ההפסקות הרוסיות בהזרמת גז לאירופה מאיצות את הבהלה למקור אנרגיה חדש

בכירים באיחוד האירופי אומרים שמוסקבה הפסיקה להזרים נפט לפולין ולבולגריה כאזהרה למדינות לא להטיל אמברגו על הנפט שלה או לחמש את קייב

משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant
משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant

כשהמלחמה באוקראינה גועשת, מתרחב הקרב על אנרגיה לכל רחבי אירופה, ומדינות ממהרות להחליף את דלק המאובנים הרוסי במקביל לכך שמוסקבה מפסיקה להזרים גז לכמה מדינות ומאיימת לעשות זאת גם לאחרות.

האיחוד האירופי הבטיח ביום רביעי להמשיך להפחית את רכישת הגז הרוסי, לתמוך במדינות שנפגעו מצעדי הנגד הרוסיים ולהאיץ את המעבר לאנרגיה מתחדשת בתגובה להחלטה של רוסיה להפסיק להזרים גז לפולין ולבולגריה.

ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום הודיעה שלא קיבלה תשלום ברובל על מכירות גז לפולין ובולגריה, כפי שנדרש על ידי צו חדש שהוציא הנשיא ולדימיר פוטין. בכירים באיחוד האירופי האשימו את מוסקבה בשימוש באנרגיה ככלי נשק פוליטי. הדובר של הדומה הרוסית, וייצ'סלאב וולודין, אמר ביום רביעי שמוסקבה צריכה להרחיב את הצעדים נגד מדינות אחרות שהיא רואה כלא ידידותיות.

מדינות האיחוד מגבירות המאמצים למציאת חלופות לאנרגיה הרוסית

חודשיים לתוך המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, מדינות האיחוד האירופי מגבירות את הניסיונות למצוא חלופות לנפט והגז של רוסיה. צעדים שעשתה גרמניה וממשלות אחרות להחליף ספקים מתקדמים כעת במהירות, ומאיימים להקטין את מקור ההכנסה הזרה הרווחי ביותר של רוסיה.

גרמניה והאיחוד האירופי התמודדו עם ביקורת רבה בשבועות האחרונים, כולל מצד נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, על המשך רכישת הנפט והגז מרוסיה, שעזרו לרוסיה להמשיך לממן את מאמץ המלחמה שלה.

האיחוד האירופי דן בסנקציות נוספות על נפט רוסי, כולל אמברגו מלא אם כי מדורג מבחינת יישום, אבל צעדים של שנוקטות ממשלות אירופיות בנפרד מהאיחוד יוצרות עובדות בשטח בקצב מהיר מקצב הדיונים בבריסל.

גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, הודיעה ביום שלישי שכמעט התגברה על צרכה לייבא נפט מרוסיה, הודות, בין היתר, להסכם עם פולין על השימוש בנמלים ובמערכות הצינורות שלה. ברלין הודיעה שהפחתת הרכישה של גז מהרוסים תיקח זמן רב יותר אבל עובדים גם על זה.

מבחינת מוסקבה, ההחלטה לעצור את הזרמת הגז לפולין ובולגריה היא הימור בסיכון גבוה שיכול לחתור תחת אחד מעמודי התווך של הכלכלה החבוטה של רוסיה. מכירות גז ונפט מהוות כ־40% מהכנסות הממשלה הרוסית. האיחוד האירופי הוא שוק הגז העיקרי של רוסיה.

עוד נסיון רוסי לסחוט את אירופה?

"ההכרזה של גזפרום היא עוד ניסיון של רוסיה לסחוט אותנו בגז", אמרה נשיאת המועצה האירופית אורסולה פון דר ליידן ביום רביעי. היא אמרה שבולגריה ופולין כבר מקבלות גז ממדינות שכנות באיחוד האירופי והדיונים נמשכים על איך למנוע שיחוו הפרעות משמעותיות.

אנליסטים בחברת הייעוץ על אנרגיה רייסטאד אמרו ש"רוסיה ירתה את הירייה הראשונה בחזרה נגד המערב", והשתמשה באנרגיה ככלי הנשק שלה.

"רוסיה מנסה לזעזע את האחידות של בנות הברית שלנו", אמר מנהל הסגל של זלנסקי, אנדריי ירמאק, בטלגרם.

ביום רביעי הכחיש הקרמלין שהוא משתמש באנרגיה כנשק ואמר שרוסיה נותרה ספקית אנרגיה אמינה.

