אם לא די בטרור, התקשורת משליטה פאניקה ציבורית בשם המרדף אחר רייטינג

אירועי טרור אינם זרים לישראל, אך אופי הסיקור שלהם השתנה • בשם הרצון להביא מידע חדש לפני כולם, התקשורת מחפשת ומוציאה מידע חלקי צהוב לא מבוסס ובעיקר פורנוגרפי • הפייק מקבל במה, מייצר תודעה ואז מתוקן במהרה עם הפייק הבא. זאת לא עיתונות אחראית הנחוצה לנו בזמן משבר

כוחות הביטחון מסיירים בתל אביב לאחר הפיגוע אמש / צילום: Reuters, Corinna Kern
כוחות הביטחון מסיירים בתל אביב לאחר הפיגוע אמש / צילום: Reuters, Corinna Kern

הכותב הוא ראש מסלול שיווק ופרסום בחוג לתקשורת, אוניברסיטת תל אביב

אם לא מספיק לנו להיות תחת מתקפת טרור של בני עוולה, נראה כי בחודש האחרון, ובמיוחד בסיקור אירועי אתמול, לוקחת התקשורת את הטרור הזה צעד אחד קדימה, ומשליטה פאניקה ציבורית בשידור חי בשם המרדף אחר הרייטינג.

ישראל לא זרה לסיקור אירועי טרור לצערנו אולם התחושה היא כי משהו באופי הסיקור השתנה. בשם הרצון להביא מידע חדש לפני כולם, התקשורת מחפשת ומוציאה מידע חלקי צהוב לא מבוסס ובעיקר פורנוגרפי, רק כדי להשיג עוד כותרת מפוצצת. הסייג של העיתונאים שהמידע לא מבוסס לא באמת עוזר, כשעל המרקע עולות אחת אחרי השנייה כותרות מאיימות בסגנון "יש שני יורים", "יש עוד מוקדי ירי", "יורים כרגע בנמל" ועוד.

הטירוף לא עצר. הפייק מקבל במה, מייצר תודעה ואז מתוקן במהרה עם הפייק הבא. זאת לא עיתונות אחראית הנחוצה לנו בזמן משבר.

גם מרדף הצלמים והכתבים אחר כוחות הבטחון שחיפשו את היורה בשטח, שרק העצים את תחושת הבלבול והבהלה, היה מיותר - במיוחד כאשר הערך העיתונאי של צעד זה מוטל בספק.

וכן, גם בחירת המילים של הכתבים בשטח ובאולפן, יש בה כדי לייצר שיח שמעצים את הפאניקה, וכך, ייתכן שבשם הרצון להוריד את הלהבות מול כוחות הבטחון, נראה כי כולם החלו לחזור כמו מנטרה אתמול על האמירה כי מדובר בטרור יחידני, מולו אין מה לעשות. ייתכן שזה נכון, אולם זו אמירה שמסמנת לציבור בעיקר שעלינו לקבל טרור מסוג זה כגזרה משמיים. גם זו לא עיתונות אחראית בזמן משבר.

הסיקור הבעייתי ומלהיט הרוחות המשיך לתוך הבוקר, כאשר מיהרו הכתבים לפרסם כי היורה נתפס במסגד, מה שהיה אמירה שגויה שהצליחה בדרכה כבר להשחיר ציבור שלם שזוהה כמשת"פ טבעי של האירוע, ולא, גם בהמשך כאשר שונתה הכותרת לאמירה כי הטרוריסט נורה ליד המסגד, איננה באמת תיקון של המסגור הבעייתי הזה בתודעה.

עיתונות אחראית חייבת להציף מידע ולשקף מציאות, אולם אל לנו להגרר להתלהמות ולשיח מייצר פאניקה ולהט בשם הרייטינג, כי רק כך הטרור באמת מנצח.