מפתחת האולטרסאונד הביתי פלסאנמור דיווחה על הכנסות זעומות, והמניה צנחה

לחברה הסכם מול קופ"ח כללית עם הבטחה להזמנות של כ-17 מיליון דולר, אך צבר ההזמנות שלה ריק • המנכ"ל והמייסד: "הכול בגלל תקנה של רשות ני"ע לגבי הכרה בהכנסות"

מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ
מנכ''ל פלסאנמור ד''ר אלעזר זוננשיין ומוצר החברה / צילום: פלסאנמור יח''צ

הפתעה לא נעימה חיכתה למשקיעי חברת המכשור הרפואי פלסאנמור בדוחותיה הכספיים שפורסמו ביום חמישי. מהדוחות עולה כי מפתחת מכשירי האולטרסאונד הניידים לשימוש ביתי רשמה הכנסות בהיקף 1.58 מיליון שקל בלבד ב-2021 (כולן במחצית השנייה של השנה).

לפלסאנמור הסכם מול שירותי בריאות כללית, מאוגוסט 2020, שעל בסיסו הנפיקה את מניותיה בבורסה בת"א אשתקד, ועל פיו קופת החולים תזמין ממנה 20 אלף מכשירי אולטרסאונד ביתי לניטור הריון, מחציתם תוך תשעה חודשים. פלסאנמור הייתה צפויה לראות מן ההסכם הכנסות של כ-6 מיליון דולר. 

ומילא ההכנסות שמתעכבות, מה עם צבר ההזמנות? בדוחות הכספיים נכתב כי לחברה אין צבר הכנסות כלל. הוא היה אמור לכלול הזמנות מההסכם הראשון, ואולי כבר הכנסות גם מהסכם נוסף מול הכללית, בהיקף של 10.8 מיליון דולר, לניטור ביתי של מטופלות פוריות.

כתוצאה - מניית החברה צנחה ב-19% ביום חמישי האחרון והיום הוסיפה ירידה של עוד 6.5%.

"בימים הקרובים נשלים אספקת מחצית ההזמנה לכללית" 

פלסאנמור היא חברה טריה יחסית בבורסה, שגייסה כ-137 מיליון שקל בהנפקתה הראשונית ביוני האחרון. מאז איבדה המניה יותר מ-30% מערכה, והיא משקפת לחברה שווי של 490 מיליון שקל.

"שום דבר לא השתנה", מצהיר בתוקף מנכ"ל החברה, ד"ר אלעזר זוננשיין, בשיחה עם גלובס. זוננשיין היה בעבר גם היזם והמנכ"ל של חברת המכשור הרפואי מדיגוס, שלא הצליחה להתרומם בתקופתו. 

על היקף ההכנסות המצומצם, הוא מסביר כי "הדבר נובע מתקנה חדשה של רשות ני"ע, שלפיה כללית יכולים עקרונית לפי החוזה להחזיר לנו מוצרים שבהם לא השתמשו תוך 18 חודשים. מכאן שעד שלא עברה תקופה זו, או עד שהמוצר לא נמצא בשימוש הלקוחה הסופית (המטופלת ההריונית, ג"ו), שאז כבר אי אפשר להחזירו, הרי שאי אפשר להכיר בהכנסות וגם לא לרשום צבר הזמנות - וזאת למרות שהכסף מן הקופה כבר הגיע לידי החברה.

"עד סוף תקופת הדוח של 2021, סיפקנו בערך 4,000 מכשירים, מהם הושמשו אצל הריוניות כשליש, ועל כך הכרנו בהכנסה. בימים הקרובים נשלים את אספקת מחצית  ההזמנה הראשונה מהכללית (של כ-10 אלפים יחידות, ג"ו), ואת היתר ככל הנראה נספק עד סוף 2022", הוסיף וסיכם: "כולנו מרוצים מההסכם".

על רקע המכירות המצומצמות עמד הרווח הגולמי של פלסאנמור על 714 אלף שקל בלבד בסיכום 2021. הוצאות מו"פ בסך 10.8 מיליון שקל תרמו להפסד תפעולי של 21.9 מיליון שקל, ולהפסד נקי של 25.6 מיליון שקל - לעומת הפסד של 13.7 מיליון בשנה קודמת, שבה טרם נרשמו הכנסות כלשהן.

אישור שיווק באירופה, אך בלי מפיצים ושיפוי

למרות שנכון להיום יש לה לקוח אחד בלבד, שירותי בריאות כללית כאמור, ישראל היא לא השוק העיקרי שרואה פלסאנמור לנגד עיניה. יש לה אישור שיווק באירופה, אך אין לה עדיין מפיצים או שיפוי ביטוחי שם. השגת השיפוי יכולה, על פי הדוחות, לקחת כמה שנים.

בארה"ב החברה אמורה לצאת לניסוי לשם אישור השיווק במהלך הרבעון השני של 2022. זוננשיין ציין בעבר כי מוצרי אולטרסאונד ביתיים של חברות אחרות מיועדים "לשעשוע" ואינם מאושרים על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), אולם מצב תחרותי זה יכול להשתנות עד שהחברה תגיע בפועל לשוק האמריקאי.

למרות שטרם דווח על חתימת הסכמי שיווק מחוץ לישראל, פלסאנמור מעריכה כי תמכור בחו"ל ב-2022 ותרשום מכך הכנסות כוללות של 9.6 מיליון דולר. היא פרסמה גם יעדים לשנים הבאות: 30 מיליון דולר ל-2023, ו-60 מיליון דולר ל-2024.

מדובר ביעדים מאוד שאפתניים עבור חברת מכשור רפואי ישראלית המשווקת בחו"ל, אשר לרוב לוקח להן לפחות 4-5 שנים להגיע להכנסות כאלה, ורק מעטות מהן מגיעות לכך בכלל. החברה מפתחת מוצרים נוספים על בסיס אולטרסאונד, למשל לאי ספיקת כליות ומוצר לניטור תפקוד הריאות של חולי קורונה.