מדינות אירופאיות רבות ניסו למצוא חלופות לגז לעונת החימום של החורף הקרוב, בעיקר גז טבעי במצב נוזלי שמיובא מארה"ב ומהמזרח התיכון, וגז שמוזרם בצינורות מנורבגיה וצפון אפריקה. באיחוד האירופי רוצים להיכנס לחורף הבא עם מאגר גז שמלא ברמה של 80% ולהקטין את רכישות הגז הרוסי בשני שליש עד סוף השנה.

הביקוש לנפט הרוסי צונח גם ללא הסנקציות

המועצה האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, צפויה להשמיע הצעות בשבוע הבא לסבב שישי של סנקציות כלכליות נגד רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה, כולל אמברגו על הנפט או צעדים נוספים לקיצוץ ההכנסות של מוסקבה ממכירות נפט. כמה מדינות חברות כולל גרמניה והונגריה בינתיים מתנגדות לאמברגו מלא. אבל הביקוש האירופי לנפט רוסי צונח בלי קשר לכך.

חברת הנפט הלאומית הרוסית כבר התקשתה למצוא רוכשים לנפט שלה בימים האחרונים. מזקקות אירופאיות מפסיקות לזקק נפט רוסי לדלק בלי קשר לסנקציות.

בצרפת, החברה TotalEnergies הפסיקה לקנות נפט גולמי רוסי לארבע המזקקות שהיא מפעילה בצרפת ובבלגיה. החברה עדיין קונה נפט גולמי רוסי במסגרת הסכם אספקה למזקקה שלה בלוינה, בגרמניה, אבל פקיד בכיר בחברה אמר שגם המזקקה הזו תתחיל בקרוב לזקק נפט לא רוסי שייובא דרך עיר הנמל גדנסק בפולין.

טוטאל עדיין קונה כמות מסוימת של דיזל מרוסיה במסגרת חוזים קודמים אבל אומרת שתפסיק בכל הרכישות האלה עד סוף השנה כשהחוזים יפקעו.

בתאגיד אקסון מוביל, שבבעלותו שש מזקקות ביבשת אירופה, אמרו שהחליטו לא לחדש חוזים על נפט גולמי רוסי בעקבות הפלישה לאוקראינה. בעבר הייתה אקסון ומביל רוכשת גדולה של נפט גולמי רוסי.

פקידים בכירים אירופאיים אמרו שהם צופים שמוסקבה תקצץ את אספקת הגז למדינות נוספות. לפני המלחמה עם אוקראינה, ייבא האיחוד האירופי כ־40% מהגז שצרך מרוסיה.

ראש ממשלת לטביה קריסיאניס קרינס אמר בריאיון שהצעדים הרוסיים כנראה אמורים להיות אזהרות לאיחוד האירופי להאט או לעצור לגמרי בהכנות לאמברגו מלא על הנפט הרוסי.

"השאלה היא מי יותר חסין", אמר קרינס, ודחק בעמיתיו באיחוד האירופי לא להירתע. "האוקראינים משלמים בחייהם, אנחנו משלמים בחשבונות אנרגיה יקרים יותר".

עצירות נוספות בהזרמת גז מצד הרוסים כנראה יביאו להתייקרות נוספת, כך אומרים אנליסטים, ויפעילו יותר לחץ מאט על הכלכלה באירופה ויזינו את הביקוש לאנרגיה ברמה עולמית, בגלל התחרות על מציאת גז בשווקים בינלאומיים. בארה"ב, מחירי הגז הטבעי הוכפלו השנה, בין היתר בגלל שיצרני גז טבעי במצב נוזלי שולחים אותו לאירופה בקצב שיא.

מחירי הגז הטבעי באירופה נמצאים כיום מתחת לשיא שהיו בו במרץ אבל עדיין הרבה מעל רמתם לפני שנה ונותרו אחד המקורות המרכזיים של לחץ אינפלציוני בכלכלות האירופאיות. מחירי בנצ'מרק עלו ב־11% ביום רביעי.

פוטין דרש בחודש שעבר שמדינות שנראות למוסקבה עוינות, כולל מדינות חברות באיחוד האירופי, ישלמו על הגז ברובלים. חוזי גז לרוב נקובים בדולר או באירו. צו נוסף של הקרמלין תיקן את ההוראה. על הלקוחות לשלם באירו או דולר לגזפרומבנק, בנק רוסי, שימיר את הכסף ברובלים וישלח אותו לגזפרום עצמה. באיחוד האירופי אמרו שהסנקציות לא מונעות מחברות לפעול כך.

כמה פקידים אירופאיים אמרו שצעדי רוסיה נגד פולין ובולגריה כנראה לא היו קשורים לצורת התשלום אלא ננקטו כאזהרה נגד כל חברות האיחוד האירופי ששולחות נשק לאוקראינה.

