דיווחים: רוסיה "תצמצם דרמטית" את ההתקפות על קייב; אוקראינה מוכנה לנייטרליות

בתום היום הראשון של שיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה באיסטנבול, סגן שר הביטחון הרוסי אמר כי המדינה "תצמצם באופן דרסטי את הפעילות הצבאית בכיוון קייב וצ'רניהיב" • מהצד האוקראיני, המשלחת דיווחה כי העמדה הרשמית כוללת התחייבות של אוקראינה לשמור על ניטרליות

נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן, פותח את שיחות הפסקת האש בין רוסיה לאוקראינה / צילום: Reuters, Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office
נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן, פותח את שיחות הפסקת האש בין רוסיה לאוקראינה / צילום: Reuters, Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office

שיחות השלום בין רוסיה לאוקראינה בתיווך טורקי שהתנהלו בשעות האחרונות באיסטנבול הסתיימו, ושני הצדדים הציגו עמדות חיוביות אחרי הפגישה, שנמשכה כארבע שעות. סגן שר הביטחון הרוסי הופיע בטלוויזיה ואמר כי המדינה "תצמצם באופן דרסטי את הפעילות הצבאית בכיוון קייב וצ'רניהיב", במטרה "להגביר את האמון ההדדי לגבי משא-ומתן עתידי וחתימה (עתידית) על הסכם שלום עם אוקראינה".

מקורות מודיעין אמריקאים מסרו לרשת CNN כי הם אכן רואים תזוזת כוחות משמעותית בעמדות של הצבא הרוסי מצפון לקייב. לדבריהם, מדובר בשינוי סד"כ "מאז'ורי", וקטעי וידיאו מבלארוס הראו שיירות של משוריינים עם דגלי רוסיה נוסעים בכיוון ההפוך לחזית. גם המודיעין הבריטי אישר כי הבחין ב"הפחתה" של הקרבות סביב קייב מהצד הרוסי, אך אמר כי יש להמתין ולראות כיצד תתנהג רוסיה בימים הקרובים.

מי שבלט בתמונות מהשיחות שהתקיימו היום בטורקיה היה האוליגרך רומן אברמוביץ', שככל הנראה היה מעורב במשא-ומתן בשבועות האחרונים בין רוסיה לאוקראינה, תוך כדי תיווך טורקי וייתכן שגם ישראלי, כפי שדיווח בעבר העיתון הבריטי "פייננשל טיימס". לא ידוע מתי תתקיים הפגישה הבאה של צוותי המשא-ומתן של רוסיה ואוקראינה.

אפשרות לפגישה בין פוטין לזלנסקי

ראש המשלחת הרוסית למשא-ומתן, ולדימיר מדינסקי, אמר כי השיחות היו "בונות". הוא הוסיף כי רוסיה "תבחן את ההצעות הקונקרטיות מצד אוקראינה, שיהיו נושא לדיונים בתקופה הקרובה, ויועברו לנשיא". "אנו נעדכן לגבי התשובה", ציין. הוא הוסיף כי פגישה אפשרית בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבין נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, "אפשרית בד בבד עם החתימה הראשונית על הסכם שלום".

מהצד האוקראיני, דיווחה המשלחת כי העמדה הרשמית כוללת התחייבות של אוקראינה לשמור על נייטרליות, אך תוך מתן ערבויות ביטחוניות מצד מדינות במערב להתערבות צבאית במקרה של מתקפה על המדינה. לפיכך, הבהיר הצד האוקראיני, המדינה לא תצטרף לברית צבאית כלשהי או תאפשר הקמת בסיסים צבאיים של מדינות זרות בשטחה.

במקביל, אוקראינה מוכנה ל"תקופת מבחן" של 15 שנה בנוגע למעמד החוקי של חצי האי קרים והאזור שרוסיה סיפחה באופן חד-צדדי ב-2014, אם "תהיה הפסקת אש מוחלטת". המשלחת שבה וציינה כי הנשיא זלנסקי מעוניין להיפגש עם נשיא רוסיה וכי "יש די תוכן בהצעות כדי לקדם פגישה כזו". לא ברור מה לגבי השטחים שנכבשו עד כה על ידי הכוחות הרוסים, חלק גדול מהם בחבל דונבאס, אך גם מעבר לו.

היועץ הבכיר של זלנסקי פירט בהודעה בטוויטר כי הערבויות הביטחוניות שדורשת אוקראיניה "דומות" לסעיף 5 של ברית נאט"ו (המחייב את המדינות החברות בארגון להיחלץ לעזרת מדינה שהותקפה), וציין את המדינות ארה"ב, בריטניה, טורקיה, גרמניה וצרפת. הוא אמר כי מדינות אלו יצטרכו לאשר באופן פורמלי, כולל הצבעות בפרלמנטים הלאומיים, את ההגנה על אוקראינה במקרה הצורך.