ראש ממשלת אוקראינה: "מריופול עדיין לא נפלה"

לדברי ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, הכוחות האוקראינים בעיר הנמל מריופול שבדרום-מזרח המדינה עדיין נלחמים ולא נכנעו • זלנסקי אמר בריאיון מלשכתו בקייב כי למדינתו אין ערובה שרוסיה לא תנסה שוב לכבוש את קייב אם היא תצליח לכבוש את דונבאס • משרד ההגנה הרוסי איים "לחסל" את "חיילי ההתנגדות" שעדיין נלחמים במריופול הנצורה, שכן התעלמו מהאולטימטום שדרש את כניעתם

ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Ukrainian Governmental Press Service/Handout
ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Ukrainian Governmental Press Service/Handout

18:17

הכוחות האוקראינים בעיר הנמל מריופול שבדרום-מזרח המדינה עדיין נלחמים ולא נכנעו, אמר הערב ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל. לדבריו, "העיר עדיין לא נפלה. עדיין יש את הכוחות הצבאיים שלנו, החיילים שלנו, אז הם יילחמו עד הסוף ולעת עתה הם עדיין במריופול".

"אף עיר אוקראינית לא נפלה. רק חרסון נמצאת בשליטה של צבא רוסיה, אבל כל שאר הערים נמצאות בשליטה אוקראינית", המשיך שמיהל. לדבריו, חלק מהערים באזור הן "נצורות אך עדיין בשליטה אוקראינית".

שמיהל אמר כי יותר מ-900 ערים, כפרים ועיירות באוקראינה שוחררו מהכיבוש הרוסי מאז שהחלה הפלישה בסוף פברואר. "אנחנו עדיין נלחמים ויש לנו קרב באזור דונבאס כרגע, אבל אין לנו כוונה להיכנע", הוסיף.

בתגובה לשאלה על מצבה הנוכחי של הדיפלומטיה, אמר שמיהל כי "אוקראינה תתכונן לעצור את המלחמה הזו" אם "דרך דיפלומטית היא אפשרית".

עם זאת, אם רוסיה לא מוכנה לנהל משא ומתן, אמר שמיהל כי "אנחנו לא ניכנע, אנחנו לא נעזוב את ארצנו, משפחתנו, אדמתנו, אנחנו נילחם באופן מוחלט עד הסוף, עד הניצחון במלחמה הזו".

לדברי שמיהל, אוקראינה תבקש סיוע כספי מהבנק העולמי, קרן המטבע העולמית ומשרד האוצר האמריקאי במהלך פגישות שיתרחשו בסוף השבוע בוושינגטון.

16:20

ראש ממשלת איטליה מריו דראגי אמר בראיון שהתפרסם היום (א') כי הוא סבור ששיחות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשלב זה הן בבחינת "בזבוז זמן". מדובר בהתבטאות חריפה מצד מנהיג מדינה אירופית, שעד כה הדגישה את החשיבות של דיאלוג. "אני מתחיל לחשוב שמי שאומר שאין טעם לדבר אתו ושמדובר בבזבוז זמן - צודק", אמר דראגי, שניהל כמה שיחות טלפון עם המנהיג הרוסי סביב המלחמה באוקראינה. "יש לי רושם שהאימה שבמלחמה, עם הטבח שמתחולל, הזוועות שמתרחשות גם לילדים ולנשים, יש לי רושם שזה מנותק לגמרי מהשיחות ומחילופי הדברים (עם פוטין)", אמר דראגי.

ההתבטאות מצטרפת לדברים חריפים שאמר ביממה האחרונה קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר, שהיה המנהיג האירופי הראשון והיחיד בינתיים שנפגש עם פוטין אחרי פרוץ המלחמה, בשבוע שעבר במוסקבה. ניהמאר אמר בראיון לטלוויזיה האמריקאית כי להתרשמותו "פוטין חש כאילו הוא מנצח במלחמה". "אני חושב שהוא כעת (שבוי) בהגיון משלו בנוגע למלחמה", אמר הקנצלר האוסטרי, שזכה לגינויים על כך שביקר במוסקבה בזמן שהמלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה משתוללת.

