טייסת, עיתונאית, מלחינה, בלרינה ופוליטיקאית: הנשים שיופיעו על מטבע רבע דולר ב־2023

הנשים שיוטבעו על המטבעות בשנה הבאה יכללו טייסת, בלרינה, מלחינה, עיתונאית והמפורסמת מכולן, אלינור רוזוולט, אשת הנשיא לשעבר של ארה"ב, ופוליטיקאית מחוננת בזכות עצמה • זה הסבב השני של נשים שיופיעו על מטבעות, לאחר שהוכרזו חמש הנשים שדיוקנן יתנוסס על מטבעות של רבע דולר השנה

רבע דולר אמריקאי / צילום: Shutterstock, IgorNP
רבע דולר אמריקאי / צילום: Shutterstock, IgorNP

המטבעה הלאומית של ארה"ב חשפה את זהות חמש הנשים שיופיעו על מטבעות של רבע דולר ב־2023 כחלק מסדרה בת ארבע שנים המציינת את תרומת הנשים לארה"ב. הנשים שיוטבעו על המטבעות בשנה הבאה יכללו טייסת, בלרינה, מלחינה, עיתונאית והמפורסמת מכולן, אלינור רוזוולט, אשת הנשיא לשעבר של ארה"ב ופוליטיקאית מחוננת בזכות עצמה. שרת האוצר ג'נט ילן צריכה לתת אישור סופי למועמדות.

זה הסבב השני של נשים שיופיעו על מטבעות, לאחר שהוכרזו חמש הנשים שדיוקנן יתנוסס על מטבעות של רבע דולר השנה. המטבעות הראשונים שכבר יצאו למחזור מציגות את דיוקן המשוררת, הסופרת המשוררת והפילוסופית, מאיה אנג'לו, וכן את האסטרונאוטית סאלי רייד. כמו כן, מטבעות הנושאים את דיוקן האקטיביסטית ווילמה מנקילר, הסופרג'יסטית נינה אוטרו־וורן והשחקנית אנה מיי וונג ייכנסו למחזור בהמשך השנה.

המטבעות לשנת 2023 יכללו את בסי קולמן, ג'וביטה אידאר, אדית קנקאולה, אלינור רוזבלט ומריה טלצ'יף. "מגוון ההישגים וניסיון החיים של נשים יוצאות דופן אלה מלמד על התרומה שתמיד הייתה לנשים בהיסטוריה של ארצות הברית", אמרה סגנית מנהל המטבעה, ונטריס גיבסון. כמו המטבעות שכבר יצאו השנה עם הדיוקנאות של הנשים עליהם, גם על מטבעות אלה, הנשיא ג'ורג' וושינגטון יהיה מצד אחד, והן בצד השני.

להלן ביוגרפיה קצרה של כל אחת מהנשים שדיוקנן יעטר את המטבעות בשנה הבאה:

אלינור רוזוולט

רוזוולט, שנולדה ב־1884, שימשה כאשת הנשיא הכי הרבה זמן מכל קודמותיה ואלה שהגיעו אחריה. אולם, היא מעולם לא הייתה רק "אשת הנשיא". רוזוולט הייתה הגברת הראשונה שקיימה מסיבות עיתונאים באופן קבוע . היא גם פרסמה טור אישי בשם My Day"" בין השנים 1935 ל־1961, שפורסם בלמעלה ממאה עיתונים בארה"ב.

רוזוולט הייתה אשת קשר מרכזית לקהילה האפרו־אמריקאית ולתנועה לזכויות האזרח. פעילותה למען עניים והיכרותה עם תוכניות הניו דיל של בעלה, הובילו אותה למסקנה שהתוכנית מפלה שחורים בארה"ב, ושרק חלק קטן, ולא פרופורציונלי מכספי הסיוע מגיע אליהם. רוזוולט הפכה לאחד הקולות הבודדים בבית הלבן שדרשו שמשאבים יחולקו בין כלל אזרחי ארצות הברית.

רוזוולט גם שימשה במספר תפקידים באו"ם כשהמרכזי שבהם היה התפקיד המרכזי ביותר יושבת ראש הוועדה לזכויות אדם מ־1946 ועד 1951.

בסי קולמן

בסי קולמן, שנולדה ב־1892, הייתה האישה האפרו־אמריקאית הראשונה שהפכה לטייסת. כשבתי ספר לטיסה בארה"ב הגזענית לא הסכימו לקבל אותה בגלל שהייתה אישה שחורה, היא נרשמה לבית ספר לטיסה בצרפת. ב־1922 היא ביצעה את הטיסה הציבורית הראשונה שהוטסה על ידי אישה שחורה. היא הפכה לטייסת פעלולים ונתנה שיעורי טיסה בארה"ב ובאירופה. קולמן הייתה מוכרת גם כאקטיבסטית, שסירבה לנאום בכל מקום שבו הייתה אפליה נגד שחורים.

ג'וביטה אידאר

ג'וביטה אידאר, שנולדה ב־1885 בטקסס, הייתה עיתונאית מקסיקנית אמריקאית, מורה ופעילה סופרג'יסטית בעד זכויות הצבעה לנשים. אידאר החלה לעבוד בעיתון של אביה "לה קרוניקה", שפעל למען זכויות של מקסיקנים אמריקאים. אידאר כתבה לכמה עיתונים אחרים והייתה פעילה במפלגה הדמוקרטית בטקסס.

אדית קנקאול

אדית קנקאול נולדה ב־1913. היא הייתה מלחינה, זמרת, רקדנית, מורה ובדרנית מהוואי. היא ייסדה להקת מחול בעלת שם בינלאומי, Hālau o Kekuhi המוכרת בגלל ריקוד ההולה שלה. הסיפורים שסיפרה סייעו לשימור ההיסטוריה של האי ושל המנהגים והמסורות, שנעלמו.

מריה טלצ'יף

מריה טלצ'יף, שנולדה באוקלהומה ב־1925, הייתה הפרימה בלרינה הראשונה בארה"ב. את תחילת דרכה עשתה ב־ Ballet Russe, להקת הבלט הרוסי המרכזית באמריקה. ב־1947, הפכה לאמריקאית הראשונה שרקדה עם תזמורת האופרה בפריז והייתה הכוכבת הראשונה של מה שהפך ללהקת הבלט של ניו יורק. טלצ'יף גם שברה מחסומים כבלרינה ממוצא אינדיאני והייתה ידועה כפעילה נגד אי־צדק ואפליה.