המלחמה באוקראינה מחריפה את הרעב באפריקה: רבע מהיבשת במשבר תזונתי

הפלישה הרוסית מעלה את מחירי המזון בעולם ומחריפה את הרעב באפריקה בצורות מקומיות, מלחמות מקומיות

בירת סומליה. כ־800 אלף סומלים עזבו את בתיהם בחיפוש אחר מזון ומים מאז תחילת מרץ / צילום: Shutterstock
בירת סומליה. כ־800 אלף סומלים עזבו את בתיהם בחיפוש אחר מזון ומים מאז תחילת מרץ / צילום: Shutterstock

רבע מאוכלוסיית אפריקה ניצבים מול משבר ביטחון תזונתי עקב בצורת קשה, מלחמות ועלייה במחירי המזון בעולם, שנגרמה בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה - כך מזהיר ארגון הצלב האדום. על פי דומיניק סטילהארט, מנהל הפעילות העולמי של הארגון, כ־346 מיליון איש, ממאוריטניה במערב ועד קרן אפריקה במזרח, מושפעים מאי הביטחון תזונתי. "מה שאנחנו לא רוצים לראות זה תגובה מאוחרת מדי, ולכן כל כך חשוב למשוך תשומת לב למצב כרגע", אמר סטילהארט.

לפני המלחמה, רוסיה ואוקראינה היו ספקיות דגנים עולמיות גדולות. הפלישה הרוסית גרמה לסבל ברחבי העולם המתפתח על ידי העלאת מחירים שנוצרה בעקבות העיכובים וההפסקות בסחר עם שתי המדינות, הגבלת היבוא של סחורות בסיסיות. כל אלה גרמו למחסור במזון והשפיעו בעיקר על המדינות העניות ביותר באפריקה.

סומליה, אחת המדינות שהוכו הכי קשה, מתמודדת כעת עם אפשרות של בצורת עד אמצע השנה במידה והמחירים ימשיכו לעלות, והגשם ומאמצי הסיוע הבינלאומיים לא יהיו מספיקים זו העונה הרביעית ברציפות - כך אומרים בתוכנית המזון העולמית של האו"ם.

מחסור דחוף של 149 מיליון דולר

כ־800 אלף סומלים עזבו את בתיהם בחיפוש אחר מזון ומים מאז תחילת מרץ, ו־1.4 מיליון ילדים סומליים מתחת לגיל חמש יסבלו מתת־תזונה קיצונית עד סוף השנה, אלא אם מדינות־תורמות יגבירו את מאמציהן באזור זה, כך נמסר מתוכניות הסיוע.

בתוכנית המזון העולמית חישבו שצריכים להוציא כ־273 מיליון דולר בקרנות סיוע עד אוגוסט כדי למנוע אסון כזה; נכון להיום, חסרים לסוכנות עוד 149 מיליון דולר. "אנחנו צריכים לתעדף סיוע, וזה אומר לקחת מהרעבים כדי להאכיל את הגוועים ברעב", אמר פטרוס ווילטון, דובר תוכנית המזון העולמית בסומליה. וילטון שלאחרונה ביקר במחנה בעיר הסומלית ברדרה סיפר כי הוא ראה "שם ילדים עם מעט יותר מעור מעל הצלעות וגפיים שהם בקושי העצמות שמתחתיהם. יש עוד 28 מחנות כאלה סביב ברדרה".

סוכנויות סיוע מעריכות שבפברואר בלבד משפחות סומליות איבדו כ־650 אלף חמורים, פרות וחיות משק אחרות, שהם מקור פרנסה ל־40% מאוכלוסיית המדינה.

המשבר בסומליה מסתבך בגלל מלחמת טרור מתמשכת שמנהל הסניף המקומי של אל קאעידה, אל־שבאב. לרוב רוכשת סומליה בין 49% ו־59% מהחיטה שלה מאוקראינה, ועוד 33% עד 43% מרוסיה, על פי האו"ם.

תוכנית המזון העולמית בסומליה קיבלה משלוח של 1,000 טונות של שעועית מנמל אודסה באוקראינה בפברואר ועוד משלוח באמצע החודש שעבר, לחלוקה בסומליה ובאתיופיה. משלוח שלישי, שמאמינים שיהיה האחרון, עזב את אודסה בדיוק לפני שהנמל שם נסגר וצפוי להגיע לנמל בצפון סומליה ברברה השבוע.

יצואניות מזון מסורתיות אחרות, כמו מצרים, קיצצו את המכירות שלהן מעבר לים על מנת להבטיח מלאי בבית בזמן שהמשבר באוקראינה נמשך.

חשש שהסיוע העולמי יתרכז באוקראינה בלבד

פעילים באפריקה מדגישים שהם לא מתכוונים להקל ראש בחומרת המשבר ההומניטרי באוקראינה, אך הם גם חוששים שהמדינות העשירות יהיו כל כך מרוכזות במלחמה באירופה עד כדי כך שהם ישכחו את הצורך הדוחק באפריקה. המועצה הבינלאומית של הצלב האדום קבעה השנה תקציב של מיליארד דולר לעבודתה באפריקה, אך עדיין חסרים לה 800 מיליון דולר.

סוכנויות סיוע מזהירות שרעב יכול להחמיר גם במאלי ובורקינה פאסו, שתי מדינות מערב־אפריקאיות המתמודדות עם בצורת במקביל למאבק לחיים או למוות נגד אל קאעידה וארגונים הקשורים ל"מדינה האסלאמית". בצלב האדום מעריכים ש־28 מיליון אנשים במערב אפריקה זקוקים לסיוע דחוף במזון, מספר שצפוי לעלות בעוד 4 מיליון אנשים כשהעונה השחונה נמשכת.

כ־27 מיליון אנשים ניצבים מול חוסר ביטחון חריף במזון ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לצד 600 אלף נוספים ברפובליקה המרכז אפריקאית, כך אמר סטילהארט.

המלחמה בין הממשלה המרכזית באתיופיה ומורדים במחוז טיגריי הצפוני החמירה את משבר המזון במדינה זו והאטה את זרימת הסיוע למי שזקוקים לו. הפסקת אש אפשרה לצלב האדום לשלוח 200 טונות של סיוע לטיגריי בסוף השבוע, השיירה הקרקעית הראשונה המוצלחת של הארגון מזה כמה חודשים.