הוזלת הנסיעות בתחבורה הציבורית לא תפחית את הגודש בכבישים

הרפורמה החדשה של משרד התחבורה לא מטפלת בבעיות השורש של הפקקים ולכן היא לא תצליח למרות הכוונות הטובות

פקק. המשימה העליונה והחשובה ביותר היא לייצר אלטרנטיבות נוחות ומהירות לרכב הפרטי / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות
פקק. המשימה העליונה והחשובה ביותר היא לייצר אלטרנטיבות נוחות ומהירות לרכב הפרטי / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

הכותב הוא מנכ"ל Waze ישראל

יש מושג בתחום התכנון האורבני שנקרא "פרדוקס דאונס-תומסון". מה שהוא אומר, בפישוט המתבקש, הוא שמהירות הנסיעה הממוצעת ברכב בתוך העיר נקבעת לפי מהירות האלטרנטיבות לרכב. אם, לדוגמה, אוטובוסים ומכוניות עומדים באותם פקקים, אין לאנשים סיבה להעדיף את האוטובוסים והם יעברו למכוניות פרטיות, מה שיגביר את העומסים על הכביש. באוטובוסים ייסעו בעיקר אנשים שאין להם כסף למכונית, או כך לפחות הם יתויגו. עם הסטיגמה הזו יהיה קשה לשכנע קהלים נוספים לנסוע באוטובוסים, המדינה תשקיע פחות בתחום וכך הלאה. נשמע תרחיש דמיוני, אני יודע, אבל יש מקומות שמתנהלים ככה. לכן, הרפורמה החדשה של משרד התחבורה היא צעד מבורך ובכיוון הנכון, אבל ממש לא מספיקה.

בעיית התחבורה בישראל מעולם לא נבעה ממחירי התחבורה הציבורית. מחירי הנסיעה כאן דווקא זולים ביחס לעולם. יש בעיות הרבה יותר יסודיות ועמוקות, תשתיתיות ותרבותיות, שהביאו אותנו למצב הבלתי נסבל כיום, בו מהירות הנסיעה הממוצעת בתל אביב דומה לזו של לפני 100 שנה.

הרחבת כבישים לא תועיל

גם בניית והרחבת כבישים נוספים לא תועיל, כפי שהוכיחו כבר מאות מחקרים ומקרי מבחן מהעולם. כל כביש סופו להיות פקוק, בין היתר מכיוון שהוא מעודד את השימוש ברכב פרטי. הפתרון היחיד האפשרי לכבישים העומדים הוא הורדת מספר המכוניות בכביש. בסופו של יום, וגם זה הוכח מחקרית, אנשים נוטים לבחור באופציית התחבורה המהירה ביותר שזמינה עבורם. בטורונטו, לדוגמה, שסבלה גם היא במשך עשורים מכל זוועות התחבורה המוכרות, כ-40% מתושבי מרכז העיר עברו ללכת ברגל לעבודה. כן, נהיה יותר מהיר ללכת ברגל במרכז טורונטו מכל אופציה אחרת.

נכון שהשיח על הנושא התגבר בשנים האחרונות, אבל עדיין נראה לי שמקבלי ההחלטות לא מודעים לעוצמת הקטסטרופה. מאז שיא הגל החמישי, או "הסגר השקט" כמו שהוא כונה בציבור, נפח התנועה בישראל עלה ב-25% לפי נתוני Waze. בירושלים למשל העלייה דרמטית עוד יותר, של כ-30%. המספרים האלה נעים בכיוון אחד בלבד. אם היום פקוק, מחר יהיה הרבה יותר.

לייצר אלטרנטיבה

המשימה העליונה והחשובה ביותר היא לייצר אלטרנטיבות נוחות ומהירות לרכב הפרטי. אין פתרון אחד שיספיק לכולם, צריך שילוב של רכבות קלות, אוטובוסים, נסיעות משותפות (קארפול), אופניים, קורקינטים ומסלולים בטוחים להליכה ברגל כדי להקל על העומסים. נכון, מחיר הנסיעה הוא גם שיקול, אבל כבר היום ברור שזול הרבה יותר להתנייד בתחבורה ציבורית לעומת רכב פרטי, ועדיין מיליוני ישראלים בוחרים לבזבז כסף ולהיתקע שעות בפקקים ללא תכלית. אני מקווה שגם בתחום הזה נמשיך לראות בשורות חיוביות ממשרד התחבורה.