האם מניות של חברות קריפטו מציגות ביצועים פחות טובים מהמטבעות?

קוינבייס ירדה ב־40% בינתיים השנה, בזמן שנפח המסחר יורד • גם מניות של TeraWulf, Marathon Digital ו־Riot Blockchain ירדו בחדות

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot
מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock, eamesBot

גלגלי השיניים של עולם מטבעות הקריפטו היו לאחרונה הימור פחות טוב מהמטבעות עצמם.

שוק מטבעות הקריפטו נמצא במוד מכירות לאחרונה למרות שמיליוני אנשים היום סוחרים בביטקוין, את'ריום ומטבעות דיגיטליים אחרים. הביטקוין ירד השנה ב־11%. האתריום ירד ב־16%. נכון ליום שני, כל שוק הקריפטו ירד בכ־19%, אם כי המחירים מעט גבוהים מהשפל של השנה, על פי נתוני CoinMarketCap.

מניות של חברות נסחרות המתמקדות בקריפטו, עם זאת, מציגות ביצועים גרועים יותר וחלקן ירדו השנה בינתיים אפילו ב־60% על פי נתוני FactSet.

הבורסה הגדולה ביותר בארה"ב, קוינבייס, ירדה ב־40% השנה בינתיים. Silvergate Capital Corp ירדה ב־11%. Marathon Digital ירדה ב־35%. Riot Blockchain ירדה ב־33%. TeraWulf, חברת כריית ביטקוין מאיסטון, מרילנד, ירדה ב־61%.

שווי השוק המשולב של חברות קריפטו שנסחרות באופן ציבורי ירד לכ־60 מיליארד דולר לעומת 100 מיליארד בנובמבר, כשהביטקוין עלה לשיא, על פי אנליסטים של ג'י פי מורגן. יותר מחצי מהירידה - כ־20 מיליארד דולר - מגיעה מקוינבייס לבד.

ביום שני, סגרה קוינבייס על 145.16 דולר, המחיר הנמוך ביותר מאז שהחלה להיסחר באפריל 2021. המניה עלתה למחיר של 151.27 דולר במסחר ביום שלישי.

הפער בין מטבעות הקריפטו וחברות העוסקות במטבעות קריפטו לא צריך להפתיע, אמר ניקולס קולס, מייסד שותף של חברת המחקר DataTrek. תמיד יש הבדל כלשהו בין הערך של נכס והחברות שבונות עסקים סביב הנכס הזה, אמר.

ביטקוין והמטבעות האחרים, אמר קולס, מונעים על ידי העניין הצרכני והשימוש, אבל חברות כמו קוינבייס, Silvergate, ו־Marathon מקבלים את ערכם ממידת ההצלחה שלהם למכור את מוצריהם ללקוחות.

ניתן לראות אותה דינמיקה בשווקי הנפט והזהב וכן סחורות אחרות.

מבחינת קוינבייס , ששווי השוק שלה, 33 מיליארד דולר, הופך אותה לחברת הקריפטו האמריקאית הגדולה ביותר, הנושא העיקרי הוא פשוט שנפח המסחר במטבעות קריפטוגרפיים ירד מאוד. לגבי 10 הבורסות האחרות, נפח המסחר ירד ב־40% מהרבעון הרביעי של שנה שעברה לרבעון הראשון של שנה זו, על פי מחקר של חברת המחקר CoinGecko.

קוינבייס מכניסה למעשה את כל ההכנסה שלה מעמלות על עסקאות. נפח המסחר בה בינואר עמד על כ־4 מיליארד דולר ביום, על פי נתוני חברת הניתוח Nomics. בינתיים באפריל, הממוצע היומי עומד על 2.6 מיליארד דולר.

בנוסף, קוינבייס אמרה שתכננה להשקיע משמעותית בעסק ב־2022 וזה יכול להביא את החברה להפסדים אם נפח המסחר ימשיך להיות נמוך.

אנליסטים קיצצו את הערכותיהם לגבי רווחי קוינבייס ברבעון הראשון למניה מ־1.89 דולר בנובמבר ל־2 סנט באפריל, על פי נתוני FactSet.

מניות קריפטו היו בין המניות שנסחפו במכירות הגדולות של מניות טכנולוגיה פיננסית שהחלו בסתיו וכך הן נפרדו במידה מסוימת משוק הקריפטו שבבסיסן, הסביר האנליסט מארק פאלמר מהמשרד BTIG.

מניות טכנולוגיה נמצאות בירידה מאז שהפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים החלו להעלות את שיעורי הריבית. השיעורים הגבוהים יותר הופכים השקעות מסוכנות יותר לפחות אטרקטיביות. החברה Affirm Holdings ירדה ב־63% השנה, בזמן שפייפל ירדה ב־45% ו־Lemonade ירדה ב־44%.

מחירי המניות של חברות כרייה - החברות שמעבדות עסקאות קריפטו ושומרות על הרשת באוויר - נוטות להיות תנודתיות בגלל שבסיס בעלי המניות שלהם מורכב ברובו ממשקיעים פרטיים, כך אמר האנליסט כריס ברנדלר מהמשרד D.A. Davidson.

"הכורים הם סוג אחר של בעל חיים מבחינות רבות", אמר.

הכורים לא עושים דבר מעבר להרצת החומרה המעבדת עסקאות קריפטו, בעיקר ביטקוין. הקטגוריה הזו לא מושכת הרבה השקעה מוסדית. המספר הקטן יותר של בעלי מניות לטווח ארוך נוטה להוביל למסחר של עלייה גדולה והתרסקות, כך אמר.

ציוד כרייה הוא יקר וצריך לעבוד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. משקיעים חוששים איך יממנו רכישות ציוד חדש כשמחירי המניות נמוכים ומחירי הקריפטו הנמוכים מכרסמים ברווחיות של הכרייה, אמר ברנדלר.