המיזם למכירת נרגילות וחטיפים שהגיע לשווי של 15 מיליארד דולר ואז נקלע לקשיים

חברת גו-פאף, שהוקמה על ידי בן לישראלי לשעבר ויהודי יוצא רוסיה, הפכה לאחת מאפליקציות משלוחי המכולת הצומחות בארצות הברית • ההתקררות בשוק חברות המשלוחים וחוסר הסבלנות של המשקיעים כלפי חברות הפסדיות הביאו את החברה לשקול מהלכי קיצוץ

נרגילות. הביקוש רק עולה / צילום: Shutterstock
נרגילות. הביקוש רק עולה / צילום: Shutterstock

כאשר יקיר גולה ורפאל אליישיב הקימו אפליקציה למשלוחי נרגילות, טבק וחטיפים בתחומי הקולג’ בו למדו בפילדלפיה, הם ודאי לא דמיינו לעצמם שיחלשו בתוך פחות מעשור על אימפריית משלוחי מכולת מהירים שתכבוש את ארה"ב ותתרחב גם ללונדון ולפריז. אלא שהצמיחה המסחררת שחוותה גו-פאף (Gopuff) בשנתיים האחרונות, בין השאר הודות להתפשטות מגפת הקורונה, גם עלתה לחברה בהוצאות כבדות. הצורך המתמיד לגדול במהירות, להשתלט על שטחים ושווקים חדשים ולהגשים את חלום חברת המשלוחים הבינלאומית למוצרי-דחף הביא את החברה לסחרור גבהים.

באופן שהפתיע אפליקציות משלוחים ותיקות ממנה, כמו אובר איטס, או אינסטכרט בסתיו האחרון, השווי של גו-פאף הוערך ב-15 מיליארד דולר, על ידי קרן הענק סופטבנק.
לשם השוואה, אינסטכרט הוותיקה, הוערכה כמה חודשים קודם לכן ב-39 מיליארד דולר, ולאחרונה נאלצה לעדכן את שוויה ל-24 מיליארד דולר. אלא שלפי פרסומים של הבלוג הטכנולוגי, דה אינפורמיישן, השווי הגבוה וההוצאות הרבות, לצד ההתקררות בשוק ההון והעלייה במחירים, הביאו את גו-פאף לצומת דרכים.

על פי הבלוג, החברה מתכננת לפטר מאות עובדים, או 3% מכח האדם שלה בעולם, כחלק מהמאמצים לקצץ 40 מיליון דולר בעלויות שלה. המהלך יגיע כחלק מתהליך שינוי ארגוני גדול יותר, שאמור להתמקד במערך המנהלים שאינם נמצאים בליבת אופרציית המשלוחים של גו-פאף. בחודשים האחרונים, עזבו את החברה מנהלים בכירים בתחומי השיווק, המכירות, ניהול המוצר, וגם סמנכ"ל הכספים, מארק גאודיוסי, רובם גויסו במסגרת מאמצי החברה להביא מנהלים מנוסים מחברות כמו אייר בי אנד בי, מטא ואובר. החברה לא הגיבה לפניית גלובס בנושא, ובכל זאת, יש הסוברים שהקיצוץ הינו פעולת התאמה אסטרטגית לקראת יציאה של החברה להנפקה עוד השנה.

  / צילום: מקור: The Hustle, The Information TechCrunch, WSJ. Appfigures
   / צילום: מקור: The Hustle, The Information TechCrunch, WSJ. Appfigures

משלוחים מהירים - ענף הפסדי

הקיצוצים בגו-פאף הם רק סימפטום לזרם תת קרקעי ששוטף את ענף משלוחי המזון בחודשים האחרונים, לצד הירידה בשווקים הציבוריים. נראה שהמשקיעים, בהם קרנות הענק, התעייפו מהזרמת כסף זול לחברות הפסדיות שכורעות תחת נטל ההוצאות שלהן ומתקשות להבטיח הגעה לאיזון תפעולי בעתיד הנראה לעין.