16:11

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בריאיון ל-CNN כי אוקראינה לא תוותר על שטחים במזרח המדינה כדי לשים קץ למלחמה עם רוסיה. לדבריו, צבא אוקראינה מוכן להילחם בצבא הרוסי באזור דונבאס, בקרב שעשוי להשפיע על מהלך המלחמה כולה.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, היום / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, היום / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

זלנסקי אמר בריאיון מלשכתו בקייב כי למדינתו אין ערובה שרוסיה לא תנסה שוב לכבוש את קייב אם היא תצליח לכבוש את דונבאס. "זו הסיבה שחשוב לנו מאוד לא לאפשר להם לעשות זאת, לעמוד על שלנו, כי הקרב הזה... הוא יכול להשפיע על מהלך המלחמה כולה", פירט זלנסקי.

"אני לא סומך על הצבא הרוסי ועל ההנהגה הרוסית", המשיך. "לכן אנחנו מבינים שהעובדה שנלחמנו בהם והם עזבו, והם ברחו מקייב - מהצפון, מצ'רניהיב ומהכיוון הזה - זה לא אומר שאם הם מסוגלים לכבוש את דונאבס, הם לא ימשיכו הלאה לקייב".

13:47

משרד ההגנה הרוסי איים מוקדם יותר "לחסל" את "חיילי ההתנגדות" שעדיין נלחמים בעיר מריופול הנצורה, שכן התעלמו מהאולטימטום שדרש את כניעתם.

בהצהרה נאמר כי חיילים אוקראינים הנמצאים במפעל פלדה ענק בעיר נקראו "להניח את נשקם מרצונם ולהיכנע כדי להציל את חייהם". "עם זאת, המשטר הלאומני בקייב, לפי יירוט הרדיו, אסר על משא ומתן על כניעה", טוענים במשרד ההגנה הרוסי.

שיירה צבאית רוסית סמוך למריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
 שיירה צבאית רוסית סמוך למריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

המשרד גם טען כי על פי חיילים אוקראינים שנכנעו מוקדם יותר, "יש עד 400 שכירי חרב זרים שהצטרפו לכוחות האוקראינים" שלכודים במפעל הפלדה, כולל אירופאים וקנדים. "במקרה של התנגדות נוספת, כולם יחוסלו", נכתב.

במוסקבה טוענים כי עשרות מתקנים צבאיים במזרח אוקראינה נהרסו בהתקפות הרוסיות האחרונות. אלה כללו מחסני דלק ותחמושת סביב סברודונצק, קרמינה וערים אחרות באזורי לוהנסק ודונייצק. כמו כן, הרוסים טוענים כי מערכות ההגנה שלהם הפילו 10 כטב"מים אוקראינים באזור דונבאס.

12:06

כשסגן שר הפנים של פולין, מאצ'יי ואסיק, אמר בסוף ינואר כי ארצו "צריכה להיות מוכנה לגל של עד מיליון איש" במקרה של פלישה רוסית גדולה לאוקראינה, רבים חשבו שהוא מגזים.

עכשיו, 53 ימים לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, לפי נתוני נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR), כמעט חמישה מיליון אוקראינים עזבו את המדינה. כ-90% מאלה שברחו הם נשים וילדים, אחרי שנכנס לתוקף חוק צבאי האוסר על גברים בגילאי 18-60 לעזוב. האו"ם מזהיר כי לרבים מהפליטים והעקורים לא יהיה בית לשוב אליו. 

