תוך יממה: 40 אלף איש נמלטו מאוקראינה

משרד החוץ הרוסי הודיע על איסור כניסה למדינה עבור רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון וחברים נוספים בממשלה הבריטית. בבריטניה הגיבו: "נשארים נחושים בתמיכה שלנו באוקראינה" • שני אזרחים נהרגו ו-18 נפצעו בפגיעת טילי שיוט בחרקיב • ב-24 השעות האחרונות נמלטו מאוקראינה עוד 40 אלף בני אדם

הפגנה פרו-אוקראינית בברלין, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke
הפגנה פרו-אוקראינית בברלין, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke

21:55

1,449 איש פונו היום מערי אוקראינה דרך מסדרונות הומניטריים - פחות מ-2,864 שנמלטו ביום שישי, כך לפי קירילו טימושנקו, בכיר בממשל אוקראינה.

כזכור, אוקראינה סגרה את המסדרונות ההומניטריים באמצע השבוע, מחשש להתקפות רוסיות על אזרחים נמלטים.

20:00

משרד התובע בחרקיב הודיע היום כי שני אזרחים נהרגו ו-18 נפצעו מפגיעת טילי שיוט בעיר שבצפון-מזרח אוקראינה. לפי ההודעה, כוחות רוסים פגעו ברובע סלובידסקי ואוסנוביאנסקי בעיר באמצעות טילי שיוט. גם בנייני מגורים, מכוניות, שוק וחנויות ניזוקו או נהרסו, נכתב.

אולה סינהייהובוב, ראש המינהל הצבאי האזורי של חרקיב, אמר כי צוותי ההצלה נמצאים במקום. באזור אחר במחוז, סרחיי זלנסקי, ראש עיריית לוזובה, קרא לתושבים להתפנות מיידית ברכבת.

"מה שפרסמתי ברשתות החברתיות שלי הוא לא זיוף", אמר לתושבים. "אני מזכיר לכם כבר 10 ימים שיש איומים רלוונטיים. נכון להיום, אין איום קרקעי. אבל יש אפשרות להגברת מתקפות הטילים על העיר שלנו, כמו גם הפצצות". לדבריו, רכבת פינוי לעיר חמלניצקי תהיה זמינה היום אחר הצהריים, יחד עם אוטובוסים שיצאו לעיר פבלוגרד.

"יפגשו אתכם שם", אמר לתושבים. "אז אל תיכנסו לפאניקה. מי שרוצה שיעזוב. אין איום קרקעי. רק - אני חוזר - סכנת טילים, כמו גם הפצצות".

18:10

בסוכנות הידיעות AFP מדווחים כי ב-24 השעות האחרונות נמלטו מאוקראינה עוד 40 אלף בני אדם.

נציגת נציבות האו"ם באוקראינה, קרולינה לינדהולם בילינג, אמרה שלרבים מכמעט חמישה מיליון בני האדם שנמלטו מאוקראינה לא יהיו בתים לשוב אליהם מכיוון שהם ניזוקו, נהרסו או ממוקמים באזורים לא בטוחים. "דיור הוא אחד התחומים המדאיגים ביותר. למרות שמאות אלפים שוהים כעת במרכזים זמניים או אצל משפחות מארחות שפתחו בנדיבות את בתיהן... צריך למצוא פתרונות לטווח ארוך יותר", אמרה.

לפי נתוני UNHCR, נציבות האו"ם לפליטים, 4,836,445 אוקראינים עזבו את המדינה מאז הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר.

17:11

"אנחנו נשארים נחושים בתמיכה שלנו באוקראינה", אומרים בממשלת בריטניה לאחר החלטתה של רוסיה לאסור על בוריס ג'ונסון ועל חברים אחרים בממשלה הבריטית להיכנס למדינה.

דובר הממשלה הבריטית אמר לגרדיאן כי "בריטניה ושותפינו הבינלאומיים עומדים מאוחדים בגינוי הפעולות הנתעבות של ממשלת רוסיה באוקראינה וקוראים לקרמלין להפסיק את המלחמה. אנחנו נשארים נחושים בתמיכתנו באוקראינה".

גם על ראש ממשלת בריטניה הקודמת, תרזה מיי, שמכהנת כיום כחברת פרלמנט נאסר להיכנס לרוסיה.

מוקדם יותר היום יועץ מרכזי של זלנסקי וראש צוות המו"מ של אוקראינה הביע בטוויטר תסכול מתהליך העברת הנשק מהאיחוד האירופי. מיכאילו פודוליאק צייץ בטוויטר כי הנשק שאוקראינה קיבלה מהאיחוד האירופי הוא "לא זה שביקשנו", וכי "אוקראינה זקוקה לנשק. לא בעוד חודש. עכשיו".

14:04

משרד החוץ הרוסי הודיע על איסור כניסה למדינה עבור ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שרת החוץ אליזבת טראס, שר ההגנה בן וואלס ועשרה פוליטיקאים וחברים נוספים בממשלה הבריטית, כך מדווחים בסוכנות הידיעות רויטרס.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפגישה עם נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
 ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפגישה עם נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

ברויטרס דיווחו כי המהלך ננקט "לאור הפעולות העוינות חסרות התקדים של הממשלה הבריטית, ובפרט הטלת עיצומים נגד בכירים ברוסיה".

רוסיה הודיעה כי היא תרחיב את הרשימה בקרוב.