חברת המשלוחים דורדאש, שגם מחזיקה בשירות וולט, למשל, דיווחה על הגדלת ההפסדים ל-470 מיליון דולר בשנת 2021, ואיבדה כ-19% ממחיר המנייה שלה מאז תחילת השנה. המתחרה ג’אסט איט - בעלת המניות בגראב האב האמריקאית ובתן ביס הישראלית - רשמה הפסדים של כ-370 מיליון דולר ואיבדה מאז תחילת השנה 36% מערכה. מוקדם יותר החודש נסגרו שתי אפליקציות משלוחים מהירים: Fridge No More ו-Buyk.

שירות אובר איטס (UBEREats) דווקא הפך רווחי, לראשונה מאז ומעולם ברבעון האחרון, אך החברה שחררה תחזיות פסימיות לגבי יכולתה להמשיך ולצמוח ברבעונים הקרובים בסגמנט זה. כל זה מתווסף לאווירה כלכלית פסימית של העלאת ריבית, עלייה במחירי המזון והדלק וקושי הולך וגדל לשמור על שווי החברות שהוענק להן בשנתיים האחרונות. לאלה ישנה השפעה גדולה במיוחד על סטארט-אפים ותיקים, שזקוקים לגייס הון רב מדי שנה או שנה וחצי, ולשמר את השווי שלהן ואף להגדילו תוך כדי כך.

משלוחי פיצוציה בשעות הקטנות

את גו-פאף הקימו ומנהלים יקיר גולה ורפאל אלישייב, חברים ותיקים שהכירו בקורס במנהל עסקים במהלך לימודיהם באוניברסיטת דרקסל שבפילדלפיה. גולה, בנו של תכשיטן ישראלי שהיגר לארה"ב לפני כ-40 שנה, גדל מאחורי דוכני התצוגה והקופה בחנות, שם לדבריו, רכש את כישוריו העסקיים. אלישייב נולד ברוסיה למשפחה יהודית שעקרה כשהיה ילד לארה"ב, והתפרנסה תחילה ממכירת כריכים ולאחר מכן רכשה אולם אירועים אותו גם ניהלה בעצמה.

רפאל אלישייב, גו-פאף / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 רפאל אלישייב, גו-פאף / צילום: צילום מסך מיוטיוב

שני היזמים פעילים עד היום בקהילת חב"ד בפילדלפיה. את גו-פאף הקימו בזכות הרכב שהחזיק יקיר בהיותו סטודנט. בראיונות לתקשורת האמריקאית סיפר לא פעם כיצד חבריו לקולג’ היו מזמינים פיצה או סיגריות ומבקשים מגולה להסיע להם אותו עד לקמפוס בשעות הקטנות של הלילה. "חנויות הנוחות היו הכל חוץ מלהיות נוחות", אמר אלישייב למגזין פאסט קומפני כשנשאל על ההחלטה להקים את החברה.

בשנת 2013 הקימו השניים את גו-פאף כמעין פיצוציה ניידת: אפליקצייה למשלוחי מוצרי טבק כמו נרגילות, סיגריות אלקטרוניות וניירות גלגול, לצד היצע מוגבל של מוצרים אחרים כמו חטיפים, קונדומים וטיפות עיניים. המשלוח פעל בשעות הקטנות של הלילה ונסגר מדי יום ב-4:20 לפנות בוקר. את האפליקציה פיתחו בעזרת מתכנתים באוקראינה ואת השיווק הראשוני הוציאו לפועל בעצמם באמצעות מצגות לפני השיעורים בקמפוס או באמצעות חלוקת מצתים ומגנטים.

בעזרת קמפיינים שעשו שימוש בסיסמאות שיווקיות בעלות רמיזות מיניות ופרסומים על סטטיסטיקות של הזמנת קונדומים בקמפוסים שונים - הפכו בין לילה ללהיט בקרב הסטודנטים בחוף המזרחי בארה"ב. עד שסיימו את לימודיהם ב-2015 רשמה גו-פאף כבר 25 אלף לקוחות והתרחבה לאזורים סמוכים לפילדלפיה, כמו וושינגטון הבירה ובוסטון.

