להב אל.אר נכנסת לתחום איסוף הפסולת בהשקעה של 114 מיליון שקל

להב אנרגיה ירוקה התקשרה במערכת הסכמים לרכישת 65% ממניות חברת פינוי הפסולת מפעת, בתמורה לתשלום של 64 מיליון שקל

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר
אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר

חברת להב אל.אר  מרחיבה את פעילותה בתחום האנרגיה המתחדשת, ומדווחת כי החברה הבת שלה, להב אנרגיה ירוקה, התקשרה בהסכמים לרכישת 65% ממניות חברת פינוי הפסולת מפעת, בתמורה ל-64 מיליון שקל.

מפעת היא חברת פרטית המצויה כיום בבעלותן של שלוש משפחות: ולנסי, עזרא ואליהו. להב אנרגיה תרכוש את המניות מהבעלים הקיימים וכן מהחברה עצמה (באמצעות רכישת מניות קיימות המוחזקות באוצר החברה), כאשר אחת המשפחות תמכור את מלוא החזקתה.

במקביל, קיבלה אחת משתי המשפחות האחרות אופציית מכר (PUT) למשך שנה, המאפשרת לה לחייב את להב אנרגיה לרכוש ממנה עוד 14% ממניות מפעת, לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל. זאת, בניכוי דיבידנדים ששולמו בגין מניות אלו, החל ממועד השלמת העסקה ועד מועד מימוש האופציה.

הצדדים יזרימו הלוואות בעלים

לחברת מפעת שני תחומי פעילות: איסוף ופינוי פסולת וכן הפעלת תחנות מעבר. במסגרת התחום הראשון, מספקת מפעת שירותי איסוף פסולת מסוגים שונים, כגון פסולת ביתית מרשויות ופרטיים, גזם, קרטון, וכן פינוי פסולת בוצה ממכוני טיהור ופינוי חול הנאסף ברכבי טיאוט (מטאטאי כבישים).

לצורך אספקת שירותי איסוף אלו, מפעילה מפעת כ-150 רכבים (משאיות, טנדרים ורכבים פרטיים). בנוסף, פועלת מפעת בתחום השינוע, טיפול, מיון והטמנה של פסולת עירונית, תעשייתית ובניין, בעיקר באמצעות תחנת מעבר מרכזית שהיא מפעילה באזור השרון.

כחלק מהעסקה חתמו להב אנרגיה ובעלי המניות האחרים על הסכם בעלי מניות, המגדיר את מערכת היחסים ביניהם כבעלי מניות מפעת, לאחר הפיכתה של להב אנרגיה לבעלת השליטה. במסגרת ההסכם גם התחייבו בעלי המניות הנותרים להזרים למפעת הלוואות בעלים, וחלקה של להב אנרגיה בהזרמה עומד על כ-50 מיליון שקל.

תרכוש את פעילות מצדר וקרקע בשרון 

הלוואות הבעלים ישמשו למימון רכישת פעילות חברת מצדר בתחום פינוי הפסולת, וכן 49% מקרקע באזור השרון, שעליה מפעילה מפעת את תחנת המעבר לטיפול ומיון פסולת. במסגרת העסקה עם מצדר, תרכוש להב אנרגיה את צי המשאיות של זו (כ-50 משאיות וטנדרים) ואת וכל ההסכמים של מצדר לאיסוף פסולת, תמורת סכום של 35 מיליון שקל.

נוסף על כך, קיבלה מפעת אופציה לרכישת חברה המחזיקה ב-49% מהקרקע שעליה ממוקמת תחנת המעבר, וזאת בתמורה לסכום של 51 מיליון שקל (לא כולל מס רכישה). על פי נתונים שפרסמה להב אל.אר הסתכמו הנכסים וההתחייבויות של מפעת ומצדר במשותף ב-127.4 מיליון שקל וב-116.9 מיליון שקל, בהתאמה.

עוד מציינת להב אל.אר, כי הכנסות שתי החברות יחדיו הסתכמו בשנת 2021 ב-239 מיליון שקל, לעומת 247 מיליון שקל בשנת 2020. ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס פחת והפחתות) השנתי המתואם והמייצג של מפעת ומצדר (יחדיו) עומד על כ-25 מיליון שקל, מתוכו סכום של 19.3 מיליון שקל מיוחס לפעילות מפעת והיתרה בסך 5.7 מיליון שקל מיוחסת לפעילות מצדר.

להב אל.אר מציינת כי נתון זה של 19.3 מיליון שקל אינו מאפיין את ה-EBITDA הפוטנציאלי של מפעת, שכן החל משנת 2021 הטילה הרשות להגנת הסביבה מגבלה בדבר כמות הפסולת ליום בתחנת המעבר, וזאת עד להשלמת ביצוע התאמות ושדרוגים בתחנת המעבר. לדברי להב אל.אר עתידה מפעת להשלים בימים הקרובים את ההתאמות והשדרוגים בתחנת המעבר, ובכך להרחיב את נפח פעילותה.

להב אנרגיה היא חברה בת בבעלותה המלאה של קבוצת להב אל.אר, אשר נשלטת בידי אבי לוי, אלי להב ואיליק רוז'נסקי. להב אל.אר פועלת בתחום הנדל"ן המניב בגרמניה, ובנוסף מחזיקה ב-40% ממניות חברת דלק ישראל והחברה האחות דלק נכסים (שמחזיקה בנדל"ן שהיה בעבר בבעלות דלק ישראל).