סחבת שלא נגמרת: ארבעה תיקים בעלי חשיבות ציבורית שמתמשכים ללא הכרעה

משפט הצוללות נמצא בראשיתו, שלב ההגנה בפרשת רונאל פישר טרם נקבע, הערעור בתביעה הנגזרת נגד דסק"ש מתעכב, וההליך נגד חברת התרופות סאנופי נמשך כבר עשור • על אף שהדיונים המשפטיים בתיקים הללו החלו לפני זמן רב, הם עדיין רחוקים מסיום • גלובס בעקבות הסחבת המשפטית

מתמשכים ללא הכרעה: תיק הצוללות, התיק הפלילי נגד פישר ונגזרת נגד דסק"ש / צילום: כפיר זיו, יוסי זמיר, עינת לברון, מוטי קמחי (ynet)
מתמשכים ללא הכרעה: תיק הצוללות, התיק הפלילי נגד פישר ונגזרת נגד דסק"ש / צילום: כפיר זיו, יוסי זמיר, עינת לברון, מוטי קמחי (ynet)

נתונים שפרסמה לאחרונה הרשות השופטת גילו כי 25 אלף תיקים מתנהלים בבתי המשפט מעל שלוש שנים, כאשר גם בפרקליטות ובמשטרה המצב בעייתי. הסחבת פוגעת בכולם: חלשים וחזקים. לפי הבנק העולמי, היא מקשה על אכיפת חוזים, וזה לא המחיר היחיד. הנתונים הללו הם הבסיס לפרויקט מיוחד שהושק בגלובס, ובמסגרתו ננסה להתמודד עם החסמים והפתרונות. נתקלתם בסחבת? כתבו לנו
i-can-help@globes.co.il

בשנים האחרונות נדונו בין כותלי בית המשפט תיקים בעלי חשיבות ציבורית רבה. גלובס חזר לארבעה תיקים, שניים בתחום הפלילי ושניים בתחום האזרחי, שעדיין לא התקבלה בהם הכרעה סופית: תיק הצוללות, פרשת רונאל פישר, הבקשה לאישור נגזרת נגד דסק"ש והתביעה נגד חברת התרופות סאנופי. כמה זמן מתנהל כל אחד מהתיקים הללו, מה השתנה בחודשים האחרונים, ומה מעכב את סיומם?

פרשת הצוללות: כמעט שנה של דיונים מקדמיים

במאי 2021 הוגש כתב אישום בעקבות רכישת הצוללות מגרמניה על-ידי ישראל, תיק שהסעיר את המדינה. מיקי גנור, מי שהיה המתווך מטעם חברת הספנות טיסנקרופ, הועמד לדין לאחר שחזר בו מהסכם עד מדינה, לצד המשנה לראש המל"ל דאז, אבריאל בר-יוסף; מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן; ובכירים נוספים. לנאשמים מיוחסות עבירות חמורות של שוחד ומרמה.

11 חודשים חלפו מאז הוגש כתב האישום, וההליך עדיין נמצא בראשיתו, ולא נקבעו מועדים בהם יוצגו הראיות. בחודשים הקרובים ההליכים המקדמיים צפויים להימשך: ביוני 2022 הסנגורים יגישו את טענותיהם בחומרי החקירה בתיק, וחודש לאחר מכן ייקבע מועד לדיון בהן. בדיון האחרון, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, החליט להעביר את הליך הצגת הראיות לשופטת טלי חיימוביץ.

בעיה נוספת בתיק הצוללות נוגעת לסיקור שלו. התיק החסום במערכת "נט המשפט" מטעמים ביטחוניים לבקשת הפרקליטות, והבקשה של כלי התקשורת לפתוח את הדיונים עדיין לא נדונה. אומנם הפרקליט המטפל בתיק הסכים לפרסם פרוטוקולים של דיונים שהתקיימו, אך חסימת התיק פוגעת באפשרות לסקר אותו.

דוברות הרשות השופטת מסרה לגלובס בתגובה: "היקף חומר החקירה בתיק זה הוא עצום וכולל מאות קלסרים. בנוסף, תהליך הסיווג הביטחוני המיוחד שצריך לעבור כל סנגור שמייצג בתיק, נמצא רק כעת בשלבי סיום".

פרשת רונאל פישר: לאחר שבע שנים - הצעה לגישור ודשדוש במקום

בחודש הבא יחלפו שבע שנים מאז הוגש כתב האישום נגד הפרקליט רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד. במהלך המשפט העידו עשרות עדים בפני השופט משה סובל, ונכתבו עשרות אלפי עמודי פרוטוקולים. במשך תקופה ארוכה התיק מצוי בסוף פרשת התביעה ומדשדש במקום.

לאחרונה עלתה הצעה מצד ההגנה להעביר את התיק לגישור בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט שגיא, המוכר כמי שיודע לפתור תיקים קשים ומורכבים. ההצעה הגיעה לשולחנו של פרקליט המדינה עמית איסמן, שדחה אותה בטענה כי מדובר בתיק השייך למחוז אחר, אך לא התנגד לגישור. יש לציין כי בעבר התקיים גישור בתיק, אך הוא לא צלח.

פישר מואשם שקיבל מקצין המשטרה ערן מלכה מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחותיו. לפי כתב האישום, המידע הועבר לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה.

רות דוד, שהייתה שותפתו של פישר במשרד עורכי הדין, מואשמת בשלושה אישומים, בשיבוש מהלכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו באופן בלתי חוקי.

בחודשים האחרונים הפרקליטות סיימה לזמן את העדים מטעמה, אך בית המשפט לא עבר לפרשת ההגנה, השלב שבו מעידים הנאשמים ועדים מטעמם, ובו פישר צפוי לעלות לדוכן. העיכוב נובע בעקבות שלל בקשות מצד ההגנה ובקשה של התביעה להגיש תוצרים מהטלפונים הניידים של עדי המדינה בתיק.