יקיר גולה, גו-פאף / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 יקיר גולה, גו-פאף / צילום: צילום מסך מיוטיוב

מחסנים שצצים בכל פינה

היו לא מעט אתגרים בדרך: בשונה מאפליקציות מתחרות, גו-פאף איננה מתווכת בין רשתות סופר לבין לקוחות, אלא מחזיקה מחסנים ורוכשת את המוצרים ישירות מהיצרניות - על מנת לחתוך בעלויות התיווך ולאפשר משלוח מהיר. זאת היא משיגה באמצעות מחסנים זעירים הפרוסים במספר נקודות באותה העיר. השניים חיפשו מחסנים בכל פינה והתפשרו על כל מה שנקרה בדרכם - כולל מועדוני חשפנות לשעבר או מרתפים טחובים.
אלא שלא תמיד גו-פאף התקבלה באהדה: בשכונה בפילדלפיה הפעילו חשבון טוויטר שתיעד את הרעש והלכלוך שיצרו השליחים והתנועה בסמיכות למחסן. ההצלחה של החברה בתחום משלוחי האלכוהול, אחד ממנועי הצמיחה החזקים שלה, מועכבת על ידי נתח נכבד מתוך הרשויות המקומיות בהן היא פועלת, שטרם הנפיקו לה רישיון למכירת משקאות חריפים.

עד היום גייסה גו-פאף קרוב ל-5 מיליארד דולר מקרנות ענק כמו סופטבנק, בלקסטון, פידליטי וגוגנהיים, כך על פי PitchBook. בזכות הקורונה, הצליחה החברה להתרחב לערים נוספות בארה"ב, להשיק מותג משלה בשם בייסיקלי, להוסיף אפשרויות פרסום באפליקציה ולהתרחב גם מעבר לגבולות ארה"ב. בשנה שעברה, הכריזה כי ההכנסות ב- 2022 צפויות להגיע לשיא של 2 מיליארד דולר.

למרות המצב הלא נעים אליו נקלעה גו-פאף, יש לה לא מעט כלים ונכסים כדי לייצר צמיחה. היא מחזיקה בדאטה על מיליוני לקוחות המאפשר לה להציע שיתופי פעולה אקסקלוסיביים עם מותגים. לאחרונה אף העלתה את דמי המשלוח על מוצרי מכולת ואלכוהול, שסייעו לה להרוויח בחלק מהמשלוחים גם בערים תחרותיות כמו ניו יורק או לונדון.

גלידה בחצות היא מוצר פרמיום

"המשותף לחברות הציבוריות שהשווי שלהן נחתך בבורסה, ולחברות הפרטיות שנזקקות לגיוסי הון שוטפים - הוא שלמשקיעים שלהן נמאס מחברות בעלות שיעור הפסד גדול", אמר לגלובס בכיר ישראלי, המתמחה במשלוחי מזון בארה"ב. "אלה לא חברות שמפסידות כסף כאן ועכשיו, אלא כאלה שהמודל העסקי שלהן דורש מהן להפסיד לאורך זמן כדי לכבוש נתחי שוק, לעיתים בלי לראות מספרים שהופכים לרווחים בטווח הקרוב. המשקיעים אומרים לחברות: ‘רכבתם היטב על גל הגאות של 2020 ו-2021, עכשיו תתחילו להראות איך אתם מתכנסים לקראת רווח בעתיד".

"זו הסיבה בגללה אין חברת משלוחים שלא ייקרה את השירות שלה או התפשרה על מהירות משלוח", המשיך הבכיר. "חברות שלא גבו דמי משלוח מתחילות כעת לגבות. אלה שלא היה להן מינימום הזמנה, קבעו לעצמן רף שכזה. אלה חברות שבלית ברירה הופכות להיות חברות פרמיום. אתה מעוניין בגלידה ושתי שקיות חטיפים באמצע הלילה? תשלם על זה ביוקר".