חברות התקשורת יידרשו להציג תוכניות הגנת סייבר מפני מתקפות

משרד התקשורת ומערך הסייבר הלאומי גיבשו יחד מהלך שמטרתו לנסות ולטפל במניעת התקפות סייבר על ישראל • זו לא הפעם הראשונה שמשרד התקשורת מנסה להתערב בעבודת אבטחת המידע של המפעילים

אבטחת סייבר / צילום: Shutterstock, Sashkin
אבטחת סייבר / צילום: Shutterstock, Sashkin

משרד התקשורת ומערך הסייבר הלאומי גיבשו יחד מהלך שמטרתו לנסות ולטפל במניעת התקפות סייבר על מדינת ישראל, התקפות שהתרבו לאחרונה.

זו אינה הפעם הראשונה שמשרד התקשורת מנסה להתערב בהתקפות סייבר, ובעבר היו ניסיונות להורות לחברות התקשורת להגביר אמצעי הגנה, אך לרוב התברר למשרד כי החברות יודעות להגן על עצמן טוב יותר משהמשרד או כל גוף ממשלתי אחר יודע.

כעת, ועל רקע ההתקפות האחרונות, יוזם המשרד, יחד עם מערך הסייבר, מהלך שבו הם יורו לבעלי רישיונות תקשורת ליישם שורת צעדים שיחייבו את החברות להכין וליישם תוכניות להגנה בסייבר, שיכללו לראשונה שיטת עבודה סדורה ואחודה שתדרוש מהן לחזק את רמות ההגנה ולהיערך באופן אקטיבי למתקפות סייבר.

ההחלטה התקבלה לאחר הליך שימוע מאוגוסט אשתקד שהתקיים במשרד התקשורת, לפיו יתוקנו הרישיונות של חברות התקשורת, וייקבעו בהם הוראות ומספר אבני-דרך לניהול ההגנה בסייבר, שיאפשרו להקטין את סיכוני מתקפות הסייבר על רשתות התקשורת ולהפחית ככל הניתן את הפגיעה בשירותים והמנויים של החברות.

שר התקשורת יועז הנדל מסר: "מדינת ישראל סובלת מאלפי מתקפות סייבר, חלקן ניסיונות נגד תשתיות קריטיות, ואנחנו יודעים על כוונות להוציא מתקפות נוספות. ככל שהתלות שלנו בדיגיטציה עולה, כך פוטנציאל הסיכונים והנזקים האסטרטגיים לחזית ולעורף עולה בהתאם".

לדברי ראש מערך הסייבר הלאומי, גבי פורטנוי, "היוזמה המשותפת תצעיד צעד קדימה את רמת ההגנה ברמת המדינה ותהווה סוג של כיפת ברזל המעניקה שכבת הגנה נוספת על המשק כולו. לסייבר אין גבולות, ולכן לשיתופי-פעולה מסוג זה שאנו מקדמים עם משרד התקשורת יש ערך מוסף".