ביום שלישי הודיעה גרמניה שתשלח טנקים בעלי יכולת נ"מ לאוקראינה, שינוי עמדה מהסירוב שלה עד כה לשלוח נשק כבד לאוקראינה. בכך הצטרפה לקבוצת מדינות בהובלת ארה"ב שמחמשות את הצבא האוקראיני בארטילריה, כלים משוריינים וכלי נשק חזקים אחרים.

לעצירת הזרמת הגז הרוסית השפעה מוגבלת על פולין, בגלל שזו תכננה להשתחרר מהתלות בגז הרוסי עד סוף שנה זו בלאו הכי. עדיין, פולין אמורה לקבל עוד 5 מיליארד מטרים מעוקבים של גז מגזפרום שכנראה לא יימסרו והיא תצטרך למצוא להם תחליף, כך אמר ג'יימס האקסטפ, אנליסט גז אירופאי ב־S&P Global Commodity Insights. רוב הגז יישאב מעבר לגבול, בגרמניה, אמר.

לבולגריה הפסקת הזרמת הגז היא בעיה גדולה יותר, כי היא מביאה יותר משלושה רבעים מהגז שלה מרוסיה ויש לה מעט אפשרויות מהירות או קלות להחליף מקור זה. בנייה של צינור חדש מיוון לבולגריה להובלת גז מאזרבייג'אן נתקלה בעיכובים רבים ועוד לא הושלמה, כך אמר טום מרזק־מנסר, מנהל אנליזות על גז ב־ICIS. על ידי שימוש בהסדרי החלפה מורכבים, יכולה להחליף בולגריה חלק מהגז הרוסי שלה על ידי צינור קיים ליוון, אמר.

שר האנרגיה של בולגריה אלכסנדר ניקולוב אמר ביום רביעי שלמדינה מספיק גז במצבורים שלה לחודש הקרוב והוא מחפש מקורות אלטרנטיביים.

"בגלל שכל המסחר והמחויבויות המשפטיות נעשים כהלכה, ברור שכרגע השימוש בגז טבעי הוא יותר בתור כלי נשק כלכלי ופוליטי במלחמה הזו", אמר ניקולוב.

הקואליציה המושלת בבולגריה חלוקה בדיעותיה בנושא השאלה אם לשלוח כלי נשק לאוקראינה. משלחת בהובלת ראש ממשלת בולגריה, קיריל פטקוב, נוסעת לקייב השבוע.

בברלין, ממשלת הקנצלר אולף שולץ מאיצה השקעות באנרגיה מתחדשת ובונה מסופים לגז טבעי נוזלי. במקרה שתהיה עצירה מוחלטת של הזרמת הגז הרוסי לגרמניה, תצטרך ברלין להפעיל משטר צנע באנרגיה ולהשהות חלק מהפעילות התעשייתית, כך אומרים אנליסטים. במכוני המחקר המובילים במדינה כתבו בדוח מוקדם יותר באפריל שגרמניה תיכנס למיתון עמוק אם משלוחי האנרגיה הרוסיים ייפסקו לגמרי.

הצעד של רוסיה נגד פולין ובולגריה נצפה בעצבנות באיטליה, הרוכשת השנייה בגודלה של גז רוסי אחרי גרמניה. איטליה כבר החלה להיגמל מהגז הרוסי: בינתיים יבוא הגז באפריל עומד על בערך מחצית ממה שהיה בחודש המקביל שנה שעברה.

ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ושר החוץ שלו נסעו לאורכה ולרוחבה של אפריקה בחודש האחרון בחיפוש אחר הסכמים להגדלת אספקת הגז ממדינות שונות, כולל אלג'ריה, מוזמביק ואנגולה.

מוסקבה כבר זמן רב משתמשת בגז כדרך להשיג את יעדיה הגיאופוליטיים. בסתיו האחרון, מנעה משלוחים לשוק הספוט לטווח קצר באירופה, למרות שהיה מחסור עולמי. היא גם הותירה את כמות הגז השמור באתרי אחסון ששלטה בהם ברחבי אירופה ברמות נמוכות, מה שעזר להתייקרות המחירים למחיר שיא. מחוקקים אירופאיים קראו לפתוח בחקירה לגבי מניפולציית השוק שביצעו הרוסים. בזמנו דחה פוטין את הביקורת על טקטיקת האנרגיה של הקרמלין כ"הבלים שנאמרים ממניעים פוליטיים".

לורנס נורמן, אריק סילברס ואנה הירטנשטיין השתתפו בהכנת הכתבה.