משרד ההגנה האוקראיני: שני גנרלים רוסים נהרגו ליד חרסון

מנהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני מסרה כי שני גנרלים רוסים נהרגו ליד חרסון, ואחד נוסף נפצע אנוש • שמונה בני אדם נהרגו ולפחות 18 נפצעו במתקפה על עיר הנמל אודסה. זלנסקי: "הם הרגו תינוק בן שלושה חודשים. אתם יכולים בכלל לדמיין מה קורה? הם פשוט ממזרים" • בגלל חששות מהפגזה: הפינוי ממריופול נכשל

חייל אוקראיני יושב סמוך להריסות בצ'רניהיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
חייל אוקראיני יושב סמוך להריסות בצ'רניהיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

21:39

וולודימיר זלנסקי התייחס למתקפת הטילים מוקדם יותר היום על עיר הנמל אודסה שבדרום אוקראינה, בה נהרגו לפחות שמונה בני אדם ונפצעו 18.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

לדבריו, שבעה טילים פגעו היום בעיר. "תינוק בן שלושה חודשים מת", אמר זלנסקי. "הם הרגו תינוק בן שלושה חודשים. המלחמה התחילה כשהתינוק הזה היה בן חודש. אתם יכולים בכלל לדמיין מה קורה? הם פשוט ממזרים. פשוט ממזרים. אין לי מילים אחרות להשתמש בהן בהקשר הזה. הם פשוט ממזרים".

20:05

כשנשאל על-ידי עיתונאים אם הוא עדיין מעוניין בפגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: "התעקשתי כבר בהתחלה לקיים משא ומתן עם מנהיג הפדרציה הרוסית כי אני חושב שכל הפגישות דרך מתווכים לא ייתנו את האפקט הרצוי. המלחמה הזו יכולה להיעצר על-ידי מי שהתחיל אותה".

18:49

מנהלת המודיעין של משרד ההגנה האוקראיני מסרה כי שני גנרלים רוסים נהרגו ליד חרסון, ואחד נוסף נפצע אנוש. לפי ההודעה, הצבא האוקראיני פגע בעמדת הפיקוד של הארמייה ה-49 של הצבא הרוסי, ליד חרסון הכבושה.

17:25

עוזרו של ראש עיריית מריופול הנצורה אמר כי הפינוי האזרחי שתוכנן להתקיים היום מהעיר לא התרחש, והאשים את רוסיה בכישלון מאמצי הפינוי. לדבריו, בזמן ש-200 תושבי העיר התאספו לפינוי, הצבא הרוסי הורה להם להתפזר והזהיר מפני הפגזה אפשרית.

לפי סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, הפינוי היה אמור להתחיל בצהריים (זמן מקומי). עם זאת, היא אמרה שהפינוי יתקדם אם "הכל יתקדם כשורה", והוסיפה שהכוחות הרוסים "עשויים לנסות לארגן מסדרון משלהם לפינוי לרוסיה". עד כה דווח על מאות מתושבי מריופול שגורשו בכפייה לרוסיה מאז החלה הפלישה.

עד כה, המאמצים לפנות אזרחים מערים תחת מצור, כולל מריופול, קרסו.

14:09

הכוחות הרוסים חידשו את התקיפות האוויריות על מפעל הפלדה אזובסטאל במריופול, שם מתבצרים הכוחות האוקראינים שנותרו בעיר, כך אמר אולקסיי ארסטוביץ', יועץ לנשיא אוקראינה.

בנאום טלוויזיוני אמר ארסטוביץ' כי הכוחות הרוסים מנסים להסתער על אזובסטאל. "האויב מנסה לחנוק את ההתנגדות הסופית של מגיני מריופול באזור אזובסטאל", אמר.

ההתפתחות באה לאחר שינוי טקטיקה שבוצע ביום חמישי, כשפוטין קרא לכוחותיו לחסום את האזור "כך שזבוב לא יוכל לעבור".