פליטים אוקראינים בפולין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Sergei Grits
 פליטים אוקראינים בפולין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Sergei Grits

בתחילת אפריל דיווחה הנציבות כי למעלה משבעה מיליון איש נעקרו מבתיהם במדינה. פולין נותרה היעד העיקרי של פליטים אוקראינים - 2.69 מיליון פליטים הגיעו אליה. אחרי ממוקמת רומניה, עם כ-720 אלף איש.

שרת החוץ הבריטית פריטי פאטל התנצלה בשבוע שעבר על הזמן שלקח לפליטים אוקראינים להגיע לממלכה במסגרת שתי תוכניות אשרות, אחרי שנתונים חדשים הראו כי רק 12,000 פליטים הגיעו עד כה לבריטניה.

11:20

האולטימטום הרוסי חלף ללא תגובה.

אזעקות מפני תקיפה אווירית נשמעו קודם ברחבי אוקראינה, כולל באזור קייב, ורוסיה הודיעה כי רוב חייליה "טיהרו" את מריופול, ורק יחידה קטנה של לוחמים אוקראינים נותרה במפעל הפלדה הענק "אזובסטאל" שבנמל הדרום-מזרחי. אם מריופול תיפול, זו תהיה ההשתלטות הראשונה של רוסיה על עיר גדולה באוקראינה.

09:12

כמה שעות לתוך חלון הכניעה שנתנו הכוחות הרוסים לחיילים האוקראינים שמגינים על מריופול וניכר כי אין לכוחות המגינים על העיר הנצורה כל כוונה להניח את נשקם. לפי טענות רוסיה, ישנם חיילים אוקראינים שהודפים את מתקפות הצבא הרוסי סמוך למסילות הברזל באזור אזובסטאל סמוך למריופול. בתוך כך, הצי האוקראיני נערך לפלישה קרקעית רוסית מאזורי הים השחור. המודיעין האוקראיני מציין כי אם רוסיה תממש את איומיה, הפלישה למריופול תתבצע דרך הים.

נזכיר כי הרוסים טענו לפני מספר שבועות כי מריופול נפלה בידיהם וכי הם ימנו מושל מטעמם לאזור, מה שהתברר כמוטעה, לאחר שהמושל האוקראיני של האזור המשיך לדווח בערוץ הטלגרם הרשמי שלו.

07:29

משרד הביטחון הרוסי הציב אולטימטום לכוחות האוקראינים שנמצאים במריופול להיכנע עד לשעה 06:00 היום (א') או ש"ישמידו את מי ששם". רוסיה טענה שכל האזורים העירוניים נוקו מכוחות אוקראינים ושנשארו רק "קבוצות קטנות של לוחמים" אוקראינים וזרים. על פי משרד הביטחון, הם לא יפגעו במי שייכנע. 

בתגובה לאולטימטום, נשיא אוקראינה זלנסקי אמר ששיחות השלום, שגם ככה מתקשות להתרומם, יסתיימו אם רוסיה תממש את האולטימטום ו"תחסל" את המגנים שלא ייכנעו במריופול: "חיסול כוחותינו במריופול יביא לסיום המשא ומתן". 

בנוסף, זלנסקי אומר שהעולם צריך "להתחיל להתכונן" לאיום גרעיני רוסי. זלנסקי הזהיר בעבר מאפשרות זאת, והוא אומר לעיתונאים בשבת ש"אי אפשר לחכות לרגע שרוסיה תחליט להשתמש בנשקים גרעיניים. צריך להתכונן לזה". זלנסקי אמר דברים דומים לראיון ל-CNN ביום שישי: "פוטין לא יהסס להשתמש בנשקים גרעיניים אם הדברים יתדרדרו". 

ביום חמישי ראש ה-CIA אמר דברים דומים: "בהינתן הייאוש האפשרי של פוטין וההנהגה הרוסית, אף אחד לא יכול להקל דעת באיום שיוצב במידה ורוסיה תשתמש בנשקים גרעיניים". מוסקבה אמרה שהיא תשתמש בנשק גרעיני במצב של "איום קיומי" נגד רוסיה.