פתאל לוקחת את המוסדיים מישראל למסע רכישות של מלונות באירופה במיליארד אירו

רשת בתי המלון של דוד פתאל גייסה עם חברות הביטוח מנורה מבטחים והראל, ובהובלת לאומי פרטנרס, 315 מיליון אירו לצורך רכישת כ-30 נכסים ברחבי היבשת • המטרה - הרחבת הפורטפוליו ל-170 בתי מלון באירופה ובריטניה

מלון רשת פתאל בספרד / צילום: יח''צ
מלון רשת פתאל בספרד / צילום: יח''צ

רשת המלונות פתאל שבשליטת דוד פתאל (55.7%) יוצאת למסע רכישות שנועד להרחיב את פורטפוליו הנכסים שלה במדינות אירופה, וזאת במימון גופים מוסדיים ישראליים.

ברשת מזהים רגיעה מסוימת בגלי הקורונה והשפעותיהם על המסחר והתיירות, ומאמינים כי למרות המגבלות שעדיין מושתות על עסקי התיירות בחלק מהמדינות באיחוד האירופי, הרי ששיעורי התפוסה וצבר ההזמנות מבשרים שהמגפה נותרה ברובה מאחור. גם המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה לא מרתיעה את הרשת, שבכל מקרה בוחרת להתמקד בעיקר במדינות מערב אירופה ובריטניה, שאינן סמוכות לגבול האוקראיני.

פתאל נכסים (אירופה), חברת אג"ח שהיא בת בבעלות מלאה (100%) של פתאל החזקות, דיווחה בתחילת השבוע על השלמת גיוס בהיקף 315 מיליון אירו ממוסדיים מקומיים, שעשוי לגדול בהמשך עד ל-400 מיליון אירו, אם יצטרפו גופים מוסדיים נוספים למהלך. לצורך העסקה הוקמה שותפות בהובלת לאומי פרטנרס, שגם ליוותה את הגיוס, יחד עם החברות הראל ביטוח ומנורה מבטחים.

הגיוס הראשוני, בהיקף כ-1.1 מיליארד שקל כאמור, יהווה את ההון העצמי לרכישה של כ-30 בתי מלון באירופה, ששניים מהם כבר נרכשו ויועברו למיזם.

בסך הכול מתכננת פתאל לרכוש עם השותפות נכסים בשווי מוערך של כמיליארד אירו, וניהולם יבוצע על ידי הרשת. התוכנית של פתאל מדברת על תשואה על ההון (ROE) של 15% בנכסים שהיא רוכשת כחלק מהמיזם.

מנורה מבטחים התחייבה להשקיע במיזם 100 מיליון אירו, הראל ביטוח תשקיע סכום דומה ולאומי פרטנרס התחייבה להשקיע 15 מיליון אירו. את היתרה בסך 100 מיליון אירו תשקיע פתאל נכסים (אירופה). השותפות במיזם יקבלו זכות ראשונים בכל נכס שתאתר פתאל בתקופת ההשקעות. כאמור, שני נכסים כבר נרכשו - בתי מלון במלגה ובמיורקה שבספרד, הכוללים 260 חדרים, בעלות כוללת של 40 מיליון אירו.

 
  

הזדמנויות השקעה למרות המלחמה במזרח

בכוונת פתאל להתמקד בעיקר במדינות מערב אירופה - גרמניה, ספרד ואנגליה. אך ייתכן שיירכשו גם בתי מלון בפולין, ביוון ובפורטוגל. הרשת תשתמש בניסיון שלה באיתור נכסים באירופה, על בסיס הפעילות הקיימת שיש לה במדינות השונות והידע שצברה לגבי פוטנציאל התיירות באזורים הללו.

בפתאל מאמינים כי ביבשת נוצרו הזדמנויות השקעה, על אף המלחמה במזרח אירופה, ולפי הנתונים שבידי הרשת מהווים שיעורי התפוסה וההזמנות במלונות חזרו לשגרה של טרום המגפה. כאמור מגבלות הקורונה שנותרו אינן משמעותיות, והשפעת המלחמה מתבטאת בעיקר בקושי לקבל מימון במדינות הסמוכות לאוקראינה כגון פולין, רומניה או הונגריה, אך לא ניכרת לפי שעה בפעילות המלונות במערב היבשת.

שחר עקה, סמנכ"ל הכספים בפתאל החזקות, מסר כי "משבר הקורונה יצר הזדמנויות באירופה לרכישת נכסים מלונאיים במחירים אטרקטיביים. הנהלת החברה חשופה בחודשים האחרונים להזדמנויות רבות ביבשת, ואנו מעריכים כי ייווצרו הזדמנויות נוספות בשנת 2022, כשבעלי מלונות שיידרשו לעשות מימון מחדש להלוואות שנלקחו בעבר מהבנקים, עשויים להיתקל בבעיית מימון".

כבר הקימה בעבר מיזמים עם מוסדיים 

אין זה המיזם הראשון שמקימה רשת פתאל עם שותפים מקומיים משוק ההון. כבר בשנת 2007 הקימה הרשת קרן מלונאות עם מנורה מבטחים, מגדל ביטוח, עמיתים, קבוצת דלק וליברטי פרופרטיס, אשר רכשה 18 בתי מלון. אלו הוחזקו למשך שבע שנים, עד 2014, ובסוף דרכה של הקרן רכשה פתאל מהשותפים את בתי המלון לפי שווי מצטבר של כ-160 מיליון אירו.

בגיבוש עסקת הרכישה ומתווה הגיוס הנוכחי סייעו לאומי פרטרנס ודלויט. את פתאל ייצגו משרד עורכי הדין גורניצקי ושות' ואת המשקיעים משרד פישר ושות'.

נכון למרץ 2022 הפעילה פתאל 192 בתי מלון (פתוחים) בישראל ובאירופה, מתוך סך של 227 שברשותה. הרשת פעילה ב-19 מדינות שונות, הגדולות בהן הן ישראל (57), גרמניה (64) ובריטניה (48). באירופה מחזיקה הרשת ב-170 בתי מלון באירופה כולל בריטניה ואירלנד, כשהיתרה בישראל.

שיעורי התפוסה במלונות הרשת נכון למרץ הציגו התאוששות משמעותית ביחס לתחילת שנת 2021, אז הוטלו מגבלות וסגרים במדינות רבות. בישראל הם עמדו על 60% לעומת 74% ערב פרוץ המגפה (בשנת 2019), ובכלל אירופה הם עמדו על 52.8% ביחס ל-79% טרום המגפה ב-2019.