הרובוטים הרגשיים מיפן שייאחו לבבות שבורים ויפיגו את בדידותכם

סטארט-אפ הרובוטיקה היפני Groove X מציג את ה-Lovot, שילוב של המילים "אהבה" ו"רובוט", שנועד למלא חורים בלבבות בודדים • זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל מומחים אומרים שיש הרבה פוטנציאל לרובוטים להפוך לבני לוויה אנושיים בתפוצה רחבה

ה-Lovot של הסטארט-אפ היפני Groove X, הרובוט שיילחם בבדידות / צילום: Associated Press, John Locher
ה-Lovot של הסטארט-אפ היפני Groove X, הרובוט שיילחם בבדידות / צילום: Associated Press, John Locher

רובוטים פעורי עיניים, הנעים על גלגלים ומצוידים ביותר מ-50 חיישנים שיודעים להגיב לגירויים מבני אדם, אותם הם מזהים באמצעות מצלמה תרמית וטכנולוגיית למידת מכונה, הם המוצר של סטארט-אפ הרובוטיקה היפני Groove X. הרובוט "נולד מסיבה אחת בלבד - להיות נאהב על ידך", אמרה החברה, שהודתה בעבר כי מדובר ברובוט "לא שימושי", כלשונה. אלא שמלבד אנשים פרטיים שנעזרים ב-Lovot כדי להפיג את בדידותם, ובנוסף לשימוש שעושים בו בבתי אבות ועם ילדים - במהלך המגיפה הצליח הרובוט הרגשי לסייע למי שנאלצו להישאר מבודדים.

הצלחתו של ה- Lovot הביאה להתעניינות של המיליארדר האקסצנטרי יוסאקו מאזאווה, שעשה את הונו דרך אתר האופנה היפני Zozotown ונעשה מוכר, בין השאר, בעקבות חיפושיו המתוקשרים אחרי מי שיסע איתו לירח ויקל על "תחושות הבדידות והריקנות" הגואה בתוכו.

"מעולם לא דמיינתי שרובוט ירפא אותי", אמר מאזאווה בעת ההכרזה על רכישת Groove X על ידי הקרן שלו. בעוד שהרובוט "לא יכול לנקות או לעשות עבודה", אמר מאזאווה כי הוא רואה "פוטנציאל גדול בנוכחות שיכולה לגרום לאנשים להרגיש מאושרים, במיוחד בזמן הזה".

רובוט שמפיג את הבדידות אכן נשמע כמו משהו שקשה לדמיין שבאמת קורה, אלא שקייט דרלינג, מומחית לחקר רובוטיקה אישית במכון מסצ'וסטס, מסבירה שלמעשה חבר-רובוט זה דבר שיכול להיות מציאותי לגמרי. "יש כמות ניכרת של מחקרים סביב האינטראקציה בין אדם לרובוט, שמראים שאנשים יכולים לפתח התקשרויות רגשיות אמיתיות לרובוטים, ושזה משהו שניתן לעודד בכוונה באמצעות עיצוב", הסבירה דרלינג ל-CNN. "אנחנו יצורים מאוד יחסיים, אין לי ספק שאנשים יכולים ויתחברו רגשית לרובוטים בעתיד".

דרלינג מציינת שרובוטים חברתיים, או רובוטים שנוצרו בכוונה להתערבב עם אנשים ברמה החברתית-רגשית, עדיין לא המריאו בגדול בתרבות המערבית, "אבל אני חושבת שזה רק עניין של זמן", הוסיפה.