רפאל מסכמת שנה מעולה עם רווח נקי של 431 מיליון שקל

התוצאות לשנת 2021 שאושרו בישיבת הדירקטוריון מראות היקף מכירות של 3,075 מיליון דולר - עלייה של כ-6% מ-2020 • המנכ"ל יואב הר-אבן: "רפאל היא עוגן מרכזי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, עם תרומה מהותית לכלכלה, לחברה ולתעסוקה בעיקר בצפון הארץ"

יואב הר-אבן, מנכ''ל רפאל / צילום: כדיה לוי
יואב הר-אבן, מנכ''ל רפאל / צילום: כדיה לוי

חברת רפאל, כמו אחיותיה בתעשייה הביטחונית, מסכמת בסיפוק שנה מעולה במיוחד, ולא פחות חשוב מכך עתיד מבטיח עוד יותר, עם הזמנת עבודה שהיקפה מיליארדים במערכת הלייזר החדשה ליירוט איומים אוויריים ועם הגידול החד בביקושים למוצרים ביטחוניים בעולם כולו. על כך מעיד צבר הזמנות בהיקף שיא של יותר מ-28 מיליארד שקל.

התוצאות לשנת 2021 שאושרו בישיבת הדירקטוריון מראות היקף מכירות של תשעה מיליארד תשע מאות שלושים ואחד מיליון שקל (3,075 מיליון דולר) לעומת 9,454 מיליון ב-2020 - עליה של כ-6%. הרווח נקי הסתכם ב-431 מיליון שקל (133 מיליון דולר) לעומת 322 מליון ב-2020. כאמור, העתיד המעשי נראה טוב עוד הרבה יותר: היקף ההזמנות עומד על יותר מחמשה עשר מיליארד שקל - יותר מכפול מההזמנות שנה קודם לכן, וצבר ההזמנות הגיע ליותר מ-28 מיליארד לעומת פחות מ-23 מיליארד ב2020. יצויין כי בדוחות הללו לראשונה, החברה איחדה את דוחות חברות הבת אירונאוטיקס וקונטרופ, עובדה שהגדילה את סעיף המכירות בכחצי מיליארד שקל. על סעיף הרווח אין השפעה, שכן הוא נכלל בדוחות הקודמים.

בין המכירות הבולטות ב-2021 הייתה מכירת מערכת ההגנה האווירית ספיידר לצ'כיה, בהיקף של יותר מ-600 מיליון דולר, מה שמציב את רפאל בחזית יצרניות מערכות ההגנ"א בעולם עם כניסה למדינת נאט"ו בתחום זה. התחום הזה נחשב לאחד מבעלי הפוטנציאל העיקריים לרכש ביטחוני בעולם. וכן גם חוזה ענק לאספקת חליפות לחימה לספינות קרב במדינה באסיה. עוד השלימה בהצלחה החברה בשיתוף עם צבא ארה"ב ניסוי ירי של סוללת 'כיפת ברזל' מהדגם המתקדם יותר. בנוסף, רפאל חשפה באמצע 2021 ה-Sea Breaker, טיל חוף-ים מדור 5, אוטונומי, שמסוגל לתקוף מטווח של 300 ק"מ, וחתמה על הסכמי שת"פ עם חברת לוקהיד מרטין לפיתוח מערכות הגנה מבוססת לייזר ושיווק ואינטגרציה של מערכות 250 SPICE לצבא ארה"ב.

גולת הכותרת העתידית היא מערכת הלייזר המכונה "מגן אור". בראיון לגלובס חשף תא"ל אייל הראל, ראש חטיבת התכנון, כי המערכת הזו עשתה פריצת דרך טכנולוגית והיא צפויה להיות מבצעית לקראת סוף 2023 - אך ברפאל מעריכים כי רק ב-2024 זה יקרה. עלותה מערכת שעלותה זולה בהרבה ממערכת כיפת ברזל שגם היא פותחה ברובה ברפאל. על הפיתוחים הללו ואחרים רפאל זכתה השנה בשלושה פרסי ביטחון ישראל.

כ-9.3% מסך מכירותיה של החברה, כמעט מיליארד שקל, מוקצים להשקעה במחקר ופיתוח. ההשקעה כוללת גם פעילויות משותפות עם מוסדות אקדמיה בארץ ובעולם ומעורבות בפעילויות אזרחיות שונות, כולל שיתופי-פעולה עם סטארט-אפים ומרכזי חדשנות.

