איך להשקיע בזמן מלחמה – דולר, זהב, נפט וחברות ביטחוניות

וגם: למה חברות תשתיות נהנות בתקופה של מלחמה? • ומה אמר באפט על השקעה בזמן מלחמה?

הפסקת האש במלחמה בצפון / איור: גיל ג'יבלי
הפסקת האש במלחמה בצפון / איור: גיל ג'יבלי

שוקי ההון בעולם רושמים ירידות חדות במיוחד. האי ודאות שכבר עלתה עוד קודם למלחמה באוקראינה, על רקע האצת האינפלציה וכוונות הבנק האמריקאי המרכזי להעלות את הריבית התגברה. שוק ההון לא אוהב אי וודאות וזה מוביל לירידות. קשה להעריך איזה פרמטר הוא המשפיע ביותר על השווקים, אך נראה שזה העלאות הריבית הצפויות, אם כי, למלחמה יש כמובן משקל. על רקע המלחמה, עולה שאלה חשובה - האם יש מכשירים שטובים ונכונים להשקעה בזמן מלחמה?

גורו ההשקעות וורן באפט, הבעלים של ברקשייר האת'וויי B , אומר שאסור לתת למלחמות להשפיע על החלטות ההשקעה (לכללי ההשקעות של וורן באפט) הוא אמר בעבר כי גם אילו ידע שמלחמה גדולה בדרך, הוא עדיין היה קונה מניות. "הדבר האחד הבטוח הוא שאילו היתה פורצת מלחמה גדולה, ערך הכסף היה יורד…", אמר. "זה קרה למעשה בכל מלחמה שאני מכיר. הדבר האחרון שצריך לעשות זה להחזיק כסף מזומן בזמן מלחמה. במלחמת העולם השנייה שוק המניות עלה, ובכלל על פני זמן שוק המניות עולה".

ואכן ניסיון העבר מלמד שעל פי רוב שוקי ההון די מהר מביטים מעבר למלחמה ומתאוששים. גם עכשיו, חודשיים אחרי פתיחת המלחמה באוקראינה, נראה שהיא בצל של העלאות הריבית והאינפלציה העולה. היא לא הגורם העיקרי לירידות. אומנם, עם פתיחת המלחמה, השווקים נפלו, אך תוך שבועות חזרו לרדת, עד שחזרו החששות מהעלאת הריבית והאינפלציה הגבוהה.

מה קורה למניות אחרי מלחמה או אירוע טרור?

מתחילת מלחמה העולם השנייה ב-1939 ועד סופה ב-1945, מדד דאו-ג'ונס  עלה ב-50%, כ-7% בשנה.

אחרי מתקפות הטרור של 11 בספטמבר בארה"ב, השווקים נפלו בחדות ואיבדו קרוב ל-15% בפחות משבועיים. הכלכלה האמריקאית כבר היתה אז בעיצומו של מיתון. אבל תוך כמה חודשים השוק התאושש ומחק את כל הירידות.

מה נחשב בטוח? זהב, דולר ונפט

הזהב, הדולר והנפט נחשבים השקעות מעניינות בזמן חירום. שלושתם על פי רוב עולים אפילו בחדות, אבל לא מאותן סיבות. הזהב והדולר מטפסים בדרך כלל מאחר שהם נחשבים בעיני המשקיעים לחוף מבטחים שאליו אפשר לברוח בתקופות של אי ודאות. העליות במחיר הזהב מונעות מהתפיסה הרווחת שתמיד יהיו ביקושים למתכת היקרה ולכן היא לא תאבד מערכה אפילו בתקופות קשות. השקעה בזהב יכולה להתבצע בכמה דרכים - החל מרכישה ישירה של מטילי זהב פיזיים, דבר שפחות מקובל כיום, ועד רכישת ניירות ערך וחוזים על הסחורה.

הדולר האמריקאי מתחזק מאותה סיבה - התפיסה הרווחת שמדובר במטבע של המעצמה החזקה בעולם, כך שהסיכוי שהיא תיפגע באורח קשה או בכלל תפסיק להתקיים הוא אפסי. גם ההשקעה בדולר יכולה להיעשות בכמה דרכים - החל מרכישה ישירה של דולרים ועד רכישת ניירות ערך וחוזים על המטבע.

הנפט, לעומת זאת, מטפס בתקופות מלחמה בגלל החשש מפני פגיעה במתקני נפט חיוניים ופגיעה באספקת הסחורה. אומנם אלטרנטיבות כגון אנרגיות מתחדשות הולכות ותופסות תאוצה, אבל נכון לעכשיו העולם כולו עדיין מאוד תלוי בנפט, והסיכון של מחסור בו, שמתחזק במקרים של מתיחויות גיאופוליטיות, בעיקר אם מדינות מפיקות נפט מעורבות בהן, מקפיץ את מחירו. אך האמת היא שקשה מאוד לחזות את מחיר הנפט לאורך זמן, וכפי שזינק הוא גם יכול לרדת. לכן כדאי להכיר גם את אפשרויות ההשקעה בנפט (איך משקיעים בנפט?).

החברות שירוויחו - חברות נשק, תשתיות ובנייה

יש גם מי שמרוויח במלחמות. הכוונה היא לחברות ביטחוניות, יצרניות נשק וברזל ואחרות שקשורות באופן כלשהו ישירות למלחמה. בטווח הארוך יותר, כשתסתיים המלחמה, יגיע תורן של חברות תשתית ובנייה, ספקיות של חומרי גלם ושינועם, אשר יסייעו בשיקום ההרס שנגרם כתוצאה מהמלחמה. מבחינת המשקיעים, כל אלה הן אפשרויות שטומנות בחובן פוטנציאל לרווח או לפחות לגידור והגנה על ההשקעות האחרות שסופגות הפסדים.

למדריכי השקעות נוספים מאתר הון:

מדריך השקעה במניות

מדריך השקעה באג"ח

* המדריך נכתב על ידי מערכת הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.