מדוע הטליבאן אוסר על גידול פרג באפגניסטן

המשטר, המבקש הכרה כממשלה הלגיטימית של המדינה, הציג איסור רשמי בניסיון לצמצם את אספקת ההרואין בעולם

הטליבאן אסר אתמול (א) באופן רשמי על גידול פרג, חומר הגלם המשמש להכנת הרואין וסמים אופיאואידים אחרים. מדובר בחלק מהמאמץ של הארגון לזכות בהכרה הבינלאומית כממשלה לגיטימית באפגניסטן. זאת, על רקע התנגדות בינלאומית חריפה לשלטון שהופך יותר ויותר רודני כלפי תושביו.

נכון להיום, אפגניסטן היא יצרנית האופיום הגדולה בעולם, והאיסור מגשים הבטחה ישנה של הטליבאן לאסור על המסחר בחומר הגלם. אפגניסטן היא ספקית של כ־85% מייצור האופיום בעולם ובשנה שעברה הייתה בה עלייה של 8%, ל־6,800 טונות, מספיק כדי לייצר עד 320 טונות של הרואין טהור לשוק העולמי, על פי משרד הסמים והפשע של האו"ם.

האיסור עשוי לחתור תחת פרנסתם של אלפי חוואים אפגנים, לגרום להם לשקוע עמוק יותר במשבר הומניטרי הרסני ולעורר זעם נגד ממשלת הטליבאן שנאבקת על מעמדה.

"האפגנים קיבלו הודעה שמעתה, גידול פרג אסור באופן מחמיר ברחבי המדינה", אמר דובר וסגן שר המידע של טליבאן זביולה מוג'היד במסיבת עיתונאים במשרד הפנים ביום ראשון, כשהוא קורא מתוך צו שנכתב על ידי המנהיג העליון של הארגון, חייבתולה אחונדזאדה.

"אם מישהו יפר את הצו, הגידולים יושמדו מיד והמפר יטופל בהתאם לחוקי השריעה", אמר מוג'היד, מבלי לפרט, בהתייחסות לחוקי האיסלאם השיעי, שטליבאן מפרשם באופן מחמיר.

בפועל, האכיפה תהיה בגדר ירייה עצמית רגל

אם ייאכף האיסור החדש, הוא ימנע משלטון הטליבאן מקור חשוב של הכנסה בתקופה בה המדינה מנותקת מהמערכת הפיננסית העולמית. האיסור גם יחתור תחת התמיכה העממית בארגון בקרב חוואים.

"כולנו חוששים לגבי החדשות", אמר חמידולה הלמנדי, חוואי המגדל פרג בנד עלי, מחוז בהלמנד עתירת הפרג שם המגדלים בדיוק מתחילים לקצור את היבול של שנה זו.

"מגדל אחד אחראי להאכיל 10 משפחות", אמר הלמנדי, והוסיף שאופיום הוא הגידול הרווחי היחיד מבחינתו. "אנחנו לא עושים כסף מלגדל חיטה וירקות.הם מגיעים מאיראן ופקיסטן, ואף אחד לא קונה את שלנו", אמר הלמנדי.

"הטליבאן מוציאים צווים בלי לחשוב על האנשים המקומיים", אמר.

האיחוד האירופי ישתף פעולה עם הטליבן

מסיבת העיתונאים ביום ראשון הייתה גם הפעם הראשונה שפקיד מערבי פונה להתכנסות גדולה של אנשי טליבאן מאז שהשתלטו על השלטון באוגוסט. בנאום קצר, סגן יו"ר המשלחת של האיחוד האירופי לאפגניסטן, ארנוט פאוולס, אמר שהאיחוד האירופי "מוכן לשתף פעולה עם האנשים ולהחליף מידע עם הרשויות" על מנת להקל על הסבל האנושי שגורם השימוש הכבד בסמים באפגניסטן.

אך הוא לא סיפק אף רמז לכך שיש לקהילייה הבינלאומית כוונה לשנות את דעותיה לגבי הטליבאן, על אף ההכרזה מיום ראשון. אף אחת ממדינות האיחוד האירופי לא מכירות בממשלת טליבאן.

"הנוכחות של דיפלומט בכל אירוע של הרשויות דה פקטו לא מהווה סימן להכרה. זה מבוסס על המעורבות שלנו, על הדיאלוג עם הרשויות דה פקטו. אין בכך יותר מזה", הבהיר פאוולס לעיתונאים.