ברפאל מציינים את תרומת החברה לכלכלה ולחברה בישראל. היא חנכה שלוחת ייצור חדשה בעיר שלומי, זאת לצד הכפלת פעילותה בשלוחות תל אביב, ירושלים ובאר-שבע ומהווה המעסיק התעשייתי הגדול ביותר בצפון הארץ, עם כ-8,000 עובדים באופן ישיר ועוד כ-20 אלף בתי אב באופן עקיף. סך הרכש השנתי מקבלנים חיצוניים בישראל מגיע ליותר מ-4 מיליארד שקל בעיקר בצפון הארץ. מאז הפיכתה לחברה עסקית, העבירה רפאל למדינה דיבידנדים בסך של מעל ל-2 מיליארד שקל. כמו כל חברות הטכנולוגיה הגבוהה רפאל מתמודדת עם אתגרים של ממש בתחום שימור כוח-האדם, עזיבה לחברות הפרטיות והבינלאומיות המציעות תנאים ושכר גבוהה, אך בד בבד רפאל גייסה כ-1,000 עובדים חדשים השנה- שיא של כל הזמנים. 

"עוגן מרכזי בביטחון הלאומי" 

בהודעת מנכ"ל רפאל, האלוף יואב הר-אבן, נאמר: "שנת 2021 הייתה שנה מוצלחת מאוד בכל תחומי העשייה של החברה, שבאו לידי ביטוי גם בתוצאות הכספיות המרשימות על אף פרמטרים מאתגרים אובייקטיבים, כמו המשך השפעות מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית, משבר שרשרת האספקה הגלובלי, שחיקת שער החליפין וגורמים נוספים אשר השפיעו על הפעילות והנתונים הכלכליים שלנו. המשך ההשקעה הרבה בטיוב, שימור וגיוס כוח-אדם, השקעה במחקר ופיתוח יחד עם היערכות נכונה בנושאים השיווקיים והתפעוליים, סייעו לנו לממש את היעדים והאתגרים הלאומיים והבינלאומיים שניצבו לפתחנו, ולבטח יסייעו לנו אל מול אתגרים צפויים בעקבות האירועים המדיניים-ביטחוניים אותם אנו חווים כיום.

"אולם יותר מכל, רפאל היא עוגן מרכזי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, עם תרומה מהותית לכלכלה, לחברה ולתעסוקה בעיקר בצפון הארץ. גם השנה המשכנו ואפשרנו את העליונות הטכנו-מבצעית לצה"ל ולמערכת הביטחון, מה שבא לידי ביטוי ביתר שאת במהלך מבצע "שומר החומות" במסגרתו ראינו שוב את המחויבות, המסירות והמקצועיות היוצאת דופן של עובדי רפאל. הם היו ויהיו הכוח המניע את גלגל התנופה הרפאלי".

יו"ר הדירקטוריון, ד"ר עוזי לנדאו, כתב: "רפאל השכילה גם בשנה מורכבת ומאתגרת זו להמשיך ולהוות נדבך מרכזי בביטחון המדינה, עם תרומה מכרעת לצה"ל ולמערכת הביטחון כולה. ההשקעה הרבה שלנו במחקר והפיתוח והמשאב האנושי האיכותי שלנו היא זו המאפשרת לנו להגיע להישגים טכנולוגיים מבצעיים פורצי דרך, לצד הישגים עסקיים ושיווקיים בינלאומיים".

סיכום הנתונים

רווח נקי

2021 - 133 מיליון דולר (431 מיליון שקל)

2020 - 94 מיליון דולר (322 מיליון שקל)

מכירות

2021 - 3,075 מיליון דולר (9,931 מיליון שקל)

2020 - 2,746 מיליון דולר (9,454 מיליון שקל)

הזמנות

2021 - 4,774 מיליון דולר (15,421 מיליון שקל)

2020 - 2,295 מיליון דולר (7,900 מיליון שקל)

צבר הזמנות

2021 - 9,248 מיליון דולר (28,760 מיליון שקל)

2020 - 7,116 מיליון דולר (22,880 מיליון שקל)