09:41

לפי עדכון המודיעין של משרד ההגנה הבריטי, "קרבות כבדים" ממשיכים להתרחש במריופול, למרות ההצהרות של רוסיה לפיה כבשה את עיר הנמל הדרומית. לפי העדכון, הלחימה "מתסכלת את הרוסים בניסיונם לכבוש את העיר ומאטה עוד יותר את קצב ההתקדמות הרצויה בדונבאס".

בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
 בניין מגורים הרוס בעיר מריופול / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

"למרות הפעילות המוגברת, הכוחות הרוסים לא השיגו הישגים גדולים ב-24 השעות האחרונות מכיוון שהתקפות הנגד האוקראינית ממשיכות לעכב את מאמציהם", נכתב. "כוחות האוויר והים הרוסים לא ביססו שליטה באף אחד מהתחומים בגלל היעילות של ההגנה האווירית והימית האוקראינית, המצמצמת את יכולתם להתקדם בצורה ניכרת".

08:54

בנאום שנשא הלילה (ש') אמר נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא רק ההתחלה, וכי דבריו של מפקד רוסי בכיר ביום שישי מצביעים על כך שמוסקבה תתקוף מדינות נוספות.

רוסטאם מינקייב, המפקד בפועל של המחוז הצבאי המרכזי של רוסיה, אמר אתמול כי המטרה החדשה של רוסיה היא להשיג שליטה בדרום אוקראינה, ולהעניק לה גישה לטרנסניסטריה, אזור בדלני פרו-רוסי במולדובה.

"זה רק מאשר את מה שאמרתי פעמים רבות: הפלישה הרוסית לאוקראינה נועדה להיות רק ההתחלה, הם רוצים לכבוש מדינות אחרות", אמר זלנסקי.

הנשיא האוקראיני ציין כי רוסיה טוענת שזכויותיהם של דוברי רוסית מופרות במולדובה, ואמר: "אם כי, למען האמת, השטח שבו רוסיה צריכה לדאוג לזכויותיהם של דוברי רוסית הוא רוסיה עצמה. איפה שאין חופש ביטוי, אין חופש בחירה. איפה שפשוט אין זכות להתנגד. איפה שהעוני משגשג וחיי אדם הם חסרי ערך. עד למידה שהם מגיעים אלינו, יוצאים למלחמה כדי לגנוב משהו שלפחות דומה לחיים רגילים".

"אתם יודעים, הם היו נוהגים לדבר על החלום הגדול ביותר שלהם: לראות את פריז ולמות. וההתנהגות שלהם עכשיו היא פשוט מזעזעת. בגלל שהחלום שלהם עכשיו הוא לגנוב את השירותים ולמות".

זלנסקי הודה לבריטניה אחרי שראש הממשלה בוריס ג'ונסון הכריז על פתיחתה מחדש של השגרירות בקייב. "אני אסיר תודה לחברים הבריטים שלנו על ההחלטה החשובה והסמלית שהוכרזה, להחזיר את השגרירות לקייב. הממלכה הבריטית הפכה למדינה ה-21 שהשיבה את נציגותה לבירתנו. זה מראה שאנחנו לא היחידים שמאמינים בניצחון החיים על המוות", בירך.

המתקפה על מריופול נמשכת

המטה הכללי האוקראיני הודיע מוקדם יותר כי רוסיה ממשיכה הבוקר בהפצצה של מריופול, עיר הנמל הדרומית בה מתבצרים הכוחות האוקראינים שנותרו יחד עם מאות אזרחים במפעל הפלדה אזובסטאל.

הכוחות הרוסים "ממשיכים לחסום את היחידות שלנו באזור מפעל אזובסטאל ולבצע תקיפות אוויריות ברחבי העיר", נמסר. עוד נמסר כי יחידת מהנדסים הגיעה כדי לעבוד על התשתית של נמל מריופול.

לפי הודעת המטה הכללי האוקראיני, שמונה "התקפות אויב" הובסו באזורים המזרחים של דונייצק ולוהנסק, והושמדו תשעה טנקים, מכלית דלק וציוד צבאי נוסף.