כתנועה לא חוקית, ניצל הטליבאן גביית מיסים מהמסחר בסמים כדי לממן את מלחמתם נגד כוחות מערביים והרפובליקה האפגנית. אך כממשלה, הבטיחו אנשי הארגון לצמצם את המסחר שמזין את שווקי הסמים של העולם, והמנוגד לאמונות הדתיות נגד שימוש בסמים וחומרים משכרים אחרים.

הטליבן מממש הבטחת בחירות שאף אחד לא ביקש מהם

זמן קצר לאחר שהפילו את הרפובליקה האפגנית שנתמכה על ידי המערב, באוגוסט 2021, הטליבאן הבטיחו לאסור על גידול פרג, הכרזה שגרמה לזינוק מיידי במחירים ברחבי המדינה, אבל הארגון לא ניסח את האיסור בצו מחייב ולא אכף אותו. חוואים המשיכו לגדל פרג ללא הפרעה של הרשויות המקומיות שהעלימו עין מהמסחר. זאת, אפילו אחרי שהממשלה בקאבול התעקשה שהיא רצינית במלחמתה נגד סמים נרקוטיים.

ההכרזה מיום ראשון מגיעה בתוך כך שנמתחה ביקורת ברחבי העולם על התקפות הטליבאן נגד חירויות האזרחים, בעיקר של נשים. בחודש שעבר, הטליבאן אסר על נשים ללמוד בחטיבת הביניים ובתיכון.

כשהוא קושר את השימוש בסמים לחינוך נשים, אמר פאוולס: "ככל שהאוכלוסייה כולה,  בנים ובנות, גברים ונשים, ילמדו יותר, כך יהיו להם הזדמנויות טובות יותר בחברה, ויוכלו בקלות יותר להתרחק מסמים".

בהכרזת הטליבאן, הארגון מבקש להסית את הדיון מחינוך הבנות, ו"לקבל את הסיוע לפיתוח ולהחליש את הסנקציות הכלכליות, מחשש שהמשבר הכלכלי הנוכחי יחמיר במידה רבה. מה שיקרה אם האיסור הזה באמת ייושם", אמר דיווד מנספילד, סוציו־כלכלן עצמאי ומומחה למסחר בסמים באפגניסטן.

"זה נוגע לפוליטיקה ולמינוף כספי הסיוע לפיתוח", אמר.

אנשי הטליבאן אמרו שלקהילה הבינלאומית אחריות לשתף איתם פעולה במיגור האופיום מאפגניסטן.

"אנחנו מבקשים שהקהילייה הבינלאומית תביא גידול חלופי במקום פרג, כדי שמדינות שכנות וזרות לא יסבלו מהנזקים וההשפעות השליליות של הסמים שמגיעים מאפגניסטן", אמר במסיבת העיתונאים עבדול סלאם חנאפי, סגן ראש הממשלה השני של טליבאן.

מי שהוסיף משקל למסר של טליבאן בעצם נוכחותו היה סיראג'ודין הקאני, המנהיג הנסתר של רשת הקאני, ארגון שבארה"ב מוכרז כארגון טרור שעל ראש מנהיגו פרס בשווי 10 מיליון דולר. כיום הוא מכהן כשר הפנים של אפגניסטן, ויהיה אחראי להעניש את מי שייצרו סמים בניגוד לחוק החדש.

כשהוא לבוש טוניקה לבנה וטורבן שחור ועוטה זקן שחור ארוך היה נראה שלא נוח להקאני מול המצלמות, והוא לא דיבר באירוע. הקאני מופיע בציבור רק לעתים רחוקות, ונוכח באירוע הפומבי הראשון שלו אי פעם לפני חודש.

אפגניסטן היא אחד הכישלונות המרים של ארה"ב

האיסור הנוכחי מהדהד את הפעם הקודמת בה הטליבאן אסר על גידול פרג. הלטיבן עלה לראשונה לשלטון בשנת 200 כאשר, גם אז, אגניסטן הייתה שרוייה במשבר כלכלי שהוגבר בשל בצורת וירידה בכספי הסיוע. גם אז, כמו עכשיו, הטליבאן היה מבודד בינלאומית בגלל הפרת זכויות אדם וזכויות נשים.

האיסור ב־2000 קיצץ את גידול האופיום ב-90%, כך אמרו כמה חוקרים, אבל תופעת גידול הפרג חזרה להתרחב מיד אחרי הפלישה של ארה"ב שהפילה את הטליבאן, מעט יותר משנה אחר כך. שנים של מאמצים מערביים לצמצום הסחר בסמים באפגניסטן, במימון אמריקאי של כ־9 מיליארד דולר, כשלו.