תותחים, רקטות וכטב"מים: אלביט מספקת את מה שהשוק רוצה

המלחמה באוקראינה מאיצה את תהליך ההתחמשות העולמי, והפעם הגידול העיקרי ניכר במדינות המערב העשירות • הגידול ברווחי החברה ב-2021 מעיד על צמיחה כללית של השוק הביטחוני בעולם, כמו גם על ההצלחה של אלביט להתמקד במוצרים נדרשים ובולטים

מערכות תותח SIGMA של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
מערכות תותח SIGMA של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

אלביט, אחת משלוש חברות התעשייה הביטחונית הגדולות בישראל, נבדלת משתי האחרות (התעשייה האווירית ורפאל) בכך שאיננה חברה ממשלתית, ומכאן שהיא מתאפיינת בגמישות ניהולית טובה יותר לעומת השתיים האחרות.

הגידול ברווחי החברה ב-2021 מעיד על צמיחה כללית של השוק הביטחוני בעולם, כמו גם על ההצלחה של אלביט להתמקד במוצרים נדרשים ובולטים, כמו תותח הסיגמא, מערכות לוחמה אלקטרונית והגנה מפניהן, רקטות הרומח והאקסטרא בטווחים של 40-150 ק"מ ומשגרים מסוגים שונים.

בתחום הכטב"מים, ההרמס הוא המוצר הבולט ביותר של החברה, והוא נמכר לכמה צבאות בעולם. הייחודיות שלו היא ביכולות שהייה ממושכת ולטווחים ארוכים, יחד עם יכולות תצפית ומעקב ברזולוציה גבוהה.

המלחמה באוקראינה מאיצה את תהליך ההתחמשות העולמי, והפעם הגידול העיקרי ניכר במדינות המערב העשירות. המשמעות היא הפניית תקציבים גדולים של המדינות באירופה להצטיידות ולחידוש מערכים שלמים בצבאות המקומיים, וכן ברמת ארגון נאט"ו.

כך, גרמניה הכפילה את תקציב הצבא שלה, ועימה מדינות כמו פינלנד, פולין, מולדובה, רומניה, לטביה, צ'כיה ואחרות. הצבאות הללו מחפשים מערכות הגנה והתקפה של טילים, רקטות וכטב"מים, מערכות קשר ולוחמה אלקטרונית וגם כלי נשק מהסוג ה"ישן", כמו תותחים ורקטות, אלא שבצורה המודרנית שלו, המדויקת הרבה יותר.

אחד ממוצרי העתיד, שאמור להיות כלי נשק עיקרי במלחמות של העשורים הבאים, הוא הלייזר. אלביט מפתחת את תותח הלייזר, שאמור לשמש בעיקר למגננה מפני התקפות טילים, רקטות, כטב"מים ורחפנים - הן בהגנה על כלי הטיס הנושא אותו והן בהגנה אזורית ומרחבית. אם תצליח אלביט להתגבר על האתגרים הטכנולוגיים, היא תביא למעשה את המדע הבדיוני של סרטי מלחמות הכוכבים לשדה הקרב העתידי.

ובמה כל זה מסייע לישראל לבד מהכנסות ממסים? ראשית, המכירות בחו"ל מאפשרות המשך השקעות גדולות במחקר ופיתוח, כדי להישאר בחוד של התעשיות הביטחוניות בעולם, ולשמר את היתרון האיכותי של ישראל מול אויבותיה. היתרון הזה הוא אסטרטגי, ובכל המפגשים עם ראשי המדינות, לרבות מפגש שרי החוץ בנגב השבוע, מופנות בקשות רכש ושת"פ טכנולוגי. אלביט והמפעלים האחרים מעסיקים עשרות אלפי עובדים, וחלק לא קטן מההייטק הישראלי מצוי למעשה בתעשיות הביטחוניות.