היום ה-50 לפלישה לאוקראינה: משחתת רוסית הוטבעה בים השחור

נשיא אוקראינה זלנסקי שיבח את אזרחי המדינה על עמידה ב-50 ימים של פלישה רוסית "אבסורדית" ו"אובדנית" • המשחתת הרוסית 'מוסקבה' הוטבעה בים השחור, הרוסים מכחישים פגיעה של טיל אוקראיני • 9 מסדרונות הומניטריים נפתחו לפינוי אזרחי באוקראינה

המשחתת הרוסית 'מוסקבה', שהוטבעה בים השחור / צילום: Reuters, Can Merey
המשחתת הרוסית 'מוסקבה', שהוטבעה בים השחור / צילום: Reuters, Can Merey

14:59

לפי דיווחים באוקראינה שבעה בני אדם נהרגו ויותר משני תריסר נפצעו בהתקפה רוסית במחוז איזיום על אוטובוסים שהסיעו אזרחים אוקראינים מהמדינה.

 11:28

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שיבח את האומץ של אזרחי אוקראינה, בנאום מיוחד, בעוד המדינה נכנסה ליום ה-50 של הפלישה הרוסית. זלנסקי כינה את הפלישה "אבסורדית" ו"אובדנית". עוד הוסיף: "עמדנו ב-50 ימים כבר. חמישים ימים של פלישה רוסית, למרות שהכובשים נתנו לנו מקסימום של חמישה".

עוד בנאומו, זלנסקי חזר על הדרישה לאירופה להיגמל מיבוא הגז הרוסי, שמאפשר להזרים עוד כספים למכונת המלחמה במוסקבה. זלנסקי גם ביקש שוב סיוע במשלוחי נשק כדי שאוקראינה תוכל להמשיך להדוף את מתקפות הרוסים.

המשחתת הרוסית מוסקבה הוטבעה בים השחור, סמוך לדרום אוקראינה, כך לפי משרד ההגנה הרוסי. באוקראינה טוענים כי הספינה נפגעה משיגורי הטיל המונחה נפטון, שאוקראינה פיתחה עצמאית. רוסיה ממשיכה להכחיש ומציינת כי אש על הסיפון ו"תנאי ים סוערים" בעוד הספינה נגררה לנמל הם הסיבות לטביעת המשחתת. לצי הרוסי ישנן רק 3 משחתות מהסוג של מוסקבה, על כל אחת יש כמעט 500 אנשי צוות ומלחים, כך שאובדן המוסקבה הוא מכה חמורה לצי הרוסי.

משרד התובעת הכללית של אוקראינה תיעד 6,673 פשעי מלחמה שבוצעו בידי חיילים רוסים, כולם נמצאים בחקירה, כך לפי הודעה רשמית של המשרד. עוד הוסיפו בהודעה כי נכון לעתה, 198 ילדים נהרגו במלחמה. 4

בתוך כך, סגן שר החוץ הרוסי אלכסנדר גרושקו אמר כי מוסקבה תנקוט באמצעי הביטחון וההגנה שיראו מתאימים לרוסיה, אם שבדיה ופינלנד אכן יצטרפו לברית נאט"ו. בראיון לסוכנות הידיעות הממלכתית הרוסית TASS, גרושקו אמר כי החברות האפשרית של המדינות בברית הצבאית "תחמיר ברצינות את המצב הצבאי" ותוביל "לתוצאות מאוד בלתי רצויות".

משרד החוץ האוקראיני פנה רשמית לאו"ם כדי לדרוש את השבת הילדים האוקראינים שנחטפו לכאורה על ידי הרוסים וגורשו לרוסיה. בהצהרה רשמית של משרד החוץ האוקראיני נאמר כי רוסיה הובילה חטיפות של ילדים "להשמדת העתיד של האומה האוקראינית".

בגוש האירו, צרפת מתכננת להשיב את שגרירותה לבירת אוקראינה קייב. השגרירות הצרפתית הועברה לעיר הדרומית לביב במרץ, עם פלישת הכוחות הרוסים למדינה. הנשיא זלנסקי דחק במנהיגי המדינות המיודדות עם אוקראינה לשוב לפעילות דיפלומטית רגילה.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון התחייב להעביר 24 משאיות כיבוי ואמבולנסים, ו-50 טון של ציוד חירום לאוקראינה בסוף השבוע הקרוב.

בחזית ההומניטרית, אירינה ורצ'וק, סגנית רה"מ אוקראינה, הודיעה הבוקר כי 9 מסדרונות הומניטריים ייפתחו באוקראינה היום. ורצ'וק הוסיפה כי 2,557 בני אדם פונו במסדרונות שנפתחו ביום חמישי האחרון, מתוכם 289 תושבי מריופול.