בשל הנפילה בתשואות: אלטשולר שחם מכר את כל ההחזקות בסין

ההחזקות במניות של חברות סיניות, בעיקר בסקטור הטכנולוגי שסבל ממגבלות מצד המשטר, הובילו לדשדוש בתשואות ולאובדן של כ-20 מיליארד שקל בנכסים למתחרים •  באלטשולר שחם הסיטו את ההשקעה לשוק האמריקאי, וכבר במרץ התשואה קפצה

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

במשך חודשים ארוכים, גם לאחר שהיה ברור כי הגלגל התהפך וההשקעות בסין, שהניבו לאלטשולר שחם תשואות יפות לאורך תקופה ארוכה, כבר לא מייצרות את אותו אפקט חיובי, התעקשו בבית ההשקעות לשמור על חשיפה גדולה ביחס למתחרים לשוק הסיני. עם זאת, כעת מתברר כי בחודש שעבר סיים אלטשולר שחם את ההחזקה במניות בסין כשמכר את אחרונות המניות בהן עוד החזיק.

על שינוי המגמה דווח בגלובס בחודש פברואר כאשר בבית ההשקעות שינו משמעותית את תמהיל ההשקעות ואת החשיפה לשווקים השונים. עיקר השינויים, כבר בשלהי 2021 היה נעוץ בהפחתת חשיפה לסין והגדלת החשיפה לארה"ב. באלטשולר שחם החלו אז להתייחס לסין, שבעבר היוותה מקור גדול של השקעות, כעוד אחת ממדינות אסיה, והעבירו 10% מההשקעות באסיה לארה"ב. עוד העבירו באלטשולר שחם השקעות מאירופה לארה"ב, בעיקר למדד S&P 500 .

התוצאות הגיעו די מהר, וכבר בחודש מרץ אפשר היה לראות מיני-קמבק של קופות הגמל וקרנות הפנסיה של החברה לצמרת טבלת התשואות. הקרנות והקופות החשופות לשוק האמריקאי נהנו מביצועים טובים בחודש שעבר, לאחר שמדד דאו ג'ונס עלה ב-2.3%, ה-500 S&P עלה ב-3.6% ומדד הנאסד"ק רשם עלייה של 3.4%.

כך, אלטשולר שחם רשם תשואה של 0.85% במסלול הכללי של קרנות ההשתלמות שדירגה אותו במקום השלישי בחודש מרץ במסלול זה ותשואה של 1.18% במסלול הצעירים בקרנות הפנסיה (עד גיל 50), שהציבה אותו במקום השני בקטגוריה.

במקביל, בית ההשקעות שהיה ידוע כמי שלאורך השנים העדיף השקעות בחו"ל על פני השקעות בארץ, והעומד בראשו - גילעד אלטשולר, אמר זאת לא פעם, הגדיל בחודשים האחרונים את החשיפה שלו למניות בישראל. זאת לאור היתרון שהשיגה בשנה האחרונה הבורסה בתל אביב על פני הבורסות המרכזיות בעולם בכל הנוגע לתשואה.

המשטר הסיני הפיל את מניות החברות המקומיות

מספר נושאים מטרידים את הממשל הסיני, ביניהם: ביטחון לאומי לאור המאבק הגיאופוליטי עם ארה"ב, השתלטות חברות הטכנולוגיה על מאגרי מידע וכוחֿ, בעיית דמוגרפיה וילודה שאינה מתרוממת, פערים כלכליים בין עשירים ועניים, והצורך האסטרטגי בעצמאות פיננסית לצד עלייה בביקושים למוצרי החברות ולהשקעה במניותיהן.

על מנת להתמודד עם כל אלו, פתח המשטר הסיני בשורה של צעדים רגולטוריים. אולם אלו הביאו לצניחת המניות ובריחת משקיעים זרים משוק ההון הסיני, שהפתיעו את השווקים וגררו ירידות חדות במניות סיניות, פגעו במוניטין של סין ככוח כלכלי והעלו את רמת האי-ודאות הכללית.

אלטשולר שחם שהיה חשוף למניות הענקית מהמזרח יותר מכל גוף אחר סבל מכך מאוד, וגם כאמור, מחשיפת חסר לשוק הישראלי ביחס לאחרים, כך שהשילוב של השניים הביא לירידה במעמדו ככוכב התשואות.

בתגובה, העמיתים, חלקם הגדול באמצעות סוכני הביטוח, החלו להעביר את החסכונות ממוצריו של בית ההשקעות. כך, מאז חודש יולי שעבר, הוא איבד יותר מ-20 מיליארד שקל למתחרים בשוק הגמל.