"מעמיד את בנק ישראל בדילמה": השקל מתחזק בחדות מול הדולר

השקל מתחזק מול הדולר ברקע לעליות בשווקים הפיננסים • האירועים באוקראינה ורוסיה רק מעצימים את הבעיות בשרשרת האספקה ויאיצו את הליכי הנורמליזציה של הריבית

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King
שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

השקל מתחזק מול הדולר על רקע העליות בשווקים הפיננסים מעבר לים בהובלת סקטור הטכנולוגיה שלו יש קשר ישיר לכלכלה הישראלית.

משקיעים פרטיים רבים לא נוהגים לגדר את ההשקעה ומניחים שלאורך זמן התנודתיות תקזז את עצמה, אבל אצל הגופים המוסדיים שמנהלים לנו את הפנסיה כחלק ממדיניות ההשקעה הם חייבים לגדר את ההשקעות הנקובות בדולרים ולכן הם נאלצים למכור דולרים בשוק. ככל שערכן של ההשקעות עולה כך הם נאלצים לקזז זאת מהצד השני ולמכור דולרים בשוק. הדולר מאבד 0.9% לרמה של 3.18 שקלים.

"השקל חוזר להתחזק ומעמיד את בנק ישראל בדילמה", כך לפי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של הפניקס-אקסלנס. "התאוששות מניות סקטור הטכנולוגיה, שחופף במידה רבה לכלכלת ישראל, יחד עם התאוששות כללית של השווקים בחו"ל, שמגדילה את אחזקות הגופים המוסדיים במט"ח, יחד עם חזרה של משקיעים לנכסי סיכון, בניהם למדינות פריפריה כדוגמת ישראל, ועליהם איתותים של בנק ישראל על העלאות ריבית נחושות השקל מפגין התחזקות מהירה מאד ובקצב הנוכחי יגיע בתוך כחודשיים בחזרה לרמות השיא שלו. ומה יעשה אז בנק ישראל, האם יזגזג שוב בנוגע לריבית? להערכתנו גם עם התחזקות השקל לא תהיה לבנק ישראל ברירה אלא בכל מקרה לצאת לדרך העלאות, השאלה רק כמה ארוכה היא תהיה עד שיתהפך בחזרה להפחתה".

בשבוע שעבר בבנק ישראל הבהירו כי הידוק המדיניות המוניטרית יהיה מהיר מכפי שניתן בתחזית הקודמת, ואתמול הנגיד אמיר ירון הסביר זאת במעמד הגשת דוח בנק ישראל ל-2021. "האירועים באוקראינה ורוסיה רק מעצימים את הבעיות בשרשרת האספקה ובמיוחד לאנרגיה, וכל אלו יאיצו את הליכי הנורמליזציה של הריבית. חלו שינויים שמשפיעים על האינפורמציה לקראת קבלת החלטות הריבית", אמר ירון. "הצמיחה חזקה, תקבולי המסים מאד גבוהים, חלקם בוודאי לא פרמננטים, אנו נמצאים בכלכלה מאד חזקה ושוק העבודה הדוק".