסוג זה חשובים מכיוון שהוירוס משתנה כל הזמן ואנחנו עדיין לא יודעים מי צריך להתחסן ובאיזו תדירות", אומר אדלשטיין. "שאלה זו מורכבת במיוחד אצל אנשים שכבר נדבקו כאשר שוקלים אם הם זקוקים לחיסון, ואם כן, לכמה מנות. מסתבר כי ההחלמה כשלעצמה אינה מספיקה כדי להגן על אנשים לטווח הארוך".

צוות המחקר ממשיך למדוד את רמת הנוגדנים בקבוצות המשתתפים כדי להבין את ההשפעות של המנות השלישית והרביעית ומידת האפקטיביות שלהן.