הסופ"ש בגלובס: הקשר הפולני - גילויים חדשים בפרשה שהסעירה את המשק לפני 30 שנה

שי אספריל צלל לפרשה הכלכלית המסעירה ביותר בהיסטוריה של פולין, שטלטלה לפני 30 שנה את הקהילה העסקית והמשפטית בישראל, וחזר עם סיפור הוליוודי חוצה מדינות

אנדריי גונשיורובסקי, 1991 / צילום: תמונה פרטית
אנדריי גונשיורובסקי, 1991 / צילום: תמונה פרטית

בפברואר 1991, בזמן מלחמת המפרץ, נחת בנמל התעופה בן גוריון מטוס מנהלים פרטי ובתוכו ישבו שני צעירים פולנים. כשיצאו השניים אל הטרמינל כבר גלגלו לפניהם עגלות עם מזוודות כבדות, אטומות באחת-עשרה שכבות, ובתוכן 46 מיליון דולר במזומן. השטרות הירוקים שבתוך המזוודות נועדו להשלים רכישת 50% ממניות חברת אלטין, חברת אחזקות בבעלות הטייקון היהודי-אוסטרלי ג'ק ליברמן המנוח, שהחזיקה ב-100% ממניות חברת הדלק פז.

הפרסום במוסף ''ממון'' של ידיעות אחרונות, 1991
 הפרסום במוסף ''ממון'' של ידיעות אחרונות, 1991

ההסכם בין האוסטרלי, שהיה זקוק באותה עת למזומנים עקב קשיים בעסקי הנדל"ן שלו, לבין חברת פיצ'פורק שבבעלות צמד הפולנים, קבע כי תמורת 50% ממניות אלטין ישלמו הצעירים הססגוניים 85 מיליון דולר.

39 מיליון דולר הועברו מבעוד מועד בשני תשלומים בהעברה בנקאית לחשבון נאמנות, ואת שאר הכסף הביאו הפולנים במזומן. במסמכים הנלווים להעברת 39 מיליון הדולר הראשונים נכתב כי מדובר במקדמה לתשלום עבור "מחלבות וקווי אריזה".

אלא שלא הפירוט המוזר, לא העובדה שהמקדמה לא שולמה מפיצ'פורק אלא מחברה אחרת, ולא ניוד המזומן במזוודות הביאו את ליברמן ואנשי סודו - ובהם שורה של פרקליטי צמרת ומקורבו צדיק בינו - לסגת מהעסקה. בפסק בוררות שפורסם ב-2005 ועסק באחורי הקלעים של הפרשה כתב הבורר ישי לויט כי קבוצת ליברמן "עצמה את עיניה לאור הצורך שלה במזומנים... העובדה כי קבוצת ליברמן התעלמה מתמרורי האזהרה מלמדת כי היא ידעה או לפחות חשדה שהיא מתקשרת בעסקה עם קבוצה מפוקפקת".

גונשיורובסקי (מימין) ובוגוסלב בגשיק, 2015 / צילום: Piotr Kaszewski ותמונה פרטית
 גונשיורובסקי (מימין) ובוגוסלב בגשיק, 2015 / צילום: Piotr Kaszewski ותמונה פרטית

פרשת פז, והקשר לשני הפולנים, סוקרה לאורך השנים באופן חדשותי בעיתונות הישראלית, אבל נדמה כי רק היום, ממרחק הזמן שמאפשר התבוננות ממעוף הציפור, אפשר באמת להבין עד כמה הסיפור הזה קורץ מהחומר שממנו עשויים שוברי קופות הוליוודיים: איך בתוך זמן קצר הפכו הצעירים הפולנים - מוסיקאי שגדל בבית יתומים וגיניקולוג מתוסכל - משני תפרנים לשניים מהאנשים העשירים ביותר בפולין? כיצד עבד מנגנון שלושת השלבים שבו הצליחו השניים לעשות כסף מכסף? ואיך, אחרי שהביסו לזמן קצר את השיטה, התהפכו היוצרות והשיטה נקמה בהם במלוא העוצמה?

הסיפור המלא, מחר בגלובס.