יש לציין כי התקיימו כבר שישה דיונים בין פברואר לאפריל בנוגע לבקשות השונות, ודיונים נוספים צפויים להתקיים בהמשך. עם זאת, בית המשפט עדיין לא קבע מועדים לפרשת ההגנה, שצפויה להימשך חודשים ארוכים בעצמה.

בינתיים, הסנגורים של פישר עדיין בוחנים את האפשרות לזמן את עדי המדינה בפרשה פעם נוספת. אם אכן יוחלט להשיבם לדוכן הנאשמים, עדותם תשמע פעמיים בשבוע במהלך חודש מאי.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה: "בתיק מתקיימים דיונים רציפים. רק השבוע התקיים דיון על תוצרי הטלפונים הניידים של עדת המדינה ושל מר מלכה. החל מחודש מאי יתקיימו ברציפות פעמיים בשבוע חקירות משלימות של עדת המדינה ועדים נוספים ככל שיתבקש. עד לתחילת יוני יוגשו כל בקשות ההגנה שעניינן הגנה מן הצדק, ואין להשיב לאשמה".

פרשת דסק"ש: כמה זמן לוקח לקיים דיון בערעור?

במרץ 2021 הגיש אמיר ברוט, בעל מניות בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), ערעור לבית המשפט העליון, לאחר שנדחתה בקשתו לתביעה נגזרת נגד החברה ובעלת השליטה. הדיון בערעור נקבע בתחילה לאפריל 2022, אך נדחה לדצמבר 2022 - שנה ותשעה חודשים לאחר הגשתו.

לטענת ברוט, דסק"ש חילקה בניגוד לחוק דיבידנד בסכום של 100 מיליון שקל. התביעה שהוגשה תחילה במאי 2019 למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, התנהלה בפני השופט חאלד כבוב, ותוך כשנה וחצי ניתנה ההכרעה.

מדובר בהכרעה חשובה לשוק העסקי, במסגרתה השופט כבוב קבע כי דיבידנדים יחולקו לפי מבחן רווח טכני, כלומר לפי יתרת העודפים של החברה שנצברו בשנתיים האחרונות. עם זאת, קבע כבוב, הדירקטוריון יצטרך להתחשב בדוחות כספיים עתידיים רק במקרה בו התקיים אירוע מהותי המשפיע על מצבה של החברה, שלא מאפשר הסתמכות על הדוחות שפורסמו בעבר.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה: "התיק נפתח במרץ 2021 וקבוע לדיון בתאריך 29.12.2022. זאת, בהיעדר דחיפות מיוחדת לכך שמדובר בתיק שעניינו בחלוקת דיבידנדים בחברה. דחיית הדיון שנקבע במקור לחודש אפריל 2022 נעשתה מטעמי יומן בית המשפט".

אוניפארם נגד סאנופי: 11 שנים ארוכות של מחלוקת

ביולי 2011 הוגשה תביעה על-ידי חברת התרופות אוניפארם נגד סאנופי, בטענה כי ענקית התרופות הטעתה את רשם הפטנטים בעת הארכת הפטנט (תקופת הבלעדיות במכירה ושיווק) על תרופת פלוויקס, המונעת התקפי לב ושבץ. לטענת אוניפארם, המטרה של סאנופי הייתה לעכב את כניסת המתחרים לשוק התרופות.

התביעה, שהחלה לפני 11 שנים בבית המשפט המחוזי, נמשכת עד היום בבית המשפט העליון. לאחרונה החליטה הנשיאה אסתר חיות לקיים דיון נוסף בסוגיה, ולבחון האם חברת תרופות עיכבה כניסת מתחרים לשוק באמצעות העברת מידע שגוי לרשם הפטנטים, מה שמהווה פגיעה בדיני התחרות.

על אף הכחשותיה של חברת התרופות, בשנת 2016 קבע השופט עופר גרוסקופף כי סאנופי אכן הטעתה את רשם הפטנטים במטרה לעכב את כניסת המתחרה לשוק, וחייב אותה לשלם 2.6 מיליון שקל.

סאנופי ערערה לעליון, אך חמש שנים לאחר מכן הערעור נדחה. השוםט חנן מלצר אומנם אישר שהייתה הטעיה של רשם הפטנטים, אך קבע כי היא אינה קשורה לכוח המונופוליסטי של סאנופי כנדרש בחוק התחרות, ולכן הוא לא הופר.

באוגוסט 2021 פנה באופן חריג היועמ"ש דאז, אביחי מנדלבליט, בבקשה לקיים דיון נוסף. סאנופי, המיוצגת על-ידי עו"ד ליעד וטנשטיין, הגישה בקשה דומה. מנדלבליט טען כי מדובר בסוגיה בעלת חשיבות רבה למשק ולצרכן הישראלי, בשל הריכוזיות הענפית הגדולה בישראל. הנשיאה חיות קיבלה את הבקשה, והדיון נקבע ליולי 2022.

תגובת דוברת הרשות השופטת: "בשים לב לפרק הזמן הממושך שעבר מתחילת ניהול ההליכים בנושא, נקבע בהחלטה כי ’המזכירות תקבע את ההליך לדיון ככל הניתן לפני פגרת הקיץ בשנה זו’. בעקבות זאת נקבע ההליך לדיון ליום 26.7.2022".

התנצלות וגילוי מלא: בידיעה זו הופיעה  במקור בטעות תמונה של רוני בירנבוים, שאינו צד לאיזה מההליכים שאליהם מתייחסת הכתבה. הסרנו את התמונה ואנו מתנצלים על כך.