10:29

סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק הודיעה כי תשעה מסדרונות הומניטריים ייפתחו היום (ש') ברחבי המדינה. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, תוכניות הפינוי כוללות אזרחים שיימלטו ממריופול במכוניות פרטיות. חמישה מתוך תשעת המסדרונות ההומניטריים יפעלו במזרח, באזור לוהנסק, שלפי גורמים מקומיים נמצא כעת תחת הפגזה כבדה.

09:27

כלי תקשורת מקומיים באוקראינה מדווחים על נפגעים בפולטאבה, סברודונצק וליסיקאנסק בעקבות הפגזות רוסיות, כך לפי ה-"Kyiv Independent". מושל מחוז לוהנסק, סרהיי האיידאי, אמר כי אדם אחד נהרג, שלושה נפצעו וצינור גז התפוצץ בשל הפגזה רוסית במהלך הלילה בסברודונצק וליסיקאנסק.

טיל שנפל ליד צ'רניהיב, אתמול / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
 טיל שנפל ליד צ'רניהיב, אתמול / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

לפי הדיווחים, אדם נהרג כתוצאה מההפגזות גם בפולטאבה.

גם קייב ספגה אש. ראש עיריית קייב, ויטלי קאלישקו הודיע בערוץ הטלגרם שלו כי "הפיצוצים התרחשו ברובע דארניצקי בפאתי העיר. כוחות ההצלה והרפואה פועלים כעת במקום. הנתונים על הקורבנות מתבררים. שוב, אני פונה לכולם: בבקשה אל תתעלמו מהאזעקות! ולתושבי קייב שעזבו מוקדם יותר וכבר בדרכם חזרה לבירה, אני מבקש מכם להימנע מכך ולהישאר במקומות בטוחים יותר".

אזעקות מפני תקיפות אוויריות נשמעו שוב בשעות האחרונות גם בערים ובאזורים שונים, כולל חרקיב, זאפוריז'יה, דונייצק, קריווי רייה ודניפרו.

08:27

יותר מ-900 גופות של אזרחים התגלו באזור שמסביב לקייב לאחר נסיגת הכוחות הרוסים - כמעט כולן נורו למוות, כך לפי הדיווח בסוכנות הידיעות AP.

מדובר במספר כפול מזה שהודיעו עליו הרשויות לפני כשבועיים, ונוכחות פצעי הירי מעידה על כך שרבים מהאזרחים "פשוט הוצאו להורג", אמרו השוטרים.

אנשים בחליפות מגן מחלצים גופות של אזרחים שנהרגו בבוצ'ה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
 אנשים בחליפות מגן מחלצים גופות של אזרחים שנהרגו בבוצ'ה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

אנדריי נביטוב, ראש הכוח המשטרתי האזורי של קייב, אמר כי הגופות ננטשו ברחובות או נקברו זמנית. לפי הדיווח ב-AP, נביטוב ציטט נתונים משטרתיים המצביעים על כך ש-95% ממקרי המוות שנחקרו הם כתוצאה מפצעי ירי. "כתוצאה מכך, אנחנו מבינים שתחת הכיבוש, אנשים פשוט הוצאו להורג ברחובות", אמר. לדבריו, מדי יום נמצאות עוד גופות מתחת להריסות ובקברי אחים.

עד כה, המספר הגדול ביותר של גופות נמצא בעיירה בוצ'ה, שם אותרו יותר מ-350 גופות של אזרחים.

לדברי נביטוב, עובדים בבוצ'ה אספו וקברו גופות בזמן שהעיירה הייתה תחת שליטה רוסית. חיילים רוסיים, אמר, "איתרו" אנשים שהביעו דעות פרו-אוקראיניות נחרצות.

זלנסקי מזהיר מפני שימוש רוסי בגרעין

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר בריאיון ב-CNN כי העולם צריך להיות מוכן לאפשרות שרוסיה תחליט להשתמש בנשק גרעיני או כימי נגד אוקראינה. לדבריו, הרוסים עשויים לעשות את זה כי פוטין לא מעריך חיי אדם.

"אנחנו צריכים לחשוב, לא לפחד - אלא להיות מוכנים. אבל זו לא שאלה עבור אוקראינה, לא רק עבור אוקראינה אלא עבור כל העולם, אני חושב", אמר.

גורמים בארצות הברית כבר הזהירו מפני האפשרות שפוטין ישתמש בנשק גרעיני בסכסוך. "בהתחשב בייאוש הפוטנציאלי של הנשיא פוטין וההנהגה הרוסית, ובהתחשב בכשלונות שהם התמודדו איתם עד כה מבחינה צבאית, אף אחד מאיתנו לא יכול להקל ראש באיום הנשקף מהשימוש הפוטנציאלי בנשק גרעיני טקטי או בנשק גרעיני בעל עוצמה נמוכה", אמר ראש ה-CIA ויליאם ברנס ביום חמישי.

זלנסקי אמר במהלך הריאיון כי לפי המידע שבידיו, כ-2,500-3,000 אנשי צבא אוקראינים נהרגו, בעוד שהצבא הרוסי איבד כ-19,000-20,000 איש. לדבריו, כ-10,000 חיילים אוקראינים נפצעו, חלקם באורח קשה.

במקביל, אזעקות המתריעות מפני תקיפות אוויריות נשמעו באוקראינה במהלך הבוקר. הסירנות נשמעו בין היתר בבירה קייב, כמו גם באזורים המרכזיים והמערביים של המדינה, כולל לביב וז'יטומיר.