מיניסו | בלעדי

רשת מיניסו לא מתרוממת? הבעלים מחפשים רוכש לזיכיון הישראלי

לפני כשנתיים בלבד רכשו קרן פנינסולה ופועלים אקוויטי מחצית ממניות רשת העיצוב ומוצרי הסטוק לבית • לא מן הנמנע כי שוויה פחת מאז בשל פגיעת הקורונה בעסקיה

סניף מיניסו בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: כדיה לוי
סניף מיניסו בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

בעלי רשת העיצוב והמוצרים לבית מיניסו ישראל מקדמים מהלך למכירת השליטה ברשת, שהחלה לפעול לפני כשלוש שנים וחצי ומונה כיום כ-25 סניפים - כך נודע לגלובס. שווי החברה מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים בלבד על רקע הקשיים שנגרמו לרשת בתקופת הקורונה והתחרות הגוברת בתחום רשתות הסטוק בישראל.

על פי ההערכות, בעלי מיניסו ישראל מכוונים לרוכש אסטרטגי מתחום הקמעונאות, גוף גדול דוגמת קבוצת פוקס, פז, מוטי בן משה או אלקטרה מוצרי צריכה. רוסאריו קפיטל צפויה לשמש כבנקאי ההשקעות שירכז את המכירה.

בין בעלי המניות במיניסו ישראל יש כיום שני גופים פיננסיים - חברת המימון החוץ-בנקאי מכלול וזרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים, פועלים אקוויטי. הללו רכשו בשלהי 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה, 50% ממניות הרשת מידי האחים שרון ואיציק ניסנוב, בעלי מועדון הכדורגל הפועל תל אביב, במחיר ששיקף שווי של כ-50 מיליון שקל לרשת.

על פי ההערכות, המחיר המבוקש כעת עבור רשת מוצרי הסטוק עלול להיות נמוך יותר לנוכח פגיעת הקורונה בעסקיה. בדומה ליתר הקמעונאיות בישראל שאינן פועלות בתחום המזון, הרשת שביצעה פריסה מואצת בישראל בקניונים בולטים, התמודדה עם השלכות משבר הקורונה ונדרשה לסגור את החנויות שלה לתקופות ממושכות בעקבות המגפה, כולל הוצאת עובדיה לחל"ת באותה תקופה. מחזור ההכנסות של מיניסו ישראל מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. 

נכון להיום מחזיקה חברת המימון החוץ-בנקאי מכלול, שבין מוביליה הבנקאים לשעבר אורי פז וצבי זיו, בכ-33% ממניות מיניסו ישראל, ואילו פועלים אקוויטי מחזיקה בכ-17% ממניות הרשת. ביתרת המניות (50%) מחזיקים ניר יעקובוב וגונן כהן, שהביאו את רשת מיניסו לישראל כאשר הסניף הראשון נפתח בשנת 2018.

מכלול: "מיניסו אינה בעלת השפעה מהותית" 

חברת מכלול קיבלה את מניותיה במיניסו ישראל במסגרת עסקה בה רכשה אשתקד, כחלק ממהלך הנפקתה בבורסה בתל אביב, את תיק האשראי של קרן תמוז (לשעבר קרן פנינסולה), אשר הוקמה לצורך העמדת מימון לחברות בינוניות.

בדוחות שפרסמה מכלול לאחרונה נכתב כי היא בחנה את השקעתה במיניסו ישראל "והגיעה למסקנה כי היא אינה בעלת השפעה מהותית, ולפיכך שווי המניות הוערך בסך של כ-6.5 מיליון שקל".

הרשת מפעילה סניפים ברחבי העולם בהם נמכרים מוצרים ואביזרים שונים, ובהם דיגיטל ואלקטרוניקה, צעצועים, אביזרים לבית, אביזרי אופנה, בריאות ויופי, לייף סטייל, כלי כתיבה ומתנות, טקסטיל וכיו"ב. מתחריה הבולטים בישראל הן רשתות כגון דייסו היפנית, מקס סטוק, זול סטוק, הסטוק ועוד.

קבוצת מיניסו (Miniso) היא רשת קמעונאות סינית-יפנית שנוסדה בשנת 2013 ונסחרת כיום בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-2.5 מיליארד דולר. המניה הונפקה לראשונה באוקטובר 2020 במחיר של 20 דולר למניה, שהיה גבוה מהטווח המבוקש בהנפקה (16.5-18.5 דולר), והחברה גייסה 608 מיליון דולר. תוך מספר חודשים המניה זינקה למחיר שיא של כ-34.4 דולר שנרשם בפברואר 2021, אך מאז היא נמצאת בעיקר במגמת ירידה, ולפני מספר שבועות נסחרה בשפל של כ-6.5 דולר. היא התאוששה מאז ועלתה למחיר נוכחי של כ-8.2 דולר.

החברה, הממוקמת בגואנגז'ו (סין), סיימה את הרבעון הפיסקאלי השני של 2022 (הרבעון שהסתיים בדצמבר 2021) עם הכנסות של כ-435 מיליון דולר, המהוות צמיחה של 20.7% לעומת הרבעון המקביל ושל 4.5% לעומת הרבעון הקודם. הרווח הנקי היה 28.9 מיליון דולר, והרווח המתואם היה 33.6 מיליון דולר. בסוף הרבעון היו לחברה 5,045 סניפים, מהם 3,168 בסין.

מיניסו ישראל

תחום פעילות: מוצרי סטוק ועיצוב לבית 
היסטוריה: הסניף הראשון של הרשת בישראל נפתח ב-2018 על ידי השותפים גונן כהן וניר יעקבוב והאחים שרון ואיציק ניסנוב. ב-2019 רכשו חברת המימון החוץ-בנקאי מכלול ופועלים אקוויטי 50% מהמניות מידי האחים ניסנוב
נתונים: מפעילה כ-25 סניפים בישראל. בעלי מניות: ניר יעקובוב וגונן כהן - 50%, חברת המימון החוץ-בנקאי מכלול - 33%, פועלים אקוויטי - 17%