לא רק הריבית: למה כדאי לשים לב בהודעת בנק ישראל

העלאה של הריבית היום היא עובדה מוגמרת, ובשוק יפנו את העיניים לתחזיות של חטיבת המחקר להמשך • בשוק ההון צופים לפחות שלוש העלאות השנה ובעיקר מצפים לציפיות האינפלציה של הבנק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בנק ישראל צפוי לפרסם היום (ב') את הריבית במשק, ולפי כל ההערכות, הריבית תעלה לרמה של 0.25%. הודעת הריבית היא לא תהיה הדבר העיקרי אליו השוק ישים לב, אלא העיניים יהיו נשואות לתוואי העלאת הריבית בהמשך השנה של חטיבת המחקר בבנק ישראל. לפי התחזית האחרונה של הבנק, שפורסמה בינואר, הריבית תעלה רק פעם אחת השנה, אך שוק ההון צופה לפחות שלוש העלאות.

נושא נוסף שהשוק יחפש לו תשובה בהודעת הבנק הוא ציפיות האינפלציה. בתחזית הקודמת צפה בנק ישראל שהאינפלציה תתכנס לאמצע תחום היעד. בנוסף, לאחרונה הציג בנק ישראל את העמדה כי האינפלציה היא זמנית, ובשוק שואלים אם הבנק ישנה את עמדתו. במסיבת העיתונאים הנגיד עשוי להתייחס לאופן הטיפול באינפלציה, האם בדומה לארה"ב צריך למהר ולהדק את המידיניות המוניטרית או שהאינפלציה בישראל עדיין נמוכה ביחס לעולם ואפשר לטפל בה באופן הדרגתי.

לפי הערכות כלכלנים בשוק, האינפלציה כבר כעת נושקת ל-4% ותמשיך להעלות, ולכן בבנק ישראל לא צריכים לבזבז זמן ולפעול כדי לרסן אותה. יש לציין כי האינפלציה בישראל עדיין נובעת ברובה מגורמים המיוחסים לאינפלציה בעולם, והעלאה של הריבית לא בהכרח תמתן את הגורמים הללו.

שוק העבודה תומך בהעלאת ריבית

בינתיים, נתונים משוק העבודה תומכים בהעלאה של הריבית. שיעור האבטלה נמצא בשפל היסטורי של 3.2% בפברואר, בעוד שמספר המשרות הפנויות עלה לשיא. שוק העבודה הציג שיפור מהיר חזרה לימי טרום המגפה - בניגוד לתחזיות ה-OECD, שצפה כי שוק העבודה הישראלי יהיה האחרון להתאושש. מעבר לכך, לחצי השכר בשוק העבודה גבוהים, והם עלולים לתדלק את האינפלציה.

העלאה של הריבית תייקר את עלות הכסף, תביא להתייקרות החזרי המשכנתאות, תאט את פעילות המשק ותביא לעלייה באבטלה. יחד עם זאת, גם אחרי העלאה שצפויה היום, הריבית עודנה נמוכה מבחינה היסטורית, וההחלטה של בנק ישראל תיחשב למתונה יחסית לעומת הקו האגרסיבי שנוקט כעת הפד האמריקאי, אם כי שם האינפלציה נושקת